• Icapika

Vad heter änden på brödet egentligen?

Jag och sambon kan inte sluta dividera om hurvida änden på brödet heter skalk eller gunga. Jag tycker det heter skalk och sambon gunga, för att det gungar om den på bordet.
    Någon som vet det egentliga ordet? Vad brukar ni säga?

• Svar på tråden Vad heter änden på brödet egentligen?
  • Pyret78

Hejsan!
    Vi säger både brödskalk och brödsnutt.

Det man har i ögonen när man vaknar kallar vi för sovgrus eller sömngrus. Efter sagan om John Blund, som strödde grus i ögonen så att man skulle somna.

• Tossan79

Haha, då har vi en snällare John Blund i Finland, som strör sand istället för grus.....

• Nimue

Det man har i ögonen heter ögonvar det finns en fin text i Nordisk familjebok, 1800-tals utgåvan, som lyder:

"Ögonvar, folkspråkets benämning för det gulaktiga
    slem, som, afsöndradt af bindehinnan, samlar sig i
    inre ögonvinkeln, när ögonlocken en längre tid varit
    slutna, såsom under nattens sömn."

men det låter ju inte så trevligt kanske

• Sessa

Skalk, inte heller hört talas om gunga. Men skalk kan jag säga om hårt skal på brödet var det än sitter.

• Camilla K

JAg säger noddie för det sa vi alltid när jag växte i England så det sitter kvar.
    Men gugget i ögonen kallar vi gomorron

• systernegativ

jag säger "skalk" om den ynkliga brödbiten som jag vägrar äta (sambon äter den dock med god aptit). sambon säger "skackel". jag är från boden (norrbotten) och han från en by utanför. det man har i ögonen på morgonen kallar jag för sömn, medan sambon kallar det för "morron".

när jag frågade honom nu utbrast han: "ja, inte kallar jag det ögonguld i alla fall!"

har någon hört det kallas ögonguld? jag tycker det var rätt sött faktiskt.

om sömnet hängt kvar länge så att det hunnit bli hårt och man inte upptäckt det förrän mitt på dan eller nåt så kallar jag det "grus". grus skiljer sig från sömn genom att det är en liten hård boll som man får plocka bort.

• Vicke

Det man har i ögona kallar jag för sömntuta... Och slutet på limpan gung gung...

Svar på tråden Vad heter änden på brödet egentligen?