• Izprinsessan

Hur ska jag bete mig? Biomamman struntar i sitt barn, det gör så ont i mig.

Vi har en tonåring hos oss varannan vecka. Han går just nu på utredning, för han har svårt att koncentrera sig i skolan, och ligger efter. Han är världens lugnaste och snällaste.
    Jag är "bonus" och hans mamma hjälper honom inte alls. Hon struntar i de bokade mötena med psykiatrin och samtalen i skolan. Borde jag ta plats här? När han är hos henne duschar han aldrig, och han kommer till oss i samma kläder som han åkte i en vecka tidigare. Jag skäms så inför skolan. När vi konfronterar henne har hon alltid ett inställsamt svar på tal att allt är jättebra hos henne.
    Pojken trivs hos mamma, där får han göra som han vill, han har inga rutiner och inga tider. Hos oss har vi regler, så jag får för mig att det är jobbigare att bo hos oss. Vi resonerar att vi gör honom en tjänst i längden, och att utvecklas, men kanske vi gör fel?
    Hur ska han förstå att det är rätt när han är hos oss, om han inte alls behöver göra så hos mamma?
    Jag vill honom så väl, men funderar på att bara släppa taget. Jag orkar helt enkelt inte mer. Ska vi bara låta det spåra ur, och se på?

• Svar på tråden Hur ska jag bete mig? Biomamman struntar i sitt barn, det gör så ont i mig.
  • Vilhelmina

Jag tycker du gör rätt som engagerar dig i detta barn! Jag tycker inte att du ska släppa taget.

Jag förmodar att pappan följer med till samtal i skola och psykiatri, men jag tycker gott att du kan vara där du med, speciellt om pojkens mamma inte är det.

• pigall

Förstår dig precis men ge inte upp! Tänk istället att du är en vuxen människa som ska hjälpa denna tonåring ut i vuxenvärlden och det är du bra på!
    Självklart är det jobbigare hos er när ni har regler men jag tror att barn mår bättre med regler. Tro på dig själv och försök och prat med tonåringen så får du nog fram en del vad han tycker och kanske svar på dina frågor

• Idapida83

jag tycker med du gör rätt, regler ska finnas och följas.
    om nu inte biomammam fäljer med på hans samtal så fråga bonussonen om du får följa med... (om du har tid)
    ett barn och även en tonåring behöver en "mamma". jag tycker du är jätteduktig som tar ansvar för honom! nu vet inte jag hur din bonusson är, om han pratar ut med dig eller mamman eller pappan. ett barn pratar mer med en som är intresserad av vad han har att säga och barn märker sånt. barn och tonåringar tänker och har känslor precis som alla andra. dom vet mer än vad man tror.
    lycka till och prata med bonosen istället för hans mamma! mamman vet inte hur han tänker och känner och mår, det kan bara han svara på.

Svar på tråden Hur ska jag bete mig? Biomamman struntar i sitt barn, det gör så ont i mig.