hörni utlänningar!
Vad saknar ni mest i matväg när ni bor i ert "nya" land? =)
Vad saknar ni mest i matväg när ni bor i ert "nya" land? =)
var bor du dar det inte finns tomatpure?
Listan kan göras lång.... Men jag saknar nog mest lösgodis och räkost.
Jag saknar inte särskilt mycket. Här i Paris finns både IKEA och en svensk affär, men jag är ingen trogen kund.
Jag använder vaniljsocker och bakpulver från Sverige, men det säljs även här (dock i löjligt små förpackningar). Jag har även köpt pärlsocker och sirap, men skulle klara mig utan både pärlsockret på kanelbullarna och de småkakor till vilka jag behöver sirapen. Pepparkakor och glögg från IKEA har jag hemma i skåpet, mest att bjuda på. Ostbågar finns också, men påsen är för stor för mig att äta upp själv, så den förblir oöppnad.
Jag undrar om det faktum att man saknar (eller som i mitt fall, inte saknar) viss mat beror mest på vilket land man har flyttat till, hur länge man bott utomlands, hur integrerad man är i det nya landet, hur man är som person eller kanske på något helt annat.
För mig är mat inte särskilt viktigt. Visst tycker jag om att äta gott, men det finns mycket jag lägger större vikt vid. Det land jag flyttat till, Frankrike, har en stark kulturell identitet kring mat och dryck. Det och det faktum att jag är sambo med en fransman gör att jag numera äter i stort sett helt franskt, både vad gäller innehåll och upplägg. Typiskt svenska inslag, som julmust eller lingonsylt, passar liksom inte in. Däremot bjuder jag gärna fransmän på kanelbullar, morotskaka, lussekatter eller småkakor.
Jag börjar bli riktigt sur på Ikea. De byter ut kända märken mot sitt eget Ikea Foods, och det är ju inte det man saknar som svensk bosatt utomlands... Så länge det bara var lingonsylten det var fråga om gick det väl an, men nu har de t.o.m. plockat bort Zoégas skånerost från hyllan!
Vårt IKEA har bytt ut vanliga Kalles mot Kalles med dill, huga. Fast de säljer fortfarande frysta "lyngon" och "graddsäs"...
Från Sverige saknar jag mest frukt och grönt i bra kvalitet, här är allt både smaklöst, illa hanterat och hutlöst dyrt, och möglig frukt säljs som "matfrukt" till halva priset.
Vanlig "blötjäst" till bakning saknar jag också, och omalda kardemummakärnor, och mald saffran. Räkost äter jag med tårar i ögonen när jag är hemma i Sverige...
var bor du dar man inte kan hitta bra frukt och gront? *nyfiken*
Hej
Jag saknar faktiskt ingenting trots att jag bor LÅÅÅNNGGTTT bort :)
IKEA finns ju för det mest nödvändiga:)
här på NZ, har de inte ikea än, så jag saknar massa saker! men mest saknar jag kebabpizza! :) jepp, könstigt nog!
Nästa år kommer Ikea o då e vi många svennar som jublar här!!!
Ja, pizza på svenskt vis saknar jag. Ostkaka har jag längtat efter särskilt nu när jag är gravid. Räksallad, rödbetssallad.
fiaobear
Al Djazair
Var bor ni?
Jag bor i London.
LÖSGODIS - utan tvekan! (Och färdigpalt... visst, jag kan göra den själv men det är ju sååå smidigt)
Och nyponsoppa, jordnötsringar, sirap - jisses, bara onyttigheter alltså
Bor i Schweiz
jag bor i Auckland, Nya Zealand!
åhhh, estrella chips!!!
jag bor i hongkong.
Nu till jul saknar jag Julbordet! Mmmm....tänk att få frossa loss bara för en kväll?
Jag ska gå på svenskt julbord med luciatåg på ett fint hotell om ett par veckor. Här bor det massor av svenskar och folk som gillar Sverige. Maten är ju inte så väldigt annorlunda i Tyskland. Köper lite kryddor i Sverige. Byter ut filmjölk mot yoghurt förstås. Det är dock ganska dåligt med fisk i min landsända. Men bröd och ost är mycket bättre här än i Sverige. Och korven också. Numera föredrar jag tyskt godis - inte för att jag är nån godisgris förstås. Man vänjer sig efter 20 år. Och så kan man se fram emot att frossa i fjällfil och strömming på semestern.
När jag kom till Tyskland för 17 år sen fick man inte tag i mycket av det man saknade, släktingarna kom alltid med bagaget fullt med svenska matvaror. Idag finns det mycket i mataffären, dessutom har IKEA det mesta vi saknar: Lingonsylt, kakor, inlagda gurkor, "dammsugare", tunnbröd och svenskt godis...
Mest av allt saknar vi nog räksallad.