• Flisa 1

varför finns de inte en doktor här på familjeliv

HEj !

Varför finns de inte en doktor här på familjeliv som kan
    svar på allas frågor????

Ibland känns de som vi alla sitter och spekulear och försöker
    hjälpa varandra med egna efarenheter som hjälp men snart
    inser man att alla har blivit sagda olika av sina olika läkare.

Skulle vara skönt om de fanns en doktor här som ibland kunde
    hänga med i diskussionerna och komma med "riktiga" svar och
    förslag hur man ska gå till väga.

Jag skulle gladeligen betala lite för råd och tips av en utbildad och
    kunnig läkare.

Vad tycker ni här inne???

• Svar på tråden varför finns de inte en doktor här på familjeliv
  • Suzanna

Jo det hade väl haft sina fördelar. Men jag gillar grejen med att kunna gå in här och få svar på två sekunder av tjejer som vet vad man pratar om och är kunniga. Det räcker för mig. En enda liten läkare här inne hade nog dessutom blivit utbränd på tre dagar

• Cakar

Flisa: Du startade just "min" tråd
    har fundert på samma sak...

• ebben

Flisa1-gå till en vårdcentral/sjukhus!!
    Där får de både betala,gladeligen OCH träffa läkare!!!!!!

Tycker allt för många skriver "allvarliga" frågor här,o verkar inte gå till läkare.........

• Majsan70

Varför då?? Det är ju bara att ringa sjukhuset eller sjukvårdsupplysningen o där är det alldeles gratis. Vill man ha ytterligare råd o rön finns ju net doktor.

Skulle verkligen inte vilja betala ett öre för en sådan tjänst som för övrigt är gratis.

• Sara 37

Hej,

Jag har dock funderat på detta fast på ett annat sätt. Man borde tipsa läkare om att gå in här för att se vad vi diskuterar och hur vi många gånger uppfattar vad de säger till oss. Vi uppfattar säkert många gånger något annat än vad läkaren tror sig ha sagt till oss. De vi framhåller som information är säkert många gånger inte annat än vaga antaganden.

Om de gick in här och såg vad vi oroar oss över och diskuterar kanske de kunde förändra sitt arbetssätt och kommunikationssätt som gjorde att man upplevde behandlingarna, läkarbesöken annorlunda.

Jag undrar hur infertila läkare upplever sin situation och behandling? För de finns ju de med! Lars Nilsson, en av Sveriges mest välrenommerade fertilitetsläkare har intervjuats på saiten villhabarn.com. Där berättar han om sin barnlöshet han upplevde i sitt första äktenskap. Något som påverkat honom starkt i val av arbete och hur han upplever sin roll.

Hälsn. Sara

• Vilgotha

Tror här finns åtminstone en läkare som är medlem men har glömt vad hon heter, det var väl inte det du menade men ändå.

• Angla

Våra IVF läkare åtmonstonde väldigt, väldigt många går in på sånna här sajter dagligen. Just för att se hur diskussionerna går. De har koll på endel av oss trots att vi aldrig haft just dem. De vet vad som sker och diskuteras kan jag lova.

Jag anser dock inte att de hör hit som en service och hjälp. Vill vi ha deras hjälp så finns de på sina mottagningar. Många av oss har numemr eller mail vi bara kan få iväg. Om man är ute efter medicnsk hjälp så är det ju till sin läkare man skall vända sig.

Sen finns det ju mindre allvarliga frågor som är mer kopplat till känslor som nog vi andar i samma sitts besvarar bäst. Dock hoppas och tror jag att alla skriver korrekta svar där det framgår om det vet, tror eller själva tycker så. Komma ihåg bör man också att IVF och barnlöshet inte är något enkelt dilemma. Mycket styr av våra kroppar och ett svar som är korrekt ena dagen kan bli ett annat nästa. Alla läkare har också sin lilla egna tro och teori därför får vi olika svar då vi frågar olika läkare. Det kan också vara en tolkningsfråga.

Nej läkarna vet vi var de finns och de är ju lätta att kontakta...

• Sara 37

Hej Angela,

Det var intressant att höra att du hört talas om att många läkare går in på sådana här saiter. Det vara bara en reflektion som jag haft -- om jag varit läkare hade jag varit intresserad av att veta hur diskussionerna går. Det är ju så att många patienter, inkl jag själv, glömmer av att fråga eller ta upp vissa saker till diskkussion när man är på läkarbesök. Men så kommer man på det senare....

Jag måste korrigera det jag tidigare skrev - jag menar inte att många av oss har fel i det vi säger man kanske har lätt att ta det som är giltigt i ett sammanhang och se det som giltigt för andra, att generalisera specifika fall, vilket inte alltid är gångbart. För precis som du skriver så är våra kroppar något oerhört komplicerat.

/Sara

• Angla

Ja det är något jag lärt mig under dessa två år och ett antal läkare (8st) att det som var rätt en dag inte är det nästa pga läkare, kroppen eller något annat ibland tom ny forskning.

Så jodå visst läser de...

• Flisa 1

Hej allesamman!

Roligt att få höra era åsikter !

Till er som sa åt mig att ta kontakt med sjukhus/vårdcentrarl.

Så kan ja ju säga att de har jag i två års tid och jag får inte
    alls någon hjälp eller svar på mina frågor.

De mesta jag lärt mig har jag surfat ute på nätet och tagit
    reda på själv eller hört här.

Jag har också sökt privat och inte ens där så fick jag vidare
    med hjälp.

De va också kul att höra att läkare är in här och kollar runt
    lite vilka diskutioner som vi har här för de trodde jag ärligt
    talat inte att dom gjorde.

Jag kanske bara har haft en jädrans otur men jag har inte
    träffat på någon läkare som har brytt sig eller velat föröka
    hjälpa mig de minsta. Min sissta frågade faktistk om jag
    inte behövde prata med en kurator !!!!!! ja efter sex missfall
    så ja kunde jag verkligen få prata med någon jag trodde
    faktiskt inte riktigt mina öron. så de är de närmaste omsorg
    eller hjälp jag fått hitintills.

Jag tycker den här sajten är toppen bra men saknar nog
    iallfall att någon kanske skulle kunna ha lite "övermyndar"
    feeling och kanske korrigera svar som kanske inte är helt
    rätt och riktigt men som någon sa så är vi ju alla olika med
    olika problem så visst de är säkert svårt för en läkare med.

Skriv gärna flera åsikter !!!

Svar på tråden varför finns de inte en doktor här på familjeliv