• Lillefot

Fruktlösa försök...

Hej alla medkämpar!
    Jag skriver sällan här, men läser ganska ofta.

Egentligen vill jag bara bli av med lite frustration som jag bär på och som jag inte vet hur jag ska hantera..

För ca en halvtimme sen ringde de från HS med beskedet att vår ÄD-behandling, som var planerad till den här veckan, inte blir av. Anledningen är att stimuleringen av donatorn inte fungerat som den skulle.

Jag blev mest arg, undrade hur det kunde komma sig att vi kunde råka ut för detta- igen. Det var nämligen tredje gången vi råkade ut för samma sak. Det fanns förstås inget riktigt bra svar, bara att det var otur.

Nu måste vi vänta till efter jul för ny behandling.

Vår historia är lång:
    Efter tre år i kö skulle vi äntligen få göra vårt första ÄD-försök förra sommaren. Den gången fick vi inga befruktade ägg (oerhört jobbigt bara det). Man trodde att vi även hade en "manlig faktor" och planerade för ett nytt försök med mikroinjektion och ÄD. Det försöket skulle vi göra i september förra året, men det blev inställt p g a att stimuleringen av donatorn inte fungerade. Under förra hösten genomförde vi sedan en behandling med ÄD-ICSI som faktiskt resulterade i att vi fick ett ägg insatt och ett till frysen. Embryot fäste dock inte. Efter jul använde vi vårt frysägg och det klarade upptiningen, men fäste inte...

Sedan valde vi att göra en paus p g a olika anledningar, men var laddade till tusen efter sommaren för ett nytt försök- som slutade i donatorstrul.

Och nu står vi här igen- med ett nytt donatorstrul. Hur är det möjligt? De säger ju att det inte als är samma donator?
    Man undrar?

Just nu känner jag bara för att lägga ner alltihop och satsa på adoption istället- får se om jag får med mig maken på det..

Hoppas att ni andra har bättre tur än vi!

• Svar på tråden Fruktlösa försök...
  • Bette

Hej Lillefot,

Jag kan tänka mig att du är frustrerad, det låter ju nästan som det är samma donator. De har nämligen inte så många här i Sverige då de inte får vara anonyma samt att de knappt får någon ers. Varför funderar ni inte på ÄD utomlands? I många länder i Europa har de hållit på med ÄD i många år, Sverige har haft det legalt sedan 2003. Vi är många som gör ÄD utomlands. Det finns många bra kliniker där och det är dessutom korta köer och bra omhändertagande.

Hälsn

Bette

• Emmylou

Hej Lillefot!

Jag har inga bra svar på dina funderingar. Ni verkar haft maximal otur Förstår att det måste kännas jättetungt! Jag tror faktiskt inte att det är samma donator. Ur landstingets synpunkt så kostar ju varje behandling eller försök till beh. pengar och jag tror inte att de använder sig av en donator som de vet har dåliga odds.

Jag skickar en cyberkram och hoppas du blir Mamma en dag. -E

• Sleepingbeuty

Ni kan ju stå i adoptionskö medans ni håller på med detta kanske?
    vet att andra gör så.
    Inget behöver ju utesluta det andra.
    Tiden går och orken.
    Har ni åldern inne så är ju adoption ett ganska så säkert kort även om ni får vänta, gå kurser och frågas ut om ni är lämpliga.
    Sedan som ovan skriver.Visst det kostar pengar att göra det utomlands.Men det går snabbare.

Det är tufft att kämpa! Lycka till!

Svar på tråden Fruktlösa försök...