Här är en till!
Jag bor utanför Paris sedan lite drygt fem år med min franske sambo och våra två tjejer (ett år och snart tre).
Våra barn är födda i Frankrike, så jag kan inte jämföra med hur det är i Sverige. Däremot tycker jag att jag fått rätt god koll på hur systemet funkar här.
Vi planerar inte att bo i Paris-regionen hela livet, utan skulle gärna flytta någon annanstans, där man får bättre boende och mindre pendling för lönen. Sverige är ett alternativ. Just nu har jag nytt jobb som jag trivs jättebra med, men när det passar båda och vi dessutom hittar jobb på annat (och samma) håll så drar vi.
Angående att flytta till Sverige, så säger jag inte "flytta *hem* till Sverige", utan just "flytta till Sverige". Jag känner mig nog mer hemma här just nu. Min sambo har ett stående jobberbjudande hos ett företag han jobbar med, så det hade varit lätt att flytta om vi hade velat. Nu trivs jag som sagt på mitt nya jobb och vill nog stanna minst ett par år innan jag byter. Dessutom vet jag inte om jag hade hittat ett lika intressant i Sverige, åtminstone inte på orten där min sambo skulle jobba.