• delifi2

har jag rätt?

Vi hade tänkte åka till sommarstället (Gotland) över nyår i 5 dagar. Å naturligtvis så tänker ju inte den 15 åriga dottern följa med å det förstår jag för vem vill vara med sina föräldrar å sin mormor å mostrar när man kan vara med kompisar...
    Jag litar på min dotter men däremot inte hennes kompisar eftersom det har skett en del stölder hemma hos hos bla men även hos en av hennes andra kompisar å vi föräldrar har en svag misstänkte om vem det skulle kunna vara.

Jag vet att hon går på fester å att hon har druckit ibland å jag vet att hennes kompisar oxå dricker.

Har sagt att om hoin ska vara i stan under nyår så får hon vara hos nån kompis under de dagar vi är borta å att jag pratar med dennes föräldrar, dessutom så kommer jag ta hennes hemma nycklar så att hon inte kan komma hem det pga att jag inte vill vara orolig för mitt hem att hon iaf ska ta hem några kompisar, även om det bara är så att hon ska hem å hämta någon sak så kan de ju stanna kvar å få för sig saker.

Hon tycker jag är korkad å idiot som gör så, men jag såg på hennes min när jag berätta att vi skulle åka till Gotland (innan hon visste allt det där med nycklar osv) att hennes ögon lyste upp å kollade mot kompisens håll, ni vet som det är fritt fram nu.

Jag skulle lita på henne men jag vet hur lätt det är för tonåringar att "krascha" en fest när inga föräldrar är hemma å vi bor i en liten stad där de flesta känner alla så om nån får nys på att det är föräldrafritt så tror jag säkert att de skulle dra till sig en hel del som inte skulle vara välkommna.

Hur skulel ni göra???
    Ursäkta att det blev så långt

• Svar på tråden har jag rätt?
  • phillipha

Jag tycker du gör precis rätt, men det är nog viktigt att du förklarar för din dotter att du litar på henne men inte vill riskera något när ni är borta och inte kan ta er hem så lätt. Det är så enkelt att någon oinbjuden kommer och vill in om man har fest och som ensam 15 tjej lite berusad är det inte enkelt att säga nej.

Du får sätta hårt mot hårt, antingen går hon med på det du har sagt annars får hon följa med till Gotland. Hoppas att det löser sig!

/Jenny

• Rut Blad

Jag har ju äldre tonåringar, och jag skulle _inte_ lämna dem över en nyårshelg. Och det är inte för att jag inte skulle lita på mina barn, utan för att jag inte litar på omgivningen.

De är för unga för att kunna ta det ansvaret. Så kolla över försäkringar och lås in värdesaker i bankfacket, göm TVn och all alkohol osv. För vad som helst kan hända. Och fester sprider sig blixtsnabbt över mobil, PA, Facebook, MSN etc. Så på bara några minutrar kan det stå 50 festsugna utanför och knacka på. Och vilken 15-åring som helst skulle känna sig "smickrad" över att vara populär och uppmärksammad.

Och under nyårshelgen lär det knappast finnas överskott på räddningspersonal, de lär få prioritera fyrverkeriolyckor och annat som räknas som mer akut än förstörelse. :s

Konsekvenser är inget begrepp som 15-åringar är direkt kända för att kunna hantera.

Jag hade aldrig vågat iaf.

• delifi2

jo hon är ju "tyvärr" väldigt poppis så det skulle lältt bli folksamling här, jo det är omgivningen jag inte litar på.

Men hon har val iaf, antaglien följa med eller vara med nån kompis vars föräldrar jag pratat med innan om det är oki

• Maskot

Jag har en son som är 17 år, och skulle inte heller lämna honom själv hemma över nyårshelgen. Det är en sån speciell kväll där det händer så mycket olyckor och annat skit.
    Jag vill finnas tillhands i stan och jag vill ha telefonkontakt några gånger under kvällen. Han har fina kompisar och de får vara hos oss så mycket de vill fast vi inte är hemma, litar på dem till 100%, men jag skulle ändå inte lämna stan under den här kvällen.

• Majsan70

Jag hade aldrig ämnat ensam. Hade nån av mina tonåringar inte velat följa med oss hade de fått husera hos mormor o morfar eller så.

Min son är 16 o jag lämnar fortfarande inte honom ensam hemma över natten. Jag litar på honom, men känner att det är mitt ansvar som förälder att ha koll i vilket fall.

• delifi2

hon var hemma sj förra sommaren men då drack inte hon eller någon av hennes kompisar, känner att de är äldre nu å vill prövs på mer å jag känner oxå det att det är en spec helg.

Svar på tråden har jag rätt?