• blinkk

Någon som gjort tidigt ultraljud (typ vecka 8)?

Kommer att få göra ett ultraljud hos min barnmorska nästa vecka. Tydligen gör de inte vaginalt ultraljud där, så då måste det ju vara "ett vanligt".

Jag kommer att vara 8+4 när jag gör ultraljudet. Är det någon som gjort ett ul så tidigt? Hur mycket såg ni?

• Svar på tråden Någon som gjort tidigt ultraljud (typ vecka 8)?
  • Nirre

Gjorde UL i 8+4. Såg huvudet och hjärtat ticka tydligt.
    Kan också säga att jag var jättekissnödig när jag gjorde det, så prova att inte gå på toa ett tag innan så ska du nog se nåt... Lycka till!

• blinkk

Barnmorskan kallade det nu för ett viabelt ultraljud. Någon som känner till vad det inebär?

Har förstått det som att man bara ser att det är ett foster där och att hjärtat slår.

• Blommen80

jag gjorde ett ul i v11 och då kunde man se att det var en bebis där inne!
    Jag fick en bild med hem som var jätteförstorad.

• Darla
    Svar på #12
    Det betyder väl det du skrev redan, alltså ett ul för att konstatera att fostret finns och att det finns ett litet liv därinne
  • AllyGbg

Gjorde vul i vecka 5+5, 7+5 och 10+5. Nästa är i vecka 15+5. (Bor ej i Sverige, det är tydligen normalt här).

Vecka 5+5 såg man inte mycket, en liten tickande prick, såg ut som en liten böna eller cashwenöt som någon sa tidigare.

Vecka 7+5 var "bönan" något större, man kunde ana huvudet och benen. I vecka 10+5 ser man helt tydligt hela bebisen, doktorn behövde inte ens förklara.

Skall göra 3D/4D ul senast vecka 18 också, man får en dvd film och foton.

• ragna71

Hej! Gjorde både ul och vul i tisdags. Är i v8 om jag utgår från sista mensens första dag. Det syntes inget foster. Hinnsäck och gulesäcken fanns där så fint men inget annat syntes. Läkaren rådde mig till att komma tillbaka om 2 veckor. Han trodde att det till 85% skulle finnas ett foster då men jag känner mig så skeptisk. Det känns så tungt att vänta i 2 veckor. Jag mår illa 24/7, är jättretrött, brösten värker. Ja, jag är ju gravid men jag känner i mitt hjärta att den är ofostrig. Jag är 45 år utan barn. Det här var verkligen min sista chans att bli mamma. Trodde inte ens att det här chansen skulle dyka upp. Vad tror ni om det jag berättar?

• Tindra85

Jag var på vanligt ul igår i vecka 7+5 och kunde ganska tydligt se ett hjärta blinka, navelsträng mm. Men jag vet också exakt hur långt gången jag är pga ivf... Är det möjligt att du inte är 8v gången? Kan ju kanske bero på hur livmodern ligger och underhudsfett och sånt också?

Vecka 8 borde man nog sett något i vart fall på vul. Jag har haft ett MA i v 8 tidigare och då var det bara en hinnsäck typ. Kan du inte be om ett nytt vul någon annanstans tidigare? Håller tumme och tå för er!

• Loppan84

Här är från vul i veka 8, pickande hjärta men inte så mycket mer att se ;)

Dock tror jag det är väldigt tidigt att göra ul? Har aldrig hört att nån gör ul före vecks 12 typ då brukar de alltid göra vul, min bm ville helst göra vul i vecka 12 också för att va säker på att se bra då så tycker inte du ska ta det så hårt om du inte ser nått med vanligt ul nu utan boka ett ställe därför gör vul isåfall.

• Loppan84

Sorry ser nu att det är en gammal TS som blivit aktiv igen. Bättre att starta en ny tråd, annars svarar man ju på frågan i TS men det är väl inte det du undrar över?

• Fayleh
    ragna71 skrev 2016-07-29 17:26:52 följande:

Hej! Gjorde både ul och vul i tisdags. Är i v8 om jag utgår från sista mensens första dag. Det syntes inget foster. Hinnsäck och gulesäcken fanns där så fint men inget annat syntes. Läkaren rådde mig till att komma tillbaka om 2 veckor. Han trodde att det till 85% skulle finnas ett foster då men jag känner mig så skeptisk. Det känns så tungt att vänta i 2 veckor. Jag mår illa 24/7, är jättretrött, brösten värker. Ja, jag är ju gravid men jag känner i mitt hjärta att den är ofostrig. Jag är 45 år utan barn. Det här var verkligen min sista chans att bli mamma. Trodde inte ens att det här chansen skulle dyka upp. Vad tror ni om det jag berättar?

Hur gick det för dig?
  • ragna71

Hej! Jag vet inte än. Ska på vul på tisdag. Försöktefå en tidigare tid men det fanns ingen. Ska bli så skönt att få ett svar. Oavsett vad svaret blir. Känns som om jag befinner mig i ett limbo. TACK för att du frågade :)

• Prinsessan
    ragna71 skrev 2016-08-04 20:49:25 följande:

Hej! Jag vet inte än. Ska på vul på tisdag. Försöktefå en tidigare tid men det fanns ingen. Ska bli så skönt att få ett svar. Oavsett vad svaret blir. Känns som om jag befinner mig i ett limbo. TACK för att du frågade :)

Bättre sent än aldrig... ser att det är ett bra tag sedan du skrev, men blev så nyfiken,

Vad hände?
Svar på tråden Någon som gjort tidigt ultraljud (typ vecka 8)?