• angelfly

Hur länge lever spermie??? :-(

E det något som vet på exakten hur länge spermie lever???

Tog ovitrellen Måndag kväll och då hade vi sex, hade även de tisdag kväll, o på morgonen hade ja ägglosning. Vi hade inte mer sex för det gick inte Kan ja bli gravid ändå??

Alltås om ja fattat rätt så när äggen släpper skall de redan finnas spermie där som äggen plockar upp o sen fäster, har ni hört detta???????

• Svar på tråden Hur länge lever spermie??? :-(
  • Birgitta2

Är det inte mellan 2 och 5 dagar?

• Vickan I

Spermier lever ju olika länge, men kan klara sig upp till några dagar och invänta att ägget ska släppa. En del säger ju at de hade sex typ  4-5 dagar innan ÄL och blev gravida så...men vet inte hur vanligt det är att de kan överleva så länge. Men en två-tre dagar är inte ovanligt.

Man brukar säga att de mest fertila dagarna är dagen innan ÄL, på ÄL-dagen och dagen efter ÄL, eftersom ägget kan befruktas ca 24 h efter att det släppt också.

google it goddammit!!!!
  • angelfly

Okej o vi som trodde de va försent igår
    Men tack tack

• Vickan I

Men ni sexade ju på i två dagar precis innan ÄL om jag förstår det rätt och då har ni ju ändå en mkt god chans .

google it goddammit!!!!
  • angelfly

Ja det gjorde vi.. Okej alltså allt detta ja hänger knappt med. O eftersom det e 5 omgången satt ja här nu o börja undra om vi gjort fel hela tiden, om man hört fel på hur man skall göra..

• angelfly

Men gu va kul Vickan kollade in hos dig Grattis va underbart o på första gg =)

• Vickan I
    angelfly skrev 2008-10-30 13:57:29 följande:
    Men gu va kul Vickan kollade in hos dig Grattis va underbart o på första gg =)
    Tack ! Vi kan knappt tro det själva ibland .

Men jag förstår preciiiis er längtan och deppen när den jäkla mensen kommer gång på gång. Vi har som sagt varit där vi med och med tiden har man ju blivit lite av en fertilitetsnarkoman som läst allt om hur det fungerar...

Har du varit inne på www.fertilitetsguiden.nu ? En jättebra sida med info annars. Håller tummarna altt vad jag kan för att det är eran tur nu!
    google it goddammit!!!!
  • Kärleksbarn

Spermier kan leva upp till 5 dagar säger min doktor, men allt beror på kvinnans Ph värde i slemhinnan. Har du väldigt surt ph så kan du ha ihjäl spermierna på minder än 2 timmar eller så simmar de runt flera dagar! Vår läkare sa att vi skulle sexa på varje dag dagarna innan ägglossningen och även dagen efter för då var det störst chans att vi inte missar det.

Nu har vi gjort det så vi får väl se om det tar sig.

Äter Pergotime själv och försöker få till ett 3:e barn.

Tror inte att det är kört för er del du kan nog känna dig lugn. Men även om ni lyckas pricka in rätt så är det ändå bara 20% chans att det blir befruktat!

Lycka till!

• bimbomika

Vi tar sprutor och vi har haft sex hela omgången sprutor och en vecka extra efter ägglossningssprutan..kämpigt men ja de funka första gången så vi gör exakt samma=)

Svar på tråden Hur länge lever spermie??? :-(