• lilla carro

Vad ska man ha på julbordet?

i år ska vi vara hemma hos oss och jag är redan lite nervös! själv äter jag typ bara janssons och köttbullar så jag har aldrig tänkt på vad som finns på julbordet..
    fyll gärna på min lista med saker som man MÅSTE ha på julbordet, inte en massa komplicerade grejer ;)

janssons
    köttbullar
    prinskorv
    potatis
    julskinka senap
    bröd
    ägghalvor
    sill

tackar! =)

• Svar på tråden Vad ska man ha på julbordet?
  • thezsan

oj vilken lista..ändå glömde jag ägghalvor, naturella och med majonnäs & räkor:)

• kallebakom
    tjorven80 skrev 2008-12-20 20:32:02 följande:

härde att vissa delar av sverige har grisfötter i nått gele aktigt..??? ser ut som en sokerkaks form med gele och fötter i...

inte min grej men.. man börjar ju undra hur mycket olika saker det finns och hur mycket det skilljer sig mellan de olika delarna av sverige..

grisfötter i aladåb ! det du min vän är en delikatess
  • Skogabo

Vi har experimenterat i många år hur vi velat haft vårat julbord. Vi ledsnade på julmaten då man äter den 4-5 dagar i rad under jul och under andra högtider utspritt över hela året. Så ett år gjorde vi kalkon med ugnsrostad potatis, brysselkål, skysås och en massa andra primörer.. Sen testade vi skaldjur, och det fastnade vi för och i år blir 3:e året i rad.. Fyller bordet med alla möjliga sorters skaldjur och goda tillbehör .. Vi älskar det hela familjen =) 

• tvetab

Du har nog hittat det väsentliga. Precis som jag tänker göra.
    Jag har även med lutfisk och revbensspjäll men det äter bara jag så det skulle kunna kvitta.

Bengt

• Ullabellasekreterare
    Gyllan skrev 2008-11-07 10:38:24 följande:

Baconinlindade fikon gör jag till jul och det är så gott...

Hur gör man? =) 

Jag vill jättegärna ha tips på grönsaker till jul. Är så trött på att bli sådär tung i magen och proppmätt. Brukar koka brysselkål och har ju såklart rödbetssallad, men mer? Har hört att endel har grönkål på julbordet, vad gör man med den? 

Annars är några måsten; 
    Prinskorv, hemmagjorda köttbullar och skinka( duh) 
    Pappas älgleverpastej <3 
    Gravad och rökt lax med romsås 
    Tunnbröd från det lokala bageriet 
  • Hannama88
    Ullabellasekreterare skrev 2016-12-15 15:03:05 följande:

Hur gör man? =) 

Jag vill jättegärna ha tips på grönsaker till jul. Är så trött på att bli sådär tung i magen och proppmätt. Brukar koka brysselkål och har ju såklart rödbetssallad, men mer? Har hört att endel har grönkål på julbordet, vad gör man med den? 

Annars är några måsten; 

Prinskorv, hemmagjorda köttbullar och skinka( duh) 

Pappas älgleverpastej <3 

Gravad och rökt lax med romsås 

Tunnbröd från det lokala bageriet 

• Ullabellasekreterare
    Hannama88 skrev 2016-12-15 15:12:09 följande:

Tycker du fick med allt utom laxen! Gravad, rökt eller helst båda.

Ja, vi har alltid båda sorter =) Lax är en av mina favoriter. 
    Salami brukar jag också köpa hem i olika sorter. Är gott att äta bara som de är. 
    Sill glömde jag väl iofs, jag är inte superförtjust i sill men det hör väl till. 

Sen till efterrät och fika vill jag gärna ha pepparkakor, glögg och ost samt olika sorters kakor som vi alltid bakar, och lite valnötter och chokladgodis. 

Sen är jag ganska nöjd. 
  • K grrl

Brukar göra viltköttbullar, lammkorv, gravad lax, rödbetssallad, skinka, sillsallad, sill och torkad lammbog.

• kallebakom
    tjorven80 skrev 2008-12-20 20:32:02 följande:

härde att vissa delar av sverige har grisfötter i nått gele aktigt..??? ser ut som en sokerkaks form med gele och fötter i...

inte min grej men.. man börjar ju undra hur mycket olika saker det finns och hur mycket det skilljer sig mellan de olika delarna av sverige..

jaja ! denna ypperliga dlikatess är det inte många som smakat,,lyckliga mig har väl en 10 nassefötter i frysen,det så gott !
  • Sommarfjäril

Långkål (grönkål)!!

Svar på tråden Vad ska man ha på julbordet?