• SaramedM

Någon som köpt bolltäcke?

M har så svårt att somna och har också svårt att komma ner i varv vid andra tillfällen och vi hade hoppast på att via HAB kunna få låna/hyra ett bolltäcke men tydligen så går inte det i Stockholm

Kvarstår frågan om man ska skrapa ihop pengarna och köpa ett själv.....

Men det är mycket pengar på en chansning och samtidigt värt vartenda öre om det fungerar

Är det någon som använder bolltäcke här? Är det värt pengarna?

• Svar på tråden Någon som köpt bolltäcke?
  • ia1230

Vi har bolltäcken på vårat jobb, jag jobbar på ett barnboende för barn med autism.
    Jag vill påstå att bolltäcke är helt fantastiskt!
    Det är mkt synd att du inte kan få låna ett, men ett tips är att kolla runt bland gamla släktingar efter riktigt gamla täcken för de brukar väga mkt mer och vara mer kompakta.
    Prova med det först, här i göteborg har vi ngt som kallas eldorado det är ett upplevelse center för funktionshindrade, där de har bolltäcke samt olika sinnesrum.
    Hoppas det finns ngt sådant i sthlm där kan du få mkt inspiration hur du kan skapa lugna och avslappnade miljöer.

Lycka till!

• humbela giz what ever u call me

yeps arbetsterapeften på HAB skrev ut dom, även en dyngstavla sigvard som ger struktur över hela dygnet.

Läggning är gröna döden många gånger, antingen så kommer den överraskande eller så är det då tankar, ångest m.m kommer.

Är jätte svårt att råda att gör si och så eller ditt och datt så är allt perfekt.
    Jag testar hej vilt och läser ut utifrån min son (traumatisk hjärnskada) hur han reagerar.
    Men a och o för honom är att hela tiden få förvarningar, nu är det si och så lång tid kvar.... han glömmer ju så lätt bort och när man glömmer bort så blir man ju överraskad.
    Även dagschemat ger hintar hela tiden om att nu är det 2 prickar (30min) kvar till den här händelsen.
    Inget får hända impulsivt eller oplanerat. Och dom viktigaste sakerna (hygien, mat osv) måste vara regelbundna och på samma tider (vi kan dock flexa lite nu mera.)
    ap jobbigt att hela tiden strukturera allt runt kidset men hellre det än mega kaos.
    Försök att varva ner hela familjen?
    Släck ner, stäng av tv, dra ur telefonen och bara var kan det vara ett alternativ?
    (bollar bara ur mej vad jag kommer att tänka på)
    Kan man använda tält? sätta ett tjockt mörkt tyg som sänghimmel?

Komikapp följer väll konsumentköplagen? Logiskt sett borde du kunna köpa täcket, testa det och sen retunera det (om du nu vill testa det.)Men kolla först.

• SaramedM

Låter väldigt bra med en sån dygnstavla

M måste också förvarnas jämt men det är inte alltid man får tillräckligt mycket kontakt med henne
    Som du säger så kommer ångesten när hon ska sova, då ska hela dagens intryck bearbetas och det är ju svårt nog för mig!
    Hur det då ska vara för henne med autism kan man ju bara föreställa sig
    Suger åt mig av tipsen

• humbela giz what ever u call me

såg du fått diagnosen, har ni haft nätverksträff med HAB?
    Finns en hel del grunkor just för att få koll på när saker börjar och slutar.
    Bildlicens ska du be om, så du får bilder som är lätta att avläsa.
    Finns en hel del på nätet att själv skriva ut.
    Äggklockan kan man använda sig av tillfälligt.
    Såg att du fått guldtipset son-rise.... me love it.

Hur har du tänkt lägga upp det med dagis? Det om ngt är fyllt med oskrivna regler som är jätte svårt att ta till sig och milijoner intryck.
    Säger inte att dagis är fel, absolut inte men en period kanske man ska försöka minimera intryck och sakta föra in dom på nytt?

Det här är ju något du bäst bollar med kuratorn på HAB.
    www.autismforum.se
    där har du redan troligen vart och lusläst :)
    www.svenskasonriseforeningen.se/

Prata med andra autistföräldrar, fråga hur dom gör, träffas och dela erfarenheter.

• SaramedM

Dagis är nått hon måste gå på, vi hade henne hemma i drygt 3 år och sen gick det inte längre ekonomikst
    Tack och lov så är det en liten förskola med mycket personal
    Men som du säger, för mycket människor och för mycket intryck för att det ska vara bra egentligen
    Vi tömde våra sparkonton för att ha henne hemma så länge det var möjligt, då visste vi inte om autismem men magkänslan var att hon inte var ett dagisbarn
    Vi ska försöka att om vi får VB att även min man går ner i tid så vi kan korta dagarna lite grann
    Över jul har jag till min arbetsgivars förtrett bett om ledigt redan från den 15/12 så hon får en chans till en bra jul
    Det kräver att hon varvar ner i många dagar innan( dvs inget dagis utan bara vi två)

Hon fick diagnos den 30/9- autiskt syndrom utan utvecklingstörning
    Vi ska på första mötet med hab om en vecka och sen föräldrarutbildning efter jul
    Bildlicens ska jag fråga efter

• ulricaa

Vi testade bolltäcke, men det var på tok för varmt. Jag fick tipset att sy egna fickor och stoppa ris i. Jag har inte testat men det blir ju betydligt billigare än att köpa ett som man inte vet fungerar.
    Men annars råder jag dig att söka fondmedel för det!

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • mamman i skogen
    ulricaa skrev 2008-10-31 10:09:19 följande:
    Vi testade bolltäcke, men det var på tok för varmt. Jag fick tipset att sy egna fickor och stoppa ris i. Jag har inte testat men det blir ju betydligt billigare än att köpa ett som man inte vet fungerar.Men annars råder jag dig att söka fondmedel för det!
    Här har vi också testat bolltäcke och sonen kokade upp och sov ännu sämre så vi avskrev bolltäcket ganska snabbt. Däremot har mamma lånat det lite och jag tyckte det var kanon jätteskönt men fruktansvärt varmt blev det..
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • SaramedM

Vi får låna ett i 3 veckor från arbetsterapin på KS! Jag ringde till alla ställen jag kunde komma på igår och till sist fick jag napp

Så skönt, ska hämta det om en vecka
    Fungerar det måste vi ändå köpa ett eget men då får vi väl göra det
    Eller önska oss i julklappp

• Eldo

Min son har bolltäcke. Han älskar sitt täcke och vill inte somna utan det. Däremot blir han som flera har skrivit väldigt var av det. Han somnar alltid med sitt täcke och efter ca 1 timmer tar vi bort det. Är han väldigt orolig under natten så får han det igen. Tyvärr kan han inte sova med det en hel natt pga att han blir så var, men han hade mer än gärna gjort det om det hade funkat.

Ett tips är att söka pengar från fonder till ett bolltäcke. Majblomman eller Lions brukar skänka pengar till hjälpmedel mm.

• SaramedM

Eldo; ok tack för tipset, ska kolla upp det om det fungerar med det vi får låna

Vilken sort har ni?

• pcalma

Vi fick bolltäcket från hjäöpmedelscentralen!!! Vi fick låna det i tre veckor o skriva upp hur hon sov. Var det till hjälp så skulle vi få behålla det, vilket vi gjort. När vi inte använder det längre så får vi så klart lämna tillbax det!
    Alla HC har det inte hemma, men då kan de ta in det! Hänger på deras goda vilja. Jag vet fler här omkring oss som har det, o som med har fått det. Vi har inte lagt ut en krona för det!

• SaramedM

pcamla; vår har det inte, det räknas inte som hjälpmedel i stockholms län säger de

Hm, om det fungerar så kanske det lönar sig att tjata mao

• Eldo
    SaramedM skrev 2008-10-31 19:55:43 följande:
    Eldo; ok tack för tipset, ska kolla upp det om det fungerar med det vi får lånaVilken sort har ni?
    Sonen har ett som heter Bello och är stort som ett vanligt täcke (140x200). Det är tungt och väger 6.5 kg. Har testat täcket i sonens säng och tycker själv att det är jätteskönt.

Jag såg att de har sonens täcke på www.komikapp.se . Där kostar det 7 487,50 kr!!!! Synd att det är så olika i de olika landstingen. Vi har fått vårt som hjälpmedel.
  • SaramedM
    Eldo skrev 2008-10-31 21:36:52 följande:
    Sonen har ett som heter Bello och är stort som ett vanligt täcke (140x200). Det är tungt och väger 6.5 kg. Har testat täcket i sonens säng och tycker själv att det är jätteskönt.Jag såg att de har sonens täcke på www.komikapp.se . Där kostar det 7 487,50 kr!!!! Synd att det är så olika i de olika landstingen. Vi har fått vårt som hjälpmedel.
    Det är det vi vill köpa, just Bello men det är verkligen svindyrt

Men vi ska få beslut om VB nästa vecka så kanske vi kan ta första utbetalningen till täcket

Jag har fått kontakt med en bra arbetsterapitant som hade en massa tips på fonder
    Förhoppningsvis går det att lösa
    Men grejen är att fungerar det är det värt varje krona och mer därtill
  • mulena
    ia1230 skrev 2008-10-30 14:11:45 följande:
    Vi har bolltäcken på vårat jobb, jag jobbar på ett barnboende för barn med autism. Jag vill påstå att bolltäcke är helt fantastiskt!Det är mkt synd att du inte kan få låna ett, men ett tips är att kolla runt bland gamla släktingar efter riktigt gamla täcken för de brukar väga mkt mer och vara mer kompakta. Prova med det först, här i göteborg har vi ngt som kallas eldorado det är ett upplevelse center för funktionshindrade, där de har bolltäcke samt olika sinnesrum. Hoppas det finns ngt sådant i sthlm där kan du få mkt inspiration hur du kan skapa lugna och avslappnade miljöer.Lycka till!
    åhh, tack för tipset. Jag vet att min mamma har några gamla täcken från min faster, (som jag älskade att sova med när jag var liten.) De är kompakta, svala och tunga. Det måste jag genast, se till att få hit och testa på sonen.

Vi har testat bolltäcke, men det blev för varmt för honom. Dessutom fick han nästan panik eftersom de smiter åt för mycket och det blev svårt att röra sig.
  • emmilou

Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

• vinbär
    emmilou skrev 2012-07-19 15:23:11 följande:
    Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET! Det är lättare att hantera samt att det ser ut som ett vanligt täcke (inget stort och otympligt som ligger i sängen= ingen som behöver se att du har ett hjälpmedel i sängen!). Det går även att tvätta i vanlig maskin till skillnad från bolltäcket som man måste lämna i på kemtvätt. Det är även svalare för bolltäcket blir väldigt varmt. Jag är arbetsterapeut och har jobbat på habiliteringen. Detta är absolut vad jag skulle rekommendera. Även många föräldrar som är skilda som tycker det är "hallelujah!" för att det är så enkelt att ta med sig mellan föräldrar. Jag hörde även att 3/4 på BUP i Uppsala som fått kedjketäcket hade slutat med melatonin!

hej håller helt  med dig  kedje täcke kan jag ochså rekommendera blir inte lika varmt och mkt mer lätthanterligt och låter inte lika mkt som bolltäcke det funkar kanonbra för pojken som hade stora problem med sömnen fastän han fick melatonin kappslar  .han älskar sitt täcke som väger runt 8 kg :)
Svar på tråden Någon som köpt bolltäcke?