Kan man "kräva" detta?
Hej!
har en rädsla att något ska hända mitt barn något i slutet av graviditeten ffa. Har inget vidare förtroende för personalen på bb och förlossning.
Min första dotter föddes med hjärtfel som de missade trots en pågående studie för att upptäcka hjärtfel. När allt kom fram hade de slarvat bort provresultatet och allt blev akut och mkt känslomässigt lidande. Och dåligt bemötande runt allt detta.
Min andra dotter missade de en vattenavgång trots att jag var inne på kontroll och bebisen var stressad (hjärtljuden låg på 170-180) de skickade hem mig och sa åt mig att komma tillbaka 3 timmar senare. När jag kom tillbaka var bebisen slö med låga hjärtljud på 106-110 i snitt. de fick använda stimulator för att få rekation, efter det skickade de hem mig utan tid för vidare kontroller. Var i v 41+0 då. skulle ringa spec.mvc v 42+0 bara.
När det väl sätter igång och hon föds 4 timmar senare 8efter besöket på förlossningen) finns inget spår av fostervatten. de har alltså missat det och det var anledningen till påverkat barn i magen. Ändå skriver de i journalen att vattnet måste gått efter undersökningen- vilket jag vet att det inte gjorde. kommer upp på bbb och där ska de göra kontroller pga för tidig vattenavg tydligen (48 timmar innan hon föddes) får veta det när jag åker hem av en bm som nonchalant säger men nu när vi missat det är det ingen idé att börja nu.
Samtidigt mal ju tankar på att jag hade tur, tänk vad som kunnat gå fel om det inte kommit igång efter färdknäppen; infektionsrisk, stressat barn mm och jag hade inte vetat något förään kanske vid besök på spec.mvc veckan efter.
Misstänkte innan att jag sipprade vatten ett tag. Gjorde ett ul i v 40+0 pga akut buksmärta där de sa att det fanns lite fostervatten i ena hörnet. när jag efterforskade det efteråt så hade inte läkaren dokumenterat det alls.
Så pga detta är jag orolig över detta barn i magen. Och undrar nu om jag kan "kräva" extra kontroller i slutet av grav? Ville helst inte hamna i denna situation igen, men jag blev oplanerat gravid och det var bara ett år sedan det senaste inträffade.