• Moonstone

Nån som fått spruta LÄÄÄNGE med hormonsprutor?

Har PCO och aldrig egen ÄL. Svarar inte på Pergo. Läkarna trodde dock inte det skulle bli problem med hormonsprutor, så jag började med Gonal F i augusti.

Första försöket fick avbrytas efter 30 dagar, då äggen först inte växte alls och sedan blev för många (hade sista VUL:et ett 20-tal påbörjade blåsor, dock ingen över 14 mm). När äggen växte växte de också långsamt: här på FL läser man hela tiden att när de tagit sig över 10 mm växer de ca 2 mm/dag - mina växte knappt en mm på en vecka.

Nu har jag påbörjat en ny omgång, men trots lite högre doser har det på sprutdag 12 fortfarande inte hänt något och jag börjar misströsta.

Finns det fler som fått spruta väldigt länge? Flera gånger? Hur har det gått? Har ni lyckats få fram ett eller två mogna ägg?

Orkar inte med ytterligare ett avbrutet försök nu, men börjar tro att det är omöjligt för mina äggstockar att samarbeta!

• Svar på tråden Nån som fått spruta LÄÄÄNGE med hormonsprutor?
  • angelfly

Men du har du fått höja dosen något da?? EL då kanske de expöoderar med ägg?
    Jag vet bara att i början fick ja kämpa länge innan de hände nåt..

• Moonstone

Första gången började äggen växa lite på 75 ("steg" två på Gonalen), men extremt sakta. Gick då upp till 112.5 (steg tre), och det var då alla började växa. Nu har jag växlat lite och kört mest 75, men gått upp till 112.5 nån dag emellan.

Läkaren sist talade om det som en tröskel: att för mig händer ingenting tills man lägger sig över tröskeln - och då händer för mycket. Strategin är därför att "gå över tröskeln" bara lite grann då och då. Men som sagt: än så länge har inget hänt.
    Och förra gången var det ju inte ett enda ägg som faktiskt blev ägglossningsklart trots att jag höll på en hel månad...

Vet att det är svårt att ställa in dos, men jag skulle behöva lite uppmuntran/historier där man trots besvärlig stimulering fått till en bra ÄL till slut!

• CMN

Jag var väldigt svårstimulerad enl gyn och fick också hålla på att spruta i 28-35 dagar men dock blev jag aldrig överstimulerad och behövde avbryta. Det är skitjobbigt med behandlingen inget snack om saken!!! Jag var så trött på att sitta på gyn flera dagar i veckan men nu har jag lite distans till det. Vi gjorde en insemination den 17 februari och nu har jag bara 9 dagar kvar till BF. Allt som allt har vi behandlats med sprutor (Gonal F) i fem omgångar och väntar just nu barn nummer 2.

• Moonstone

åh, vad kul att höra från nån det gått bra för - tack CMN!

tog det lång tid att få igång äggen eller växte de långsamt när de väl börjat?
    jo, att åka på läkarbesök flera dagar i veckan känns inte så kul, svårt att motivera på jobbet och allt... *suck* men jag kan tänka mig att man glömmer det om man väl lyckas!

ha en underbar förlossning nu!

• ankan

Hej Moonstone. Hoppas jag kan hjälpa dig. Jag har också PCO, är normalviktig och ofta svårstimulerad av olika mediciner. Jag fick under en av mina behandlingar med Puregon prova Metformin samtidigt (diabetesmedicin som oftast används på överviktiga pco-patienter) och det gav ett visst bättre resultat. Kanske kan det fungera på dig?

• Moonstone

Ankan - vad spännande att metformin har haft positiv effekt på äggresultat också! har ju som pco:are läst en del om det (trots att jag inte heller har någon övervikt just nu) HUR blev resultatet bättre? Växte äggen till sig lättare?

på senaste VUL hade jag ett ägg på 11 mm (= kan ha börjat växa), men tyvärr hänger ju resten på tätt intill då...och slemhinnan hade blivit tjock, vilket visar att jag nu tillverkar östrogen och äggen därmed lätt kan dra iväg igen. ska tillbaka imorgon, men läkaren verkade luta åt att få avbryta... och pratade om IVF... vi får väl se...

• Moonstone

jaha, nytt VUL och mer ovisshet... var ju helt inställd på att få avbryta och ringa IVF-kliniken, men nu verkade läkaren vilja köra på den här veckan. hade en blåsa på 13 mm och två på 12 mm.

ska åka på semester på fredag, så jag tyckte det var kört, men läkaren sa att "innan fredag är vi klara!". så han verkar tro att dessa ska bli tillräckligt stora (med reservation för att alla andra också följer med och växer nu - det ligger MASSOR på lut precis kring 9-10 mm) förra gången ville ju inte mina 11-12 milimeters växa - blev bara nån mm större på flera dagar. ska tillbaka redan på onsdag.

så jobbigt att börja hoppas igen... samtidigt klamrar man sig ju fast vid hoppet...

• CMN

Moonstone - hur har det gått?

• Moonstone

hej CMN! för det första: hur har det gått själv?? tvåbarnsmamma än?

för mig: på dag 19 hade jag faktiskt fått till två blåsor på ca 15 mm.

var innan helt övertygad om att jag skulle få avbryta, då jag dessutom skulle resa bort en vecka. så när läkaren sa att jag skulle vänta 2 dygn och sen ta min pregnyl tog det en bra stund innan det gick in... men jag tog den och nu har det gått en vecka!

är dock orolig över att äggen var så små (och de hade ju växt sakta även denna gång). verkar som de flesta väntar till över 18 mm innan de tar ägglossningsspruta? läkaren menade att en blåsa på 15 har växtkraft av sig själv och att de skulle fortsätta växa även utan hormoner. men det är ju ingen exakt vetenskap.

har inte heller känt av någon ÄL. inte för att jag vet hur det ska kännas, men jag har så gott som inte känt något alls sedan pregnylen (förutom att magen var öm av sprutan ett par dar!). usch, så många osäkerhetsfaktorer... och man kan inte göra annat än vänta!

tack för din omtanke!

Svar på tråden Nån som fått spruta LÄÄÄNGE med hormonsprutor?