• minimonstret

En fråga till er som har gift er i USA (med amerikan)

Hej alla glada!
    Hoppas på att någon av er livserfarna kvinnor (eller män) kan hjälpa mig med en liten undran som jag har. Min fästman är amerikan, boende i USA, och vi har pratat lite smått om att knyta samman våra påsar, så småning om! Undrar över vad jag behöver fixa från mitt håll här i Sverige innan jag åker över till USA för vigseln? Måste man åka på något speciellt visum när man viger sig...alltså om man kommer åka tillbaks till Sverige efter själva vigsel för att senare komma tillbaks och bosätta sig? Jag har varit över så många gånger och tullen i USA har den senaste tiden påpekat att jag kommer få problem om jag gifta mig när jag uppehåller mig på turistvisumet...varför?

Så om det är någon där ute som vet vad som måste göras och vad som måste förberedas skulle jag vara evigt tackam för all information ni kan dela med er av, så att jag slipper få problem :P!

Tack på förhand
    MvH

• Svar på tråden En fråga till er som har gift er i USA (med amerikan)
  • rasajj

jag hade bara turisvisum nar jag gifte mig, men egentligen ska man ha sarskillt visum for forlovade par. Det ar din fastman som ska ansoka om det for din rakning.

www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.5af9bb95919f35e66f614176543f6d1a/&vgnextchannel=db029c7755cb9010VgnVCM10000045f3d6a1RCRD

Det ar snart 13 ar sedan som jag gifte mig, sa det kan mycket val ha blivit svarare att fa Greencard efter aktenskap om man gift sig pa turistvisum. Jag vet faktiskt inte.

Lycka till iallafall!

• jsmfb

Kolla in VisaJourney.com, det är en sajt med mycket info och forum just för personer som söker anhörigvisa till USA. Där kan du läsa om processen steg för steg, se alla blanketter och få tips av folk som har tagit sig igenom. Om du har fiancee visa måste du gifta dig inom 90 dagar från ankomst, sedan är det en massa saker som måste göras också och som begränsar din möjlighet att resa hem inom en viss tid. Registrera dig där är mitt tips. När jag pratade med makens företags advokat som skulle hjälpa oss igenom processen så visste hon mindre än jag... allt hade jag lärt mig på visajourney.

• Tessa17

Det bästa är om Ni kan gifta Er i Sverige och ansöka om permanent uppehållstillstånd i USA här.Och senare komma in i USA som permanent resident.(green card).

• HeddaBigBum

Jag gifte mig i USA med en amerikan och då var jag här med endast turistvisum.
    Det enda INS ville ha bevis på var att jag kom in i landet lagligt (mitt turistvisum hade t.o.m. gått ut när vi gifte oss). Jag minns inte att jag hade med mig något speciellt när jag kom hit... Jag hade nämligen inte planer på att gifta mig när jag lämnade Sverige, men så blev det.
    Det här var drygt 10 år sedan, så jag kan ju inte svära på att det funkar så idag (efter September 11 och allt)...

Svar på tråden En fråga till er som har gift er i USA (med amerikan)