• gink

vad ska jag göra ang . min förlossningsrädsla??

Jag är livrädd för att föda barn. Gick till min bm och hon skickade mig vidare till en aurora grupp. Till saken hör att jag är inte gravid än, för jag är för rädd för förlossningen....
    Fick ingen hjälp alls på mina samtal!! Är ju mycket räddare nu.. Hon pratade om vilka arrangemang jag kunde få på förlossningen osv men det är ju sånt jag är för rädd för att tänka på. Trodde jag skulle få mer hjälp att bearbeta rädslan. Hon frågade även hur jag ville ha det och jag svarade att jag vill försöka våga föda vanligt men om jag känner mig lika rädd när det börjar närma sig så vill jag ha ett snitt....Och jag tror inte att snitt är så mycket lättare och mindre ont men det känns ändå lättare.... Efter flera samtal frågade hon om jag ville träffa kirurgen och prata med honom om snitt och det ville jag ju.. Då säger människan att han kommer att säga nej till snitt så att jag skulle ställa in mig på det!!!! Men herregud, ska inte de stödja och hjälpa oss med rädsla??? Är det någon mer som har varit med om något liknande för jag tappade helt sugen på allt... Snälla hör av er med råd och tips!

• Svar på tråden vad ska jag göra ang . min förlossningsrädsla??
  • Lycka83

Jag var också jätterädd för att föda barn (detta innan jag blev gravid). Men när man går där med magen i vädret, känner sparkar och vet att en liten person växer inom en, så avtog den rädslan. Visst man funderade på hur man skulle fixa det, men det var inte samma rädsla. Tänkte: ut ska ju den lill*, på ett eller annat sätt, och alla andra klarar det så varför skulle inte jag göra det".
    Kan tänka mig att vid snitt har man mer smärta efteråt (?)....även om man är öm både här och där efter att ha fött "vanligt". :P

Det går inte att beskriva den smärtan när man föder barn, visst det gör ont men det är ändå en positiv smärta, och det finns ju mycket smärtlindring att välja på idag. Försök att lita på din kropp, den är skapt för att föda barn. :P
    Den dagen du håller din alldeles egna lilla bebis i famnen, så kommer du känna dig såååå stolt att du klarat av det!
    Jag kan längta tillbaka till förlossningen, det var så mäktig och häftig upplevelse!!

När din dag är här så tror jag du kommer fixa det!
    Man gör det!!
    Lycka till. :)

• SEmamma

Det bästa med en förlossning är att ditt älskade barn kommer ut till dig, sen gör det självklart ont.
    Idag behöver ingen födande kvinna ha mer ont än vad hon vill, det finns så många olika smärtlindringar att få.
    Jag gick i en mammavattengympa grupp, där fick vi öva oss att profylaxandas, och så har jag fött mina 2 barn.

Sen är det ju så att vid en förlossning kommer smärtan suggesivt, så kroppen hinner vänja sig allteftersom.
    Man kan ju åka in till förlossningen tidigt, så behöver det inte göra så ont och man kan få smärtlindring direkt när man känner att man behöver det.

Stor kram & lycka till

Måste tillägga att jag tycker att föda barn är det häftigaste man någonsin kan göra.

• Sofia 1983

Är du rädd för att det kommer göra ont eller för att barnet på nått vis ska fara illa? De har superkoll!

• Sofia 1983

När du börjar närma dig bf kommer du att längta efter förlossningen...=) Så var det för mig, det spänner och klämmer i hela kroppen och man bara längtar efter att få träffa sitt lilla mirakel. Vet inte om det var någon tröst! Men det kommer att gå bra... Trots att du säkert kommer hinna oroa dig för allt mellan hommel och jord på vägen=) Du kommer att klara det där galant, kvinnan har sånna enorma resurser som bara väntar på att användas!

• ChinChin

Jag har alltid haft samma rädsla som du. Som "tur" var hade jag och min man lite problem att bli gravida, så jag fick extra lång tid på mig att tänka. Efter ett par misslyckade provrörsförsök gick det upp för mig att jag faktiskt hade ett val, och det fanns ett sätt att slippa föda. Så vi adopterade istället!
    Ja, så kan man också göra!

• Fnurra

Läs på så mycket du kan. Både för din egen skull och med tanke på förlossningsvården, för olikt Sofia 1983 säger så har de inte alltid superkoll. Långt därifrån. Det finns en bok som heter "att föda som en man" av Tove Karlsson. Den handlar om hur lätt det kan vara att föda barn om bara förlossningsvården gör sitt jobb ordentligt. Kan verkligen rekommenderas. Särskilt om du bara mött oförstående barnmorskor hittills.

• gink

Tack så mycket för alla svar!! Det känns alltid skönt att få lite tips och goda råd!!
    Jag hoppas innerligt att det blir så att man " växer " ifrån rädslan som alla säger men för mig är det väldigt otroligt just nu.. Det var ju därför jag kontaktade aurora... Jag har så länge jag minns inte velat ha barn just på grund av rädslan och sen när man väl tar itu med det så hade jag hoppas på mycket mer stöd från dem.
    Hon ville att jag skulle ta kontakt med en psykolog för att få bukt med det och där slocknade min sista tillit för henne.....Jag ber ju inte om hjälp för att jag tycker det är roligt direkt, jag är RÄDD!!
    Jag ska kämpa vidare och hoppas det löser sig för jag längtar efter att bli mamma!! tack tjejer!!!

• gink

Glömde nämna en sak bara.....
    Jag kan ju inte sätta fingret på vad det är jag är rädd för... Känns inte som det är smärtan ..Det känns bara så fel att föda barn(som är det naturligaste i världen :)Och just därför kunde hon inte hjälpa mig.....
    Jag vet ju att barnmorskorna kan sitt jobb, att det finns jättebra smärtlindring osv men det känns bara fel.....

• Ralleröj

Menar inte att lägga mig i men vill bara berätta att det inte är överallt de ger ALL typ smärtlindring direkt man vill ha det. Här där jag bor får man inte lustgasen förren man är öppen 4cm och du kan ha jäkligt ont innan dess.
    Bara så att ts vet.

SEmamma skrev 2008-11-02 19:18:14 följande:
    Man kan ju åka in till förlossningen tidigt, så behöver det inte göra så ont och man kan få smärtlindring direkt när man känner att man behöver det.
  • SEmamma

Jo, självklart är det kanske så för de flesta. Men har man en uttalad förlossningssräck och dessutom pratat med diverse stödgrupper om detta samt sin BM, så tror jag nog att de skulle ge henne smärtlindring ganska snabbt. Det är ju knappast så att de nekar en livrädd tjej.

• pumpkinpie
    gink skrev 2008-11-03 18:56:10 följande:
    Tack så mycket för alla svar!! Det känns alltid skönt att få lite tips och goda råd!!Jag hoppas innerligt att det blir så att man " växer " ifrån rädslan som alla säger men för mig är det väldigt otroligt just nu.. Det var ju därför jag kontaktade aurora... Jag har så länge jag minns inte velat ha barn just på grund av rädslan och sen när man väl tar itu med det så hade jag hoppas på mycket mer stöd från dem.Hon ville att jag skulle ta kontakt med en psykolog för att få bukt med det och där slocknade min sista tillit för henne.....Jag ber ju inte om hjälp för att jag tycker det är roligt direkt, jag är RÄDD!! Jag ska kämpa vidare och hoppas det löser sig för jag längtar efter att bli mamma!! tack tjejer!!!

[/citat]
    gink skrev 2008-11-03 19:00:41 följande:
    [citat]
    Glömde nämna en sak bara.....Jag kan ju inte sätta fingret på vad det är jag är rädd för... Känns inte som det är smärtan ..Det känns bara så fel att föda barn(som är det naturligaste i världen :)Och just därför kunde hon inte hjälpa mig.....Jag vet ju att barnmorskorna kan sitt jobb, att det finns jättebra smärtlindring osv men det känns bara fel.....
    Jag är precis som du Gink, har också kontaktat Aurora och väntar på en kallelse. I mitt fall är det en omöjlighet att bli gravid innan jag får snittlöfte, vilket jag hoppas få. Jättetråkigt att höra att du inte tyckte du fick nån hjälp! En del av mig är jätteglad att få komma och kanske få hjälp, men en annan del av mig vill verkligen inte prata om detta (det är en väldigt diffus rädsla, svår att sätt ord på). Lycka till i alla fall!
  • Miz84

Hej! Jag var oxå livrädd för att föda barn, och desto närmare förlossningen man kom , desto mer nervös och allt blev man. men under graviditeten får du vara med om såna undervärk, känna sparkar och känna din bebis hicka..=)

Sen när du väl ligger där så vill du bara ha upp din bebis i famnen. Alla som du har omkring dej under dem timmarna är helt underbara, dem vet precis vad dem ska göra för att hjälpa dej på bästa sätt...

Hur rädd du än är, så kommer du inte att ångra dej. Du kommer vilja att göra det igen och igen och igen.

• Pelargonen

Jag var inte särskilt rädd för själva födandet, däremot hade jag mycket bristande tilltro till personalen. Skrev därför ett utförligt brev med saker jag tackade direkt nej till och annat som jag tackade ja till. Gick hur bra som helst!

Lycka till TS!

Svar på tråden vad ska jag göra ang . min förlossningsrädsla??