• kajsa27

    varningstecken hemma när ett barn blir mobbat i skolan?

    som sagt, fnns det vanliga varningstecken?

  • Svar på tråden varningstecken hemma när ett barn blir mobbat i skolan?
  • Pysen

    Ja.. att barnet har ont i magen på morgoinen, sover dåligt, nedstämd...

  • Hervor 1

    Beror ju helt på hur just det barnet hanterar situationen och stress. En del barn får ont i magen, en del kan reagera med ilska och irritabilitet i hemmet etc etc. Det beror på! Men om ett barn uppvisar beteendeförändringar så är det ofta ett tecken på att något inte står rätt till och det kan handla om mobbning. Det annorlunda beteendet kan också ha andra orsaker.
    Misstänker du att ditt barn blir mobbat så är det bäst att prata med barnet om hur det fungerar i skolan, med vänner etc. Det finns ingen självklar symptombild vid mobbning.

  • evaannelie

    Vår son (6år) har den senaste tiden varit väldigt tvär mot mig. Han fräser, skriker och är allmänt otrevlig. Så brukar han INTE bete sig... Igår tröttnade jag och min man och "ställde honom mot väggen" och hade ett jättelångt samtal med honom. Då visar det sig att han är LIVRÄDD för en kille i klassen. Denna kille "S" hotar med att döda vår son, hotar med att slå honom och ibland så gör han även det (slåss alltså). Vi har redan tagit upp detta med skolpersonalen för en dag kom vår son hem med ett jättestort blåmärke på armen (7 cm i diameter). Då vad det "S" som hade slagit honom med en bandyklubba. Efter vi hade tagit upp detta med personalen har det varit lungt - trodde vi. Det är ju bara det att han kanske inte slåss längre utan hotar mer och det är lika skrämmande det... Våra tips till sonen är nu slut och vi vet inte vad vi ska säga till honom. Det är jobbit att tvinga honom till skola och fritids varje dag när han är rädd. De har ju många år kvar tillsammans i skolan... Varje dag när vi kommer till skolan kollar sonen in om "S" är där. Är han det tar det jättelång tid att klä av sig och gå in... På måndag är det utvecklingssamtal och det kommer säkert bli långvarigt pga detta. Jag tror inte att han vågar tala om för personalen på skolan att "S" hotar honom, han vill ju inte vara en skvallerbytta... Så på vår son hittade vi ett "varningstecken" men det är ju inte säkert att det finns hos alla barn...

  • Docendo díscimus

    Varningstecken är gråt och nedstämdhet. Försök ge honom eller henne tid att uttrycka sig även om Ni vuxna har mycket att tala om.

    Vilket kan även ske under dagis åldern oavsett vilket även om edagoger försöker styra det så är det lugnt en tid och sedan blossa upp igen - byt barngrupp eller klass.

Svar på tråden varningstecken hemma när ett barn blir mobbat i skolan?