• lilja26

Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten

Hejsan

Jag tycker att det är jätte synd att det inte finns nån föräldra grupp i Norbotten för oss prematur föräldrar. Och det finns så många frågor, tankar osv man har som prematur förälder, som man kanske inte skulle ha annars.

Så nu tycker jag att det är dags att bilda en föräldra grupp för oss som är föräldrar till prematurhjältar. Så det hade varit jätte roligt om man hade kunnat träffas nån gång i månaden. Prata,byta erfarenheter och ge varandra stöd. Och framför allt kanske bilda ett forum här på föräldra liv, eftersom Norrbotten är ganska stort..
    Hoppas att det finns fler som vill ha någon att dela erfarenheter med, eller bara prata lite vardag och ge varandra stöd

Kram Marie(luleå)
    Denna gamla tråden

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m35066617.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 15:00
    menar ett forum här på familjeliv och inget annat. Kopierade av den gamla texten och kom inte ihåg detta fel då. Så det fick följa med även denna gång...

• Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten
  • morlin01

Tror inte att det påverkar andningen något. Inga frågor är dumma, och de flesta har ett svar =)

• Myran09

Hej allihopa. Då hoppar jag in i tråden också. Vi befinner oss på NUS just nu med vår lilla Alice som för 5 veckor sedan bestämde sig för att hon skulle komma ut. Vi var då i v 23+3. Ni har ju hunnit en bit på vägen och det där med RSvirus mm har jag ingen koll på än :) Just nu är vi mer inne i en fas då vi väntar och väntar och väntar på att Alice ska klara sig utan respiratorn...och det känns som att det är en bit bort. Precis när vi börjar tro att det är nära så händer något och så orkar hon inte riktigt..

• lilja26
    Myran09 skrev 2008-11-16 21:46:22 följande:
    Hej allihopa. Då hoppar jag in i tråden också. Vi befinner oss på NUS just nu med vår lilla Alice som för 5 veckor sedan bestämde sig för att hon skulle komma ut. Vi var då i v 23+3. Ni har ju hunnit en bit på vägen och det där med RSvirus mm har jag ingen koll på än :) Just nu är vi mer inne i en fas då vi väntar och väntar och väntar på att Alice ska klara sig utan respiratorn...och det känns som att det är en bit bort. Precis när vi börjar tro att det är nära så händer något och så orkar hon inte riktigt..
    Hejsan, kul att du hitta hit. Tyvärr är det väldigt sällan när man får så tidigt att vägen är spikrak upp. Brukar nästan vara 2 steg fram och 1 bak osv. Men dom brukar bli starkare efter varje sak som dom hämtar sig från. Men det kan ibland inte kännas så när man är mitt i det. Om det blir många steg tillbaka eller att det står stilla länge. Styrke kramar till er
  • lilja26

Hejsan alla glada brukar ni skicka julkort till avdelningen ni låg inne på??

• Vinter04
    Svar på #24
    Har jag inte ens tänkt på... men det kommer jag att göra. Du tänker på allt du =) Vilken tur att jag har dig!
  • lilja26

Jag har funderat på att skicka ett kort. En liten julhälsning från en tacksam familj.

Tacksam att jag har dig också vinter04. Nån till som är i samma sits.

Börjar bli så irriterar. fortfarande ingen journal...det är ju BARA 4 snart 5 månader sen jag beställde dom från s-byn också. Måste nog slå dom en signal i morgon..

Vinter04 skrev 2008-11-20 17:26:20 följande:
    Svar på #24Har jag inte ens tänkt på... men det kommer jag att göra. Du tänker på allt du =) Vilken tur att jag har dig!
  • Myran09

Kan det vara en bra idé att se till att man får med sig journalen innan man åker från NUS? Det verkar ju vara flera som har problem med att få dem.. Vi kanske helt enkelt vägrar lämna sjukhuset innan vi får dem;)

• lilja26
    Myran09 skrev 2008-11-21 08:40:18 följande:
    Kan det vara en bra idé att se till att man får med sig journalen innan man åker från NUS? Det verkar ju vara flera som har problem med att få dem.. Vi kanske helt enkelt vägrar lämna sjukhuset innan vi får dem;)
    Skulle nog rekomendera att du begär dom innan ni far till s-byn. Sen ska du stå på dig och säga att du villa ha hela journalen ( om du vill det vill säga ). Fick själv samman fattningen först. Har begärt ut omvårdnads journalen ( det sköterskorna skriver ) och hela läkarjournalen. Två helt skilda journaler kan vara bra att veta.

Sen om du ska ha ut journalen från specmödra på NUS så gör det medans du är där. Annars måste du skriva en skriftlig begäran samt ett färdigt kuvert med din adress och frimärken på i ett brev till dom.
  • lilja26

Pratade föresten med en sjuksköterska från 56:an och berättade om att vi försöker dra ihop en föräldra grupp för våra små mirakel. Hon sa att dom gärna skulle vilja veta om det fanns nå råd vi kunde ge dom i efter hand. Eller bara små saker som kan vara värt att tänka på.

• lilja26

Sen vil jag ge personalen på 56:an beröm. Tänk hur många barn dessa människor vårdar och rädda liven på. Gäller även Nus givetvis.

Vilka fantastiska människor som bara gör sitt jobb. Och desutom så ser dom inte sin egen storhet. den eviga tacksamheten som vi föräldrar har kommer jag nog aldrig att kunna sätta ord på. Dessa människor kommer jag alltid att bära med mig i mina tankar.
    För vart skulle man ha varit utan dom???

En massa beröm till våra vardags hjältar..

• lilja26

vill bara tillägga innan nån skriver. Vill inte att det ska börja ge massa kritik om personalen osv. För dom kan inte försvara sig här. Så det vill jag inte att fokus ska ligga på. Utan vad vi som föräldrar hade velat ha bättre

exempel: Mer variation på kvällsmackorna typ såna saker :)

• Vinter04

Vad duktiga vi är på att skriva här :) Kan kanske bero på att vi tar allt per telefon och/eller öga mot öga istället. Vill ändå puffa för Liljas tråd för föräldrar i Norrbotten som kanske inte sett den.

• morlin01

Kan väl skriva en liten rad då, men vet inte riktigt vad jag sa skriva. Något 56an behöver överväga är hur det är för mammor till premisar att ligga på BB. Inte roligt och det måste gå att lösa på ett bättre sätt, tex att reservera bb salen inne på 5an för dessa mammor eller något?

• morlin01

Här var det dött. Hur är det med alla?

• Babe

Hej hej!!!

Hittade tråden och vill gärna vara med!!
    Vi har tre barn som alla föds förtidigt och haft 56an i Sunderbyn som sitt första hem... =)
    Första barnet (dotter) föddes i v33 och tvinsen i v35, alla har vägt knappa 2kg. Barnen är 2år respektive 7månader.
    Idag är dessa små pigga och glada, busiga barn som inte har några men av sin tidighet/litenhet. Men vägen hit har varit spännande och många gånger kritisk och fylld av oro och tårar, men desto större är glädjen över att de utvecklas och är friska och glada...
    Byter gärna tankar med er =)

Kramar/ Babe

• lilja26

Hejsan

Vad kul att se att någon mer har hittat hit. När fick du tvillingarna? Vilken månad? Elias blev utskriven 8/7. Tänlte om vi har legat inne samtidigt eller precis missat varandra. Vad roligt att höra att allt har gått bra för er, men som sagt resan som prematur förälder är som en känslomässig bergochdalbana. Mycket glädje och mycket sorg och oro.

Babe skrev 2009-01-20 08:55:01 följande:
    Hej hej!!! Hittade tråden och vill gärna vara med!! Vi har tre barn som alla föds förtidigt och haft 56an i Sunderbyn som sitt första hem... =) Första barnet (dotter) föddes i v33 och tvinsen i v35, alla har vägt knappa 2kg. Barnen är 2år respektive 7månader.Idag är dessa små pigga och glada, busiga barn som inte har några men av sin tidighet/litenhet. Men vägen hit har varit spännande och många gånger kritisk och fylld av oro och tårar, men desto större är glädjen över att de utvecklas och är friska och glada...Byter gärna tankar med er =)Kramar/ Babe
  • morlin01

Nu blev det lite rörelse igen =) Roligt.

Svar på tråden Föräldragrupp för prematur föräldrar i norrbotten