Ska små barn få välja var de ska bo?
Hej,
Har en bonusdotter på 6 år som har varit hos oss varannan helg (lite mer) sedan hon var 3 år eftersom hennes mamma bor i en annan stad 160 km från oss. Allt fungerar för det mesta bra mellan oss och med hennes mamma är allt kanon.
När jag och sambon fick en liten tös för 8 mån sedan ville flickan helt plötsligt flytta till oss. Hon var helt säker på sin sak för hon hade en jättefin relation till sin pappa och mig. Hon fick flytta hit i somras och allt har gått bra sedan dess. Hon har börjat i skolan i 0:an och allt annat praktiskt är avklarat.
Nu vill hon däremot flytta tillbaka till sin mamma igen och vi vet inte riktigt varför. Hon har fler kompisar där och en storasyster som hon nu saknar. Jag tycker att det är tråkigt att hon vill flytta eftersom man precis har vant sig vid att ha henne här (är ju inte alltid lätt) och lillasyster tycker ju så mycket om henne.
Det känns som att det var lite av en svartsjuka att hon ville flytta till oss till att börja med eftersom hon ju fick ett syskon och hon ville väl försäkra sig om att hon hade kvar sin roll i familjen och det har hon ju verkligen. Helt klart hos sin pappa. Mig har hon ju tappat lite eftersom jag ju nu har ett "eget" barn och det är ju helt klart skillnad. Det kanske hon känner av. Hon har ju säkert förstått att hon måste dela uppmärksamheten med en till nu och att jag aldrig kan ge henne det som hennes mamma kan.
Vi tycker nämligen att det vore bäst för flickan om hon bodde hos oss för det känns som att vi kan uppfostra henne bättre (hon är inte alltid lätt att handskas med).
Jag tror däremot också att hon kommer flytta lite fram och tillbaka genom åren eftersom hon gärna tröttar på ett ställe och vill då fly bort för att hon inte får som hon vill. Detta kan ju inte vara bra för henne.
Men vad ska vi göra, vi måste ju låta henne göra som hon vill, man kan ju inte tvinga ett barn att göra det den inte vill, speciellt inte om det handlar om vem av hennes föräldrar hon ska bo hos.
Nu undrar jag lite om det är så att alla era bio/bonusbarn själva har valt var de ska bo? Och har de i så fall flyttat fram och tillbaka eller har de hållt sig för var de har valt?