• Cattapult

Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5

Fortsätter traden direkt eftersom jag inte skrivit pa evigheter da jag inte hittade er!!!

Granada: Ha ha det är sa roligt! Alla säger att hon är en liten kopia av sin pappa och lägger sen till att hon har mammas ögon.

Petrusse: Lily far mig att längta efter syskon, men jag minns att min syster sa samma sak när hennes dotter var 9 man och jag bad henne aterkomma när dottern lärt sig ga. Ha ha ha! Hon var inte riktigt lika sugen da :)
    Hennes dotter är dessutom ett riktigt litet energiknippe till tornado. Svart att förutse när tösen sitter stillsamt och leker för att hon inte kan ta sig runt.
    Summa sumarum är jag bidar min tid. Dessutom är maken verkligen inte redo, känns ibland som om han fortfarande smälter att vi har barn.
    Skönt att det blivit bra med Ebba och dagis!
    Pratade med min man om skräckexemplena jag läste i den förra traden, hu!
    Mardömmen att tvingas lämna sitt barn till ett ställe där dom kanske inte känner sig trygga..
  • Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5
  • Cattapult

Sofiko:
    Jag med! Nu när jag är i sverige ska jag hitta nagon som kan snickra ihop en hemsida
    men idén finns redan pa nätet och texten byggs ut och det blir bade fler foton och videoklipp
    kolla in:

http://hurghadaegypten.blogspot.com/

Lily fyllde 1 ar igar och det känns toppen att vara mamma!
    Bättre och bättre för varje dag som gar :)
    Skulle varit kalas imorgon men vi sköt upp det till söndag, da sötnosen är förkyld och hostar :(

• Sofiko

Cattapult: Grattis till Lily!! Visst kanns det stort med forsta fodelsedagskalaset? Jag kande mig sa stolt att bara fram tartan med ljuset pa. Nu nar 2-arsdagen ar ca 3,5 manad bort kanns det nastan overkligt. Sa fort de vaxer!

Vilken fantastisk blogg! Ser jattefin ut och bra information som var mycket lattlast. Visst ar det kul att komma igang med nagot? Jag har inte lagt upp sidan an, men nar den ar nagorlunda klar ska ni fa se den direkt .

• Ain

Grattis Petrusse! Vad kul! och skönt att kunna hitta ett jobb där man inte behöver ha sprakkunskaper man inte har Jag har hittills lyckats ha ett jobb pa engelska och nu ett pa norska. Nu skulle jag kanske snart klara av att jobba helt pa franska, men jag vet inte. Tvivlar pa att jag skulle fa anställning där de krävs att man ska kunna skriva franska

Grattis till Lily! Visst är det speciellt med den första födelsedagen?
    Fin hemsida! Har du varit dykinstruktör? Vad spännande.

• Cattapult

Ain & Sofiko: oh vad kul med lite feedback! Säg till om det är nagot ni tycker fattas, man blir lätt hemmablind.
    Det kommer fler foton inom de närmaste dagarna.
    Ja jag är dykinstruktör och jobbade med det här nere när jag träffade min man.

Det var tänkt att kalaset skulle vara imorgon, men Lily snörvlar och hostar sa vi ändrade det till lördag. ( Skönt med lite extra tid att fixa och dona )
    Det ska bli SA kul! Jag älskar att styra upp fester och kalas!
    Har gjort en jätte fin feststrut som Lily ska ha pa sig, 5 min sen sliter hon väl av den.
    I rosa kartong med rosor och diamanter och glitter :)
    Hon ska ha en lila klänning med mörklila prickar och matchande mockasiner fran lindex :)

Till fiskdammen har jag hitills köpt babytandborstar och dom ska fa ett minipäron, men vad kan man mer ha i som inte är sa dyrt?
    Tänkte först köpa pixiböcker men det är 8 barn, sa jag struntar i det.
    Kakformen till barnens tarta är ett sagoslott, gissa om jag hade panik tills jag fick hjälp av en kompis att provbaka?!?! Jag är bra pa att laga mat, men har bara bakat typ 5ggr i mitt liv.
    Sa otroligt typsikt mig att köpa en asdyr form och tänka "WOW vilken tarta Lily ska fa!!!!"
    För att sen inse att jag ju inte kan baka.... hahahah!!

Nu har maken kommit hem efter 11 dagar i tyskland och vi ska ha 5 dagar tillsammans med bara mys och familjeliv.
    Skönt med kvalitetstid och känna att jag varit efterlängtad *myser*
    Han ska dessutom blasa 100 ballonger pa lördag :) Tur att han kan fylla luft fran en av dyktankarna hahahha

Sköt om er allihopa!

• MrsFreckles

Cattapult - later som Lily kommer fa en underbar fodelsedag!

Granada - inte forkyld i varma skona Spanien val? Hoppas ni blir friska snart! Kanner att det ar nagot pa gang har med, M verkar OK dock. Men det gar bade magsjuka och vattkoppor pa dagis, hjalp!

• Granada
    MrsFreckles skrev 2009-01-28 00:18:30 följande:
    Cattapult - later som Lily kommer fa en underbar fodelsedag! Granada - inte forkyld i varma skona Spanien val? Hoppas ni blir friska snart! Kanner att det ar nagot pa gang har med, M verkar OK dock. Men det gar bade magsjuka och vattkoppor pa dagis, hjalp!
    Varma sköna??? Här snöade det minsann igâr !!! Hoppas ni klarar er undan magsjuka och vattkoppor. Inte kul nâgot av det. Speciellt inte samtidigt Hemska tanke.
  • MrsFreckles
    Granada skrev 2009-01-28 00:34:56 följande:
    Varma sköna??? Här snöade det minsann igâr !!! Hoppas ni klarar er undan magsjuka och vattkoppor. Inte kul nâgot av det. Speciellt inte samtidigt Hemska tanke.
    Sno! I och for sig, min svarmor sa att det snoat i Portugal med...Kan bara tanka mig hur kallt deras hus ar nu!

Nej, jag hoppas hoppas att vi inte far det samtidigt...
  • Granada

Petrusse: Hur visar sig ögoninflammation? Alonso är ju förkyld och ena ögat har svullnat lite. Han är inte röd i ögat, han kliar sig inte och det är inget gegg, sâ jag hoppas att det inte är det...

• Ain

Idag var vi till barnläkaren med Miriam. Hon har hostat sa mycket pa nätterna att vi ville ha nagon medicin sa att hon kan sova bättre.

Men när vi var där sa pekade Miriam pa en planch med en bebis och sa "bebe". Läkaren började glatt prata med Miriam och säga "oui (ja), bebe". Jag hade inte ens tänkt pa att Miriam kanske sa ett franskt ord! Undrar hur manga ord jag kommer att missa som hon kanske säger pa typ franska (eller tyska, fast eftersom vi pratar det hemma sa ligger de närmare till för mig att gissa pa). De pa dagiset fattar ju tex inte när hon säger titta eller där. Det känns sa konstigt att hon kanske börjar prata franska ord snart! Jag har ju sett att hon börjar första franska, men har som ända inte riktigt förstatt att hon väl maste börja prata det ocksa nagon gang

Fast jag är inte riktigt övertygad. Kanske det bara var ett bebedada som hon brukar säga

Hur som helst sa var läkaren väldigt imponerad och sa att det var väldigt tidigt för ett barn att börja prata sa. Fast jag är inte säker pa om det var tidigt för att hon pekade pa ett foto och sade vad det var, eller bara överhuvudtaget att hon pekar pa nagot och säger ett ord. För det har hon ju gjort länge?

Men det är ju skönt att läkaren säger sa. Och isafall i alla fall ett bevis pa att flersprakiga barn inte behöver bli senare med talet än ensprakiga barn! (och sa hoppas jag att den trenden fortsätter för Miriams del ;-D )

petrusse: Ja, här i Geneve är det ocksa relativt lätt att hitta jobb pa engelska eftersom det är manga internationella företag och sa har vi ju FN och andra internationella organisationer.

Här har vi inte direkt nagra VAB dagar. Men pa bada företagen jag jobbat sa har de inte haft nagra gränser heller. Det har räckt att man sagt att barnet är sjukt sa far man vara hemma. Men det ska ju inte bli för manga sjukdagar per ar. Och efter nagra dagar ska man ha kunnat organisera nagon som kan ta hand om barnet om det är sjukt en längre tid. Och det är ju inte sa lätt när man inte har släkt här nere...

Petrusse: jag visste inte ens att man kan vaccinera mot vattkoppor!

• Sofiko

Ain: Jag tror inte heller att det ar en regel att tvasprakiga barn blir senare med talet. Erik borjade saga ord och peka pa bilder runt 12 manader och nu 20 manader pratar han i tva-treordsmeningar (aven om han blandar spraken ibland) och det ar nog ungesfar samma sprakutveckling som ensprakiga barn. Erik pratar t.e.x mer an hans svenska syssling som ar 1 manad aldre och som bara har ett sprak. Man far val vara beredd pa mycket mixade meningar ett tag, men det slapper val ocksa efter nagot ar.

• sombla

Hej,
    Jag ville bara tipsa om en hemsida som säljer svenska barnsaker till föräldrar som bor utomlands. Jag älskade denna när jag fick barn i USA.

www.swedentity.com

• Chama

Grattis Petrusse! Vad spännande med nytt jobb.
    Cattapult; grattis till Lily så här i efterskott. Och vilken fin blogg/hemsida, fina bilder. Vi skulle haft nytta av den när vi var i Hurghada förra våren.

Sofiko: Du kanske har berättat det, men jag minns inte, vad ska du jobba med hemma? Berätta när du lagt upp hemsidan, den vill jag gärna kika in på.

I morse ramlade Emelie och slog pannan i soffbordet (som har stenskiva!). Vi skojbråkade om hårborsten när det hände, så jag känner mig skyldig. 10 minuter senare skulle hon iväg till grannarna för passning. Från att ha varit en bra morgon, blev det om inte kaos så utanför planen man kan komma. Inser att man inte räcker till när man ska trösta den stora, den lilla vaknar, vill amma, bytas på och bli rundburen. En timma, mycket gråt och en vällingflaska senare kom vi iväg.

• Chama

Cattapult: Vilket kalas! Vad du och maken har fixat!!! Hur blev det, lyckat förstås?

• Sofiko

sombla: Vilken bra sida! Har lagt den bland mina favoriter .

Chama: Jag vet inte om jag skrivit det, men jag ar journalist och just nu frilansar jag hemifran sa gott det gar. Erik gar pa dagis 3-4 tim per dag(men har varit sjuk typ varannan vecka sedan han borjade i september) sa det blir inte sa mycket jobb. Det senaste jag har skrivit ar for en design blogg, har ar en lank till en av artiklarna jag skrivit www.yatzer.com/1409_yu_jordy_fu's_interview_exclusively_at_yatzer. Mitt egna projekt ar fortfarande pa "baby-stadiet" sa det ar inte riktigt klart vad det i slutandan kommer att bli, men sa fort jag fatt upp nagot sa far ni mer an garna kika in .

Det ar laskigt det dar nar de ramlar! Erik ramlade och slog i pannan i stengolvet nar vi lekte "rida hast" for nagra veckor sedan. Men som tur ar ser du ju oftast varre ut an det ar. Och det dar med att man inte kan planera in en "bra"-dag langre...men desto gladare blir man nar de dyker upp sadar harligt ovantat .

Cattapult: Jag ar ocksa nyfiken pa hur kalaset blev?

• Granada

Chama skrev 2009-02-04 10:15:20 följande:

Grattis Petrusse! Vad spännande med nytt jobb.Cattapult; grattis till Lily så här i efterskott. Och vilken fin blogg/hemsida, fina bilder. Vi skulle haft nytta av den när vi var i Hurghada förra våren.Sofiko: Du kanske har berättat det, men jag minns inte, vad ska du jobba med hemma? Berätta när du lagt upp hemsidan, den vill jag gärna kika in på.I morse ramlade Emelie och slog pannan i soffbordet (som har stenskiva!). Vi skojbråkade om hårborsten när det hände, så jag känner mig skyldig. 10 minuter senare skulle hon iväg till grannarna för passning. Från att ha varit en bra morgon, blev det om inte kaos så utanför planen man kan komma. Inser att man inte räcker till när man ska trösta den stora, den lilla vaknar, vill amma, bytas på och bli rundburen. En timma, mycket gråt och en vällingflaska senare kom vi iväg.
    Kánner igen mig sâ väl, man kan verkligen inte planera nâgot alls utan att ta till ett par timmar extra i planeringen utifall att. Här byter jag barn i famnen mest hela tiden, huset är i en enda oordning. Brukar städa pâ nätterna nu förtiden....
Svar på tråden Alla utlandsföräldrars snacktrâd 5