• Karlsson

Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?

Har just inhandlat den och är nyfiken på endel recept. Sen kan jag tycka att det är lite väl mycket strömmings och sillrecept...men det beror kanske på att det inte hör till mina favoriter

Tycker om sill men nöjer mig med att äta det på högtiderna.

Nåja, i den här tråden tänkte jag att man kan skriva omdömmen vartefter vi testar recepten.

I morgon ska jag göra mannagrynspuddingen, så jag återkommer med betyg

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 21:15
    Det är alltså den vita boken med svart text som heter Hela Sveriges husman vi diskuterar här.

• Svar på tråden Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?
  • Karlsson

Vad har du testat då *nyfiken*

Rosenlund skrev 2008-11-19 11:01:23 följande:
    Tyckte boken va ok , värd 25 kr iallafall :) Har redan gjort 2 recept i boken och kommer nog prova nåt mer.
  • Rosenlund
    Karlsson skrev 2008-11-19 11:02:16 följande:
    Vad har du testat då *nyfiken*
    Jag har gjort raggmunken (i långpanna) samt laxpuddingen. Båda var goda, raggmunken har jag gjort 2-3 ggr :)

Sen tänkte jag prova fiskpuddingen och mannagrynspuddingen.
  • Karlsson

Tänkte också testa raggmunken i långpanna, det är ju så osigt och tråkigt att stå och steka raggmunkar

• Rosenlund

Ja, är mycket enklare på detta vis. Tycker det kna va lite svårt att få den "hård" i mitten men det kan det ju vara när man steker de för sig också. Gott iallafall!

• bambigirl

Idag blir det morotssoppan till middag. Till blir det hembakade baguetter och efteråt pannkaka med sylt och grädde...

• Boppi

Kul att läsa att raggmunken i långpanna och morotsoppan var goda! Just de recepten fastnade jag för och tänker testa nån dag!
    Sen var det några potatismuffins som verkade goda, nån som testat dessa?

• Vårsolen

bara en fråga om laxpuddingen, tror ni man kan rökt lax istället för gravad? är inte så glad i gravad lax..

• Vårsolen

å vände jag på bladet och där fanns en laxpudding till
    ni som gjort laxpudding, vilket recept tog ni?

• Rosenlund
    Vårsolen skrev 2008-11-19 16:08:21 följande:
    å vände jag på bladet och där fanns en laxpudding till ni som gjort laxpudding, vilket recept tog ni?
    Jag gjorde den på s.62.
  • bambigirl

Tyckte morotssoppan var god, utan krämen hade den dock inte varit en hit. Kan tänka mig att göra den igen, men då med mindre vatten och nån potatis i. Och då mer som en förrätt.

• Vårsolen

aha! ja den verkar passa oss bättre, ska nog testa den nån dag framöver

Rosenlund skrev 2008-11-19 16:39:30 följande:
    Jag gjorde den på s.62.
  • Boppi

Nu har vi ätit raggmunken! Första gången någonsin jag äter raggmunk!! Men inte sista! Bra recept men istäälet för 2pkt bacon tog jag ett och resten skinka. Kalasgott. Passade bra men lingonsylt till, det var jag skeptisk till först men det funkar bra ihop!

Funderar på om man kan ha stekt lök i eller till? Fick för mig att det borde bli gott.. Nån som vet?

• Mia med 4 pojkar

Vi har gjort skinksteken med svartvinbärssås. Såsen behövde piffas till lite innan servering men annars var det riktigt gott :)

• Karlsson

Jag har i veckan testat Östermans fiskgryta. Den gick hem hos både ungarna och oss Hade i mer potatis än receptet. Det var en tydlig citronsmak på grytan, det gillade vi.

Kommer bli fler gånger!

• Vårsolen

nu har vi gjort fiskkakorna igen och de blev jättebra, hade räknat lite tokigt förra gången(hade 400g fisk istället för 600g)och då blev det bara en enda röra av alltihopa. Men som sagt denna gång blev de som de skulle och detta är ett recept vi kommer göra fler gånger

Har även testat laxpuddingen på s 62 och den blev också bra och kommer lagas fler gånger

laxbiffarna har blivit ett recept som lagas nästan en gång i veckan här, fast ibland skippar vi baconen i, de är supergoda oavsett

• Gith

Har provat den småländska ostkakan. En variant med keso och äpple. Var jättegod men fick nog vara i ugnen 5-10 min längre än vad som stod i receptet.

• Ninni03

Vad kul det var att läsa den här tråden, även om det är ett tag sen den startades.

Vi har testat flera recept och satt egna betyg på dom, men faktiskt ingen av dom ni skriver om. Så nu ser jag fram emot att testa dom också.

Våra favoriter är absolut strömmingsburgarna, fläsket med äpplen och plommon, oxsvansragun och vinnaren av tävlingen, revbensspjällen!

Svar på tråden Icas nya kokbok, vad tycker vi om recepten?