• Natalejjis

Vill veta ALLT om flytt & förberedelser inför Londonflytt!

Hejsan!

Nu har det ÄNTLIGEN blivit dags för en flytt till London!! Vi kommer att bo i Highbury. Och vi kommer att flytta i december!
    Nu kommer jag alltså behöva veta ALLT om hur vi lättast gör detta!
    Vad kostar flyttlass? Var beställer man det?
    Vad behöver mer ordnas?
    Hur ansöker man om skola till en blivande femåring? Hur fungerar detta? Vi har hittat ett par skolor som verkar bra.
    Det behövs givetvis sägas upp alla abonemang i Sverige och så.
    Har jag glömt något?

Vldigt tacksam för svar! Tar gärna emot andra tips också då detta är första gången vi flyttar utomlands!

• Svar på tråden Vill veta ALLT om flytt & förberedelser inför Londonflytt!
  • LondonAnnika

när du kommer hit måste du skaffa NI-nummer och engelskt bankkonto för annars blir det svårt att få jobb

• LondonAnnika

adaptrar eller vad det nu heter... vi har tre hål i väggen i stället för två som i sverige

• Natalejjis

Jo det vet jag, men finns det någon extra smart lösning så att man slipper köpa massor? Vi har ju x antal lampor. Och man vill ju inte gärna behöva ha de i endast ett av hålen i rummen. Några tips?

Hur gjorde du med flyttlass när du flyttade?

• LondonAnnika

Jag flyttade till en familj och jobbade som aupair, nu bor jag med sambo och mina föräldar är snälla och skickar någon låda då och då

• Renate78

Anmäla sig hos en GP kan ju vara bra. Så att man snabbt kan få vård om någon i familjen blir sjuk.

Har hört att svenska mammor (www.svenskamammor.com) har en grupp i norra london som träffas. Kanske kan vara bra om dina barn vill ha några kompisar som pratar svenska. O du också för den delen :)

kan inte komma på mer för tillfället... hmmm

• Londonvibes

Vi flyttade för några veckor sedan åt andra hållet, från London till Stockholm. Vi använde oss av en Svensk flyttfirma vilket tyvärr är jättedyrt. Vi sålde nästan alla våra möbler så flyttade 10 kubikmeter vilket gick på 16.000kr + moms. Ring runt en massa flyttfirmor för offertar redan nu så kan du säkert hitta en som är lite billigare. Vi var ute i sista minuten så det var ett par lite billigare flyttfirmor som inte kunde genomföra flytten pga av det. De flesta flyttfiromor vill ha minst fyra veckors notice. Det gäller även att kunna vara lite flexibel med flyttdatumen. Våra grejer levererades i Sverige en vecka efter att de hade blivit hämtade i London.
    IKEA i England är billigare än i Sverige så kolla på om det är värt att flytta med IKEA möbler eller bättre att köpa nytt. Om ni hur ett möblerat hus behöver ni ju inte ta med några möbler alls.

Ta med svenska grenuttag så slipper du använda så många adapters, jättesmidigt.

Be din bank i Sverige skicka kontouttdrag till din Engelska address, det underlättar för att öppna bankkonto i England. I England måste man ha proof of address för att öppna bankkonto etc. Det räcker alltså inte med enbart passet. Till proof of address använder man utilitybills så som gas, el och telefon(dock ej mobil). Var beredda på att få betala en deposition på £50 för att öppna telefon (väldigt mycket billigare än telias 5000!!!). Mobilkontrakt får man oftast inte öppna förrens man bott i England i tre år. Men det finns bra pay as you go. Registrera er så fort som möjligt på Electoral Roll (röst längden) det underlättar byråkratin. Detta kan ni göra på internet genom eran lokala councils hemsida.

Lycka till!

Svar på tråden Vill veta ALLT om flytt & förberedelser inför Londonflytt!