• Triss i Damer

    Hur tycker du att man skall bygga upp en mobbares självförtroende och självkänsla?

    Ja precis som det står i rubriken ovan?

  • Svar på tråden Hur tycker du att man skall bygga upp en mobbares självförtroende och självkänsla?
  • Tyche82

    Det beror på vad som är den största orsaken till det dåliga självförtroendet och självkänslan men jag tror på att börja med kärlek. Alltid kärlek.

  • Hope8082

    Precis, visa att man behöver inte bete sig som en skittövel för att få uppmärksamhet. Men samtidigt dra gränsen och visa att det som sker inte är okej, att man som lärare (det är jag) skapar rabalder, ring föräldrar kurator, rektor och visa att man inte ge sig, samtidigt som man stöttar eleven så den inte känner sig påhoppad genom att hela tiden prata med eleven om varför man gör som man gör. Att de eleven gör inte är okej.

  • Triss i Damer

    Tack för era svar. Jag har precis varit ute på praktik och fått denna fråga att tänka på. Mkt kloka svar :)

  • tvåtjejersmamma

    Åh, jag blir så glad när jag ser att det faktiskt finns de som förstår att även mobbaren mår dåligt.
    De flesta verkar bara gapa om att man borde "ge dem ett rejält kok stryk".

    Jag var själv mobbad i 9 lååååååååånga år! Det var helvetet på jorden och fortfarande får jag ångest när jag går in på en skola, oavsett vilken.

    Men.....när jag slutade grundskolan och började på gymnasiet blev jag aktiv medlem i "Riskförbundet mot mobbing".
    Jag reste runt till skolor för att berätta min historia och hjälpa andra. Vad som hände då var att jag kom till insikt med att den som mobbar faktiskt gör det av en orsak.
    Att han/hon oftast mår mycket, mycket dåligt.

    Enda sättet att komma tillrätta med mobbingen är att gå till själva kärnan av den. Det vill säga att ta reda på vad det är som får mobbaren att mobba.

    Härligt att du funderar över detta!

  • Triss i Damer

    Tack för ditt svar.
    Det är fruktansvärt att du har blivit mobbad i 9 år. Men otrolgt starkt av dig att resa runt och prata om mobbning nu.
    Jag försvarar inte mobbarna men det är ju helt klart något som är fel där. Brist på kärlek eller uppmärksamhet kan ju vara en sak. De behöver i vilket fall som helst precis lika mkt hjälp som den mobbade.

    / Theres


    tvåtjejersmamma skrev 2008-11-08 14:05:32 följande:
    Åh, jag blir så glad när jag ser att det faktiskt finns de som förstår att även mobbaren mår dåligt.De flesta verkar bara gapa om att man borde "ge dem ett rejält kok stryk".Jag var själv mobbad i 9 lååååååååånga år! Det var helvetet på jorden och fortfarande får jag ångest när jag går in på en skola, oavsett vilken.Men.....när jag slutade grundskolan och började på gymnasiet blev jag aktiv medlem i "Riskförbundet mot mobbing". Jag reste runt till skolor för att berätta min historia och hjälpa andra. Vad som hände då var att jag kom till insikt med att den som mobbar faktiskt gör det av en orsak.Att han/hon oftast mår mycket, mycket dåligt. Enda sättet att komma tillrätta med mobbingen är att gå till själva kärnan av den. Det vill säga att ta reda på vad det är som får mobbaren att mobba.Härligt att du funderar över detta!
  • Triss i Damer

    Detta har jag skrivit angående mobbning i mitt arbete. Jag utgår först ifrån pedagogerna på min praktik.

    Angående mobbning så fick jag inga konkreta tips på hur man skall förhindra detta. De dem sa, som jag håller med till fullt var att man skall försöka bygga upp barnens självkänsla och självförtroende. För oftast, inte alltid men oftast så har en mobbare en svag självbild och vill visa sig starkare än vad han/hon faktiskt är. Att reta någon annan får mobbaren att känna sig bättre med sig själv, för studen iallafall. Ofast ger mobbaren sig på den han/hon anser är svagast. För att gå till botten med en mobbares beteende så måste man först börja med att bygga upp självkänslan hos denna person. Berömma och uppmärksamma är första steget. Detta är något som skall starta i hemmet och sen fortsätta i förskolan. Därför är det otroligt viktigt att göra föräldrarna delaktiga i det som försiggår både muntligt och skiftligt. Det är också viktigt att ta tag i problemet så att det inte går för långt. Både för mobbaren och för den utsatta. Jag tycker att det är viktigt att barnen redan i förskolan får lära sig om empati och moral, vad som är rätt och fel och hur man är en bra kompis. De skall även få vetskap om att alla människor är olika både till sättet och till utseendet.

    Tycker ni att det bra och att det stämmer?

  • Balkongfia

    Jag tror ju att det behövs tid och uppmärksamhet. Alltså att ta sig tid att hitta på saker med barnet, att ha tid att låta barnet vara med mig som vuxen, att se barnet och ge bekräftelse. Sedan kan man börja kommunicera. Men det är viktigt att skapa en samhörighet med barnet. Tycker jag iallafall.

  • Liveit1971

    Jag anser att frågeställningen är fel. Den borde istället vara: Hur tycker du att man ska bygga upp självförtroende och självkänsla hos en mobbare som har brist på detta?

    Med detta vill jag ha sagt att mobbare inte alltid har brister på den fronten.

  • Triss i Damer
    Liveit1971 skrev 2008-11-10 21:57:02 följande:
    Jag anser att frågeställningen är fel. Den borde istället vara: Hur tycker du att man ska bygga upp självförtroende och självkänsla hos en mobbare som har brist på detta?Med detta vill jag ha sagt att mobbare inte alltid har brister på den fronten.
    Det där kan diskuteras och frågeställningen kan tolkas på olika sätt. Jag kan ha min frågeställning och få svar precis som du skrev att en mobbare behöver inte alltid ha låg självkänsla eller självförtroende.
Svar på tråden Hur tycker du att man skall bygga upp en mobbares självförtroende och självkänsla?