• Primrose

Vi som plussat i februari 2008 forts. (III)

Här fortsätter vi som plussat att lufta våra funderingar.
    Vi som har samlats här har kämpat för att bli gravida och har nu äntligen lyckats. De flesta via IVF och några på "annat" sätt! Nu har flera av oss blivit mammor och andra kommer att bli det inom de närmaste dagarna!

Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m34967649.html

Födda

Selenea: Flicka, 20/9
    Peki: Pojke, 28/9
    Tic1: Flicka 30/9
    lillawi: Pojke & flicka 7/10
    embla253: Flicka 13/10
    Fjällsippan: Pojke 14/10
    Cakan5: Pojke 14/10
    Stossan: Flicka 19/10
    Primrose: Pojke 22/10
    Selinda: Flicka 22/10

Gravida
    Carrie: plus 10/2, inskrivning 31/1, rutin-ul 30/4, bf 14/10
    Pajama: plus 24/2, vul 11/4, ul 22/5, BF 27/10
    SysterYster2: Plus 27/2, BF 1/11
    Lycklig 78: Plus 27/2, BF 3/11

• Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (III)
  • Peki

Carrie: Det är nog bäst om han inte vill amma på båda, så du inte riskerar att få mjölkstockning där också.

Selenea: Apotekets var jättebra tycker jag. Jag använde dem ofta, inte bara när jag hade ordentlig mjölkstockning utan t ex om det var kallt ute. Jag hade även begynnande mjölkstockning ett flertal gånger och då hjälpte det bra med bröstvärmarna.

• Stossan

Stackars er som fått mjölkstockning...kan föreställa mig att det inte är nån hit!

Här försöker jag "träna" Julia på att ta flaska...det går inte så bra. Grimaserar som bara den när hon får flaskan i munnen..oavsett om det är min mjölk eller ersättning. Hon som suger så frenetiskt på napp...jag trodde det skulle gå lätt..tji fick jag. Vi ska nämligen på konsert 7 mars..så då måste vi nog ersätta ett mål den kvällen.

Idag ska jag o mamma åka till badhuset med Julia. Ska bli lite spännande...hon tycker det är allt roligare att bada i baljan...fast sträcker hon ut där så slår hon ju emot kanterna.

Annars känns det mest tungt för tillfället. Sambon va på "varselmöte" idag. Nu är det ett faktum att det går käpprätt åt skogen. De har sen tidigare gjort sig av med 130 inhyrda...o nu skulle 50 till anställda i fabriken bli varslade + 35 tjänstemän. Att det skulle komma var vi säkra på...men så många. Nu är det till att förhandla om sina gruppanställda...för turlistan följer de nog inte. Hoppas det är många som är pensionsmässiga. Går de på kompetens bör sambon få vara kvar... Det är deprimerande tider o i denna regionen existerar ju inga jobb längre...många industrier är ju "knutna" till bilindustrin på ett eller annat sätt. Vill det sig så illa att sambon blir av med jobbet så blir det väl jag som får gå o jobba igen....då kommer jag gråta mig till sömns...vill ju va hemma med min lilla älskling. Det jobbigaste är att blir han a-lös så vill han flytta hem igen....

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • lillawi

Jag fick mjölkstockning med knölar och ganska hög feber för ett par månader sedan. Det tog några dagar men gick att bli av med, så håll ut!

Det jag gjorde var att dra ner på tempot och stanna hemma i några dagar, bar endast lösa kläder (och ingen amningsbehå!) duschade varmt och ammade ofta från det stockade bröstet. (Jag hade det säkert lättare med just den saken eftersom jag ammar två.) Lite lätt massage med olja i riktning mot bröstvårtan - helst medan jag ammade, annars i duschen. Ipren eller Ibumetin är antiinflammatoriskt som ni vet så ta hellre det än Alvedon. Amningspositionen som Fjällsippan tipsar om är bra vid mjölkstockning.

Tvillingar och åttaåring och jobbet som förste projektledare hemma tar all tid ;) så jag skriver inte så mycket - men tittar till er ibland må ni tro!

lw

• Selenea

Stossan: Ska ni på Metallica? Vi ska dit den 7 mars nämligen...och avslutar med ett dop dagen efter när vi ändå är i Stockholm.

• Fjällsippan

Stossan: usch, vad jobbigt med varsel - hoppas att det löser sig för din sambo. Hur var det på badhuset? Uppskattade Julia det? Julius gillar INTE att bada i sitt lilla kar - han hade nog fått dåndimpan i en stor bassäng...eller så kanske han skulle älska det.

Lillawi: förstår att du har fullt upp - jag har fullt upp som "bara" har en liten illbatting!

Selenea och Carrie: hoppas att brösten mår bättre nu.

Idag har J fått sin Hepatit B-vaccination (han får den extra för att hans pappa är från Grekland). Tydligen svider den vaccinationen mycket och jag har aldrig sett J gråta med så mycket tårar tidigare - innan har det kommit en eller annan tår men nu var han helt blöt i ansiktet, den lille plutten.

• Stossan

Fjällsippan: Sambon klarar nog denna smällen...sen är det bara att vänta o se. Men det blir en liten väckarklocka..han tänkte göra högskoleprovet o ev söka in till polis...vi får la se vad som händer o sker.
    Det gick jättebra att bada. Hon va väldigt skeptisk till en början..visade inte en min. Men hon fick flyta både på rygg o mage o "hoppa"..men till slut när jag halvlåg mot bassängkanten o hon hade huvudet mot mitt bröst då började hon prata med taket o ben o armar började röra sig.....så det blir till att åka till badhuset fler gånger...fast vi får nog vara två ett tag till...lite bökigt om man ska va själv..särskilt vid duschningen efteråt...blir ju hal som en ål.

Stackars Julius...inte för att låta elak....men visst är de lite söta med sina tårar..

Selenea: Jag skrev fel datum..vi ska 4 mars...på Judas Priest i Malmö. Mitt i veckan känns lite tokigt...men men..ska bli kul...OM hon lärt sig ta flaska. Annars får väl svärfar ta min plats.

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Carrie

Jag lyckades bli av med mjölkstockningen på kvällen, pust! Jag har bröstvärmare av flectalon som vi köpte på babyproffsen, bättre än fetvadd tycker jag. Ludvig fick bara äta från bröstet med stockningen, vänster, & så pumpade jag höger men till slut kom det inget från det vänstra & L blev arg, ledsen & frustrerad såklart så då var jag tvungen att ge honom det högra. Fick åka & lösa ut ett recept på Syntococin, som sätter igång produktionen, för att det skulle komma ngt ur det vänstra öht! Så nu gäller det att inte stressa.......
    Stossan: jobbigt att Julia inte tar flaskan, hoppas att det löser dig så att ni kan åka! Jobbigt med sambons jobb, hoppas att det ordnar sig.

Äntligen! 1/11 föddes vår son!
  • Primrose

Fjällsippan: Vi var och vaccinerade lillen för första gången i måndags. Precis innan hon skulle sticka, nämnde hon att han skulle få hepatit B också. Trots att vi har förklarat flera  gånger att min man är svensk, sitt namn till trots, och att hans föräldrar bor i Sverige (mamma svensk, pappa kom till Sverige 1964) så kallade hon ändå lillen för "riskgrupp". Vad folk kan hänga upp sig på ett namn....

• Primrose

Inget roligt med mjölkstockning. Jag hade det, med feberfrossa (jag har aldrig haft sådan enorm frossa förut) i början när jag pumpade frenetiskt med den elektriksa pumpen. Sedan har jag haft "knölar" vid några tillfällen, men de har varit ganska lätta att massera och amma bort. Men det gör ont, helt klart.

• Fjällsippan

Stossan: jo, visst kan det vara gulligt med tårar och när den där lilla underläppen skjuter ut i missnöjeKyss, men nu när J var ledsen på riktigt blev jag också lite ledsen. Hur går det med flaskan? Jag har ju också inbillat mig att det ska bli lätt med flaskan eftersom J har så lätt för napp, bröst och tesked (Minifomen och AD-dropparna)...men då vet jag att det kan bli en helt annan femma med flaskan.

Carrie: skönt att stockningen har givit med sig. Hoppas att det balanseras nu med Syntococin och mindre stress. 

Primrose: "dåligt" (och för mig provocerande) att bvc-sköterskan bara drar slutsatser från namnet när hon bedömer riskgrupp! Vår sköterska stämde av med oss redan vid hembesöket vilka relationer vi har till Grekland och huruvida J skulle få hepatit-sprutan.

Peki: hur går det med 19-veckorssprånget, har det lättat för C? J är snart 16 veckor nu och jag tror mig börja ana att något är på gång (tydligen kan det här språnget börja redan vid 14 veckor)s ålder. J är allmänt missnöjd och skriker hejvilt när jag lägger ner honom. Och igår snuttade/åt han hela "På Spåret", annars brukar han äta sisådär 10-20 minuter.

När har ni tänkt att börja med smakportioner? Förstår att vissa börjar redan vid 4 månader medan andra väntar till 6 månader. Jag har själv inte funderat så mycket ännu, men nästa föräldragruppsmöte ska bvc-sköterskan informera oss om smakportionerna. Hur tänker ni?

• Peki

FJällsippan: C har nu - äntligen - börjat komma in i en mer harmonisk fas. Det är fantastiskt skönt för de senaste 4 veckorna har varit otroligt jobbiga. Nu t ex sitter han i babysittern och pratar medan jag sitter vid datorn och får skriva i flera minuter utan att ha fokus på honom och det var evigheter sedan.

Han har dessutom kunnat sova själv några timmar varje kväll senaste dagarna. Haleluja!

När den börjar ska bero på när bebisen är född i förhållande till bf och på C har det stämt hittills. Han är född ca 1 v efter bf och utv.perioderna börjar en v före "standard". 19 v fasen kan hålla på i 5 v men vi klarade oss med 4. Det blir roligare redan efter ett par veckor för då börjar de lära sig nya saker. Försök fokusera på det när det känns alltför jobbbigt.

Om man bortser från att det varit skitjobbigt med att inte få ha någon tid själv så är det här utv.klivet jättekul för nu har all "nyfödingskänsla" försvunnit och här finns en vaken liten bebis som är mycket mer medveten om sin omgivning och börjar se mer "bebislik" ut och mycket mer motoriskt kompetent.

Fast nu har han ledsnat och ålar och protesterar vilt och gallskriker...

• Fjällsippan

Peki, måste vara så skönt att C har börjat hittat harmoni efter språnget. 4 veckor av intensiv utveckling låter som en pärs (både för förälder och barn )! Nu har J varit som förbytt sedan i torsdags (och jag är redan utmattad...), och jag tror att det är inledningen till 19-veckors-språnget (om man räknar bf minus 10 dagar är han iofs 15 veckor) . Men vi har slutat med Minifomen för cirka 1½ vecka sedan, så jag vet inte om det är magen som spökar också. Han verkar ha mardrömmar och gnyr och rycker i sömnen (eller så har han ont i magen...). Han vaknar i jämmer och gråt, och ibland skriker han till på natten och skrämmer vettet ur mig. Och han är allmänt missnöjd på dagarna, och inte alls lika glad och pratig som tidigare. Men som du skriver så får man försöka fokusera på det roliga och alla nya saker som de lär sig . Men idag är jag rätt mör efter nattens bravader.

Imorgon ska vi till barnläkare. Jag har berättat tidigare om knölen bakom J's öra,  bvc-sköterskan säger fortfarande att det är en lymfkörtel och att det är ingen fara...men jag har tjatat till mig en tid hos läkare för jag känner mig inte lugnad av hennes svar. Och sedan tycks ett hårstrå växa innåt i J's panna, och han har fått en sån där ond ganska stor finneliknande sak, det röda har gått bort men kvar är en liten hård bubbla. Så det vill jag att läkaren ska titta på också. Vågar inte pilla på den själv, även om det kliar i fingrarna.

Härligt väder i Stockholm idag. J är ute och går med sin pappa, och nu ska jag snabbstäda.

• Pajama

Stackare som råkat ut för mjölkstockning, inget vidare! Själv har jag haft tur att slippa. Vilka fantastiskt bra råd ni kommer med, ni erfarna!

Ni har inte haft några betänkligheter inför de vanliga vaccinationerna? Om kikhostevaccinet blandas med difteri och stelkramp kunde man förr råka ut för hemska biverkningar, men de har gjort om kikhostevaccinet så att biverkningarna ska bli mildare. Vi har släktingar som råkat väldigt illa ut, men de är 50 år nu. Vi ska få prata med en läkare om det här först. Bm visade sig lite misslynt först, eftersom hon anser att om inte alla vaccinerar så blir man ju inte av med sjukdomarna och det är ju sant, men vi vill ändå kolla upp det. Hon sansade sig i alla fall och hänvisade objektivt till dr. Hon är bra. Hon har ju rätt till sina åsikter och hon ansträngde sig för att inte dela med sig av dem.

Jag märker nog inte av utvecklingssprången så mycket på J. Men det är väldans bra att ha dem i bakhuvudet!!!
    Det står dock i den boken att de vid 12 veckors ålder vill börja bita sig i tårna och dra sig upp till sittande och stående, samt att med hjälp vända sig från mage till rygg och tvärt om. Men J gör ingenting av det! Nämnde det för bm och hon sa att det kollar man vid 6 månader och ibland kan de göra det redan vid 5! Lättad väljer jag då att luta mig tillbaka! Jag blev orolig där, att han skulle vara så mycket efter. Hur ska man tolka boken? Jag försöker att inte jämföra med andra, för man blir bara orolig, eftersom ingen är den andra lilk, men kan inte låta bli när det står så tydligt. Man vet ju inget om de små liven! Men jag kommer att välja att inte pricka av olika färdigheter där längre. Stämmer de in på era?

Vid nästäppa kan man också använda bröstmjölk! Det tycks fungera överallt, varsomhelst!
    Funderar på den där nässugen - skulle man inte kunna använda ett tunt sugrör och helt enkelt suga med munnen? Inte för hårt alltså, för då kanske man får det i halsen själv... host! Har inte provat själv...

Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (III)