• Skylark

Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?

Känns lite tveksamt att engagera sig i en fråga för två döda barn när världen är full av levande barn som ingen bryr sig om. Men häromdagen var jag på Naturhistoriska museet i Götborg, och såg de 'berömda' siamesiska tvillingarna som legat konserverade i en glasburk sedan de föddes och man inte kunde rädda deras liv.

Det är två små individer som vuxit samman på mitten. De föddes i en tid då de betraktades som 'missfoster' snarare än människor, och hamnade således i glasburken för att ställas ut till allmän beskådan. PÅ en skylt står att de inte fick begravas i 'vigd jord' pga sitt tillstånd. De utestängdes således från den tidens tro på ett fortsatt liv efter döden. (En tro som många idag fortfarande är anhängare av?)

Jag tycker det är en gripande och grym berättelse och på något sätt grep det tag i mig att dessa två små barn FORTFARANDE itne begravts, utan ligger med gapande munnar och slutna ögon i en gulnande vätska på ett museeum, där skolbarn och andra stirrar, skojar och förfäras över dem...

Jag kan inte låta bli att undra hur det gick till. Vem var deras mamma och pappa och hade någon av dem något att säga till om då dessa barn inte fick begravas, utan istället skulle konserveras som djur, insekter och konstiga föremål på museet?

Nu funderar jag på att skriva till museet och fråga... men jag är oskäker på om det är värt 'besväret'. Vore kul med lite input. Ska man lägga ner och låta de två bebisarna fortsätta vara en liten freakshow för museebesökarna tills de vittrar sönder eller vad som nu sker med konserverade lik, eller ska man höra av sig till museet och försöka få ett svar på om frågan anses värd att ta upp?

Tacksam för svar!

PS - att engagera sig för döda barn hindrar inte att man samtidigt engagerar sig för levande. Behöver inga sådana 'moral'kakor. ;)

• Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?
  • maria81

Jag har fått svar från naturhistoriska, det lilla de vet om tvillingarna... Gjorde ett arbete om siamesiska tvillingar i skolan och detta skrev de iaf...

Här kommer en liten sammanfattning:

Det finns i stort sett inget i museets generalkatalog om tvillingarnas ursprung (kanske avsiktligt utelämnat?) mer än att de donerades till museet av dåvarande stadsläkaren i Göteborg. Men eftersom jag känner en släkting till tvillingarna (botanist, verksam vid Göteborgs Universitet) har vi den vägen fått fram en del information om dem.

Tvillingarna föddes 1820 i Göteborg. Märkligt nog överlevde modern, hon avled inte förrän på 1860-talet. (Fadern omkom däremot i en trafikolycka 1821.) Hur födseln gick till har vi ingen vetskap om, mer än att dr Ewert (stadsläkare, vän till legendariske Pehr Dubb) på något sätt var inblandad och förmodligen den som gjorde i ordning preparatet. (Begravning av s k missfoster i vigd jord var helt utesluten 1820.) Burken med tvillingarna verkar sen ha stått på stadsläkarmottagningen innan den lämnades över till museet i början av 1860-talet. Då hade vi fått en ny stadsläkare - Ewert jr - och han uppskattade kanske inte att ha preparatet på kliniken.

Tvillingarna hade åtta äldre syskon, så det finns många göteborgare som är släkt med dem. Protester mot att preparatet visas har aldrig kommit från släkten, som är väl medveten om att preparat av humant ursprung behandlas med allra största pietet. Tvillingarna fascinerar och engagerar fortfarande många besökare. Förr visades de nog i första hand som ett exempel på udda naturföreteelser, nu presenteras de i ett vetenskapshistoriskt sammanhang, det s k Naturaliekabinettet.

Att begrava tvillingarna, som en del besökare tycker, vore säkerligen ett stort misstag! Tänk om det en dag föds barn med precis samma typ av sammanväxning? Då kan det vara en stor fördel att jämföra de nyfödda med museets tvillingar innan operation genomförs. Då - men först då - kommer burken att öppnas, och den dagen kan museets tvillingar rädda liv!

Hoppas du kan ha glädje av denna information!

• hejpa

maria81, kul att läsa! eller kul och kul, intressant är väl ett bättre ord :)

• Tant J

maria81: Tack för informationen. Jag har alltid undrat över detta.

• Immer

Hade dessa barnen fötts idag så hade de kanske (minns inte hur dom sitter ihop) kunnat räddas och växa upp. Det finns en gedigen internationell kunskapsbank beträffande siamesiska tvillingar i vår tid. Barn som ska opereras undersöks med datortomografi,ultraljud etc .Siamesiska tvillingar sitter ihop på sitt mer eller mindre unika sätt, och det skulle inte tillföra något att idag undersöka andra döda tvillingpar.Jmf med hydrocephalus-barn (medfödd "vattenskalle") som dog som "missfoster" förr- numer räddas i princip alla dom barnen gm en relativt enkel shunt-operation på neurokirurgen.
    Nej, jag tycker bara att det är oetiskt att ha döda barn utställda....

• maria81
    Immer skrev 2008-11-13 23:03:15 följande:
    Hade dessa barnen fötts idag så hade de kanske (minns inte hur dom sitter ihop) kunnat räddas och växa upp. Det finns en gedigen internationell kunskapsbank beträffande siamesiska tvillingar i vår tid. Barn som ska opereras undersöks med datortomografi,ultraljud etc .Siamesiska tvillingar sitter ihop på sitt mer eller mindre unika sätt, och det skulle inte tillföra något att idag undersöka andra döda tvillingpar.Jmf med hydrocephalus-barn (medfödd "vattenskalle") som dog som "missfoster" förr- numer räddas i princip alla dom barnen gm en relativt enkel shunt-operation på neurokirurgen. Nej, jag tycker bara att det är oetiskt att ha döda barn utställda....
    Om jag inte minns fel så delar de kropp men har varsitt huvud..
  • Immer

...stackars.Det finns väl amerikanska tvilling-tjejer som lever så ,med en kropp och två huvud.Vet att jag sett något reportage om dom flickorna,och att dom såg så pigga och glada ut.. beundransvärt, och själv gnäller man över alla möjliga I-lands-problem....!

• Skylark

Jag fick exakt samma svar som Maria81 då jag skrev o frågade... Har ett par följdfrågor till museet bara. Som varför man ej har en atrapp istället för de mänskliga kropparna. På så vis kan man både respektera kropparna och bevara dem för framtida ev. syfte att rädda liknande tvillingars liv. Får se om jag orkar fråga... verkar som om museet har färdiga svar de skickar ut? :) Okej, lämnar den här tråden iaf och tackar för inläggen! Kram på er! / TS

• gutegirl

England, ena heter typ Ashlee.

Immer skrev 2008-11-13 23:53:50 följande:
    ...stackars.Det finns väl amerikanska tvilling-tjejer som lever så ,med en kropp och två huvud.Vet att jag sett något reportage om dom flickorna,och att dom såg så pigga och glada ut.. beundransvärt, och själv gnäller man över alla möjliga I-lands-problem....!
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • hejpa
    Immer skrev 2008-11-13 23:53:50 följande:
    fanns en video om dom på nätet, där folk hade skrivit en massa kommentarer. det var en man som hade skrivit att föräldrarna borde ha dödat dom när dom föddes, och saker som att vem fan skulle vilja ha sex med dom osv? så jävla störd.
    jag har sett en dokumentär om dom, och de är ju verkligen mirakel :D
  • Immer

...den gubben kanske blir ett "dreglande kolli" efter en bilolycka eller svår neurologisk sjukdom någon dag- vad tänker han då?

• hejpa
    Immer skrev 2008-11-14 23:38:17 följande:
    ...den gubben kanske blir ett "dreglande kolli" efter en bilolycka eller svår neurologisk sjukdom någon dag- vad tänker han då?
    man kan ju alltid hoppas.
    blir så ledsen över att det finns såna människor :/
  • gutegirl

FAst det undrar jag också över, hur har de sex när de sitter ihop om de är kära i olika män? Kan de stänga av sig? Och delar de könsorganet så att båda får orgasm om den ena har sex med sin man? Jag menar inget illa alls med detta, jag är bara uppriktigt undrande över hur det funkar.

hejpa skrev 2008-11-14 22:23:31 följande:
    fanns en video om dom på nätet, där folk hade skrivit en massa kommentarer. det var en man som hade skrivit att föräldrarna borde ha dödat dom när dom föddes, och saker som att vem fan skulle vilja ha sex med dom osv? så jävla störd. jag har sett en dokumentär om dom, och de är ju verkligen mirakel :D
    www.gutegirl.blogspot.com 500 besökare/dag kan VISST ha fel
  • hejpa

o GUTEGIRL o skrev 2008-11-15 13:27:40 följande:

FAst det undrar jag också över, hur har de sex när de sitter ihop om de är kära i olika män? Kan de stänga av sig? Och delar de könsorganet så att båda får orgasm om den ena har sex med sin man? Jag menar inget illa alls med detta, jag är bara uppriktigt undrande över hur det funkar.
    jag undrar också hur sånt funkar. kanske får googla runt lite. just de här tjejerna var väl för unga för partners än så länge, men det finns ju fler människor som sitter ihop :)
    och de borde ju ha samma känslor och drifter som en annan..
  • nicke03

jag vill att dom begraver mina släcktinar om dom inte har andvändning  av dom nu  hjälp mig  att få dom begravda nu en släkting till dom  som har tvillinga nu 

• liliou

Nu när de plockat bort tvillingarna vill jag även att de plockar bort alla mumier, skelett och andra bevarade människor som finns på museer runt om i världen.
    Sedan vill jag att vi för evigt undviker döden, att vi gömmer undan den, och inte tänker på den förens den redan är över oss, och då är det för sent. Kommer sakna tvillingarna dock.

• Ebba Caroline
    maria81 skrev 2008-11-13 11:39:13 följande:
    Att begrava tvillingarna, som en del besökare tycker, vore säkerligen ett stort misstag! Tänk om det en dag föds barn med precis samma typ av sammanväxning? Då kan det vara en stor fördel att jämföra de nyfödda med museets tvillingar innan operation genomförs. Då - men först då - kommer burken att öppnas, och den dagen kan museets tvillingar rädda liv!

De har föds barn med samma ihoppväxning och inte har då burken öppnats.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
Svar på tråden Bör de konserverade bebis-tvillingarna på museet få en begravning?