• Babynr1

Tråd för oss mammor i Frankrike

Hejsan,
    Bor i Paris sedan ganska manga ar tillbaka. Har en son pa snart 6 manader. Gift med en fransman. Har precis borjat jobba igen efter 5 manaders mammaledighet. Finns det nagra andra som jag? Skulle vara jattekul att dela lite erfarenheter och sa...
    Hur tycker ni det ar att vara mamma i Frankrike? Jag antar att det skiljer sig ratt rejalt fran att bo i Paris eller mer pa mindre stad/landsbygden. Vad ar bra vad ar daligt?
    Vill ni flytta hem? etc...
    Det finns massor att prata om! Hoppas ni hittar hit.

• Svar på tråden Tråd för oss mammor i Frankrike
  • Laurentia

Här är en till!

Jag bor utanför Paris sedan lite drygt fem år med min franske sambo och våra två tjejer (ett år och snart tre).

Våra barn är födda i Frankrike, så jag kan inte jämföra med hur det är i Sverige. Däremot tycker jag att jag fått rätt god koll på hur systemet funkar här.

Vi planerar inte att bo i Paris-regionen hela livet, utan skulle gärna flytta någon annanstans, där man får bättre boende och mindre pendling för lönen. Sverige är ett alternativ. Just nu har jag nytt jobb som jag trivs jättebra med, men när det passar båda och vi dessutom hittar jobb på annat (och samma) håll så drar vi.

Angående att flytta till Sverige, så säger jag inte "flytta *hem* till Sverige", utan just "flytta till Sverige". Jag känner mig nog mer hemma här just nu. Min sambo har ett stående jobberbjudande hos ett företag han jobbar med, så det hade varit lätt att flytta om vi hade velat. Nu trivs jag som sagt på mitt nya jobb och vill nog stanna minst ett par år innan jag byter. Dessutom vet jag inte om jag hade hittat ett lika intressant i Sverige, åtminstone inte på orten där min sambo skulle jobba.

• Lulu la Nantaise

Bonjour!

Jag bor ocksâ i Parisregionen , har bott här sen -97 och har ingen speciell längtan att flytta tillbaks till Sverige, trivs rätt bra här faktiskt
    Jag har tvâ pojkar 3 och 5 âr.
    Har precis avslutat en "congé parental" sâ nu ska man hitta ett jobb
    Alla tips mottages varmt

• Ain

Hejsan!

Jag bor i Ain (surprise ), i en liten by pa gränsen till Geneve. Har bott här sedan 2001, och var dotter som är 1 ar föddes i Geneve.

Jag antar att det är ganska annorlunda här än i mitten av Frankrike. Eftersom vi bor sa nära Schweiz och största stan är Geneve sa jobbar väldigt manga i Geneve och det är dit man aker om man vill "aka in till stan". Miriam föddes ocksa där eftersom de största sjukhuset (och närmsta) finns där. Det blir som en förort till Geneve. Fast ända i Frankrike... Man ser fransk TV och känner sig fransk. Och själva strukturen med skola dagis osv är saklart fransk.

Fast vi har inte bestämt ännu om Miriam ska ga i skolan i Frankrike eller Schweiz ännu. Just nu är hon hos en dagmamma, men i december börjar hon pa dagis.

Svar på tråden Tråd för oss mammor i Frankrike