• Anonym (Yriz)

Har du yrsel??? Häng på här!!!!!

Hej alla yra människor!

Lider du av yrsel? Av känd eller okänd orsak??

Jag har haft yrsel i snart 1 år, orsakade av stress och spänningar i nacken,säger min sjukgymnast??!!Vet inte om det stämmer????!!!!!!

Vissa dagar känner jag ingenting. Vissa dagar känner jag hela dagarna...

Hur klarar ni av familje situationen??

Kom så pratar vi om bra och dåliga saker.......

• Svar på tråden Har du yrsel??? Häng på här!!!!!
  • mamma me tre

hej

Här kommer en yr till ;) jag har varit det länge nu. Gjort massa undersökningar eftersom jag typ trodde att jag led av något allvarligt. Det känns ju så ibland. Men det är BARA spännings yrsel, och det är ju skönt det men det är ändå inte kul. Tänk om man fick bli fri från yrsel och alla spänningar...

• Anonym (Yriz)

Jag går hos en sjukgymnast sedan september. Som är överttygad att den kommer från nacken. För hon behövde inte ens röra nacken hårt förrens yrseln kom.
    Jag har oxå fått gjort ögon rörelser som går ut på att.....

Steg 1 ligg i sängen och fokusera på tex lampan i taket. Sen ska du röra ögonen så fort du kan åt höger o vänster, fortsätt tills du blir yr, men sluta om du blir för yr. Sen när man kan det, så gör man det ståened osv.....
    men jag vet ju inte om det hjälper er. Men det är ju värt att testa.....

• Anonym (Yriz)

mamma me tre skrev 2008-11-06 17:13:54 följande:

hej Här kommer en yr till ;) jag har varit det länge nu. Gjort massa undersökningar eftersom jag typ trodde att jag led av något allvarligt. Det känns ju så ibland. Men det är BARA spännings yrsel, och det är ju skönt det men det är ändå inte kul. Tänk om man fick bli fri från yrsel och alla spänningar...
    Hur yttrar sig din yrsel då???
    Min kan komma närsom helst. Speciellt om jag kör bil för då kan man ju spänna sig.
    HUr många barn har du? Jag är rädd för att skaffa ett till för tänk om det blir värre :( Det är ju stressigt med ett barn (i bland)
    I bland när jag vaknar så är jag yr.......kan bero på att jag spänner mina käkar...
  • mamma me tre

jag har 3 barn. jag har en viss liiiten yrsel hela tiden som ibland blir värre, kan inte säga i vilka situationer för det varierar.Jag har gått hos sjukgymnast jag med.Du kan inboxa mig om du vill så kan berätta lite mer.... känns inte som jag vill skriva allt här!

• Anonym (Yriz)

Någon annan yr person?????

• Anonym (123)

Jag har yrsel sen många år tillbaka och det kommer från nacken. Två kotor ligger fel och det gör att jag har yrsel bla. Förut fick jag gå till sjukgymnast för att dra ut nacken och det funkade ganska bra. Nu tänjer jag olika rörelser, värme och massage och jag känner mig ganska bra. Men det är mycket från dag till dag hur jag mår....

Min dotter på 15 bast har också yrsel sen 1 år tillbaka och hon har genomgått massor med tester på barnsjukhuset. Men allt har varit bra och dom har inte alls kunnat förstå varför hon är så yr...
    så hon blev skickad till öronmottagingen för att utesluta att det inte har nåt med öronen att göra....
    Men där fann dom vad som är problem...hon har nåt som kallas för takfönster i örat, en defekt som gör att hon är oerhört känslig för ljud. Hon hör allt och blir yr av det, speciellt av höga ljud och mycket surr....
    Hon kan dessuton höra ljud genom sina fötter, ex om du placerar hörlurar vid fötterna så har hon inga problem att höra musiken i öronen....Helskumt och häftigt tycker hon....
    Denna åkomma är väldigt ovanlig har vi fått förklarat och förmodligen är det nåt hon kommer att få leva med tyvärr.

Ha det!

• Anonym (Yriz)

Anonym (123) skrev 2008-11-09 14:01:41 följande:

Jag har yrsel sen många år tillbaka och det kommer från nacken. Två kotor ligger fel och det gör att jag har yrsel bla. Förut fick jag gå till sjukgymnast för att dra ut nacken och det funkade ganska bra. Nu tänjer jag olika rörelser, värme och massage och jag känner mig ganska bra. Men det är mycket från dag till dag hur jag mår....Min dotter på 15 bast har också yrsel sen 1 år tillbaka och hon har genomgått massor med tester på barnsjukhuset. Men allt har varit bra och dom har inte alls kunnat förstå varför hon är så yr...så hon blev skickad till öronmottagingen för att utesluta att det inte har nåt med öronen att göra....Men där fann dom vad som är problem...hon har nåt som kallas för takfönster i örat, en defekt som gör att hon är oerhört känslig för ljud. Hon hör allt och blir yr av det, speciellt av höga ljud och mycket surr....Hon kan dessuton höra ljud genom sina fötter, ex om du placerar hörlurar vid fötterna så har hon inga problem att höra musiken i öronen....Helskumt och häftigt tycker hon....Denna åkomma är väldigt ovanlig har vi fått förklarat och förmodligen är det nåt hon kommer att få leva med tyvärr.Ha det!
    mmmm...låter inget vidare :(
  • minst

Man kan ha fel på balansen av "kristaller" i innerörat som kan orsaka fruktansvärd yrsel. Har någon av er kollat det!

• Anonym (Yrsel)

Anonym (Yriz) skrev 2008-11-06 10:42:21 följande:

Jag puffar lite??? Någon mer än jag som är yr???
    Jag har yrsel varje dag,pg a ångest.
  • mamma me tre

jaha kan man ha yrsel av ångest? kan man ha ångest utan att veta om det?

• Princesscake

Hej, jag har fått diagnosen sjömans syndrom, som jag fick pga ett skadat balansorgan i höger öra.
    Det började när jag åkte färja i tio års åldern, det slutade aldrig att gunga och det gungar fortfarande, iom skadan på balansorganet klarar inte min hjärna att kompensera upp gungningarna.
    Jag tänker knappt på det längre, men precis i början mådde jag fruktansvärt dåligt över det.
    Det blir värre när jag är stressad eller har ångest, finns tyvärr ingen behandling för detta :/

• vixon

Här är en till som lidit av yrsel. Skriver lidit för sedan jag tog bort en visdomstand för drygt en månad sen är den borta. Men den har försvunnit förut och kommit tillbaka så det gör den säkert nu också. Man kan få yrsel av ångest och ångest av yrsel. Att ha yrsel är fruktansvärt ångestframkallande då vår biologi får panik eftersom vi på stenåldern inte skulle ha kunnat försvara oss/överleva vid yrsel. Anledningen till att man spänner nacke axlar etc vid stress, ångest tror vissa beror på att halsen är det enda livsviktiga område på kroppen som inte är skyddat, vi drar alltså upp axlarna och förhöjer beredskapen vid ångest/stress eftersom hjärnan inte kan skilja på reellt hot utifrån (ex en rasande tiger) och hot som kommer inifrån (i form av orostankar). Samma sak kan fel arbetsställning framkalla dessa spänningar. Behövs en utredning för att se var det sitter hos just dig. Är yrseln "gungande" dvs ger känslan av att gå på ett fartyg i dåligt sjöväder är det oftast denna typ av yrsel man pratar om. Om man däremot har karusellyrsel där man ser hur väggarna snurrar etc kan man misstänka att det sitter i balansorganen eller annat. Oftast är yrseln helt ofarlig men nog så obehaglig.
    Yrsel är ett problem som kommer mer och mer hos allt fler, och tyvärr har väl kanske inte läkarbiten hunnit med riktigt gällande behandling etc. Jag har själv fått antidepressivt flera gånger som inte hjälpt (det hjälpte dock mot ångesten som yrseln skapade) eftersom det för mig satt i nacke/axlar/käkar och kanske visdomstanden.
    Finns ett jättebra yrselforum: www.yrsel.com

• Anonym (Ångest)

Jag har yrsel pågrund av ångest.. händer nästan varje dag..

• Anonym (Sofie)

Här är en till med spännings yrsel! Så jobbigt när det gungar och man vågar knappt gå in i affären när det känns så! Hur har det gått för er andra eller finns det fler yra där ute som man kan få prata med!!

Svar på tråden Har du yrsel??? Häng på här!!!!!