• Tussilago88

Slempropp innan eller efter ägglossning?

Hej på er!

Ibland får jag som en slemklump i samband med ägglossning (tror jag), har jätteoregelbunden mens..
    Min barnmorska har sagt att när den slemproppen som det nu verkar vara, lossnar, så är det dags att sexa på mycket! Då släpps spermierna in lättare sa hon.
    Jag blev superglad eftersom vi denna månad, för första gången, har hållt varannan-dag-metoden till pricka. Nån enstaka gång varje dag också.
    Men idag såg jag på ett ställe att någon skrivit att det var efter ägglossningen denna propp lossnade Blev skitledsen och undrade hur det verkligen står till. Någon som vet!?
    Vi längtar så efter en bebis, GYN säger bara att de inte kan hjälpa mig utan att jag får ha tålamod, mm men det börjar tryta nu efter 1 år...

Som sagt, någon som vet hur det står till med slemproppen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 19:09
    Sen måste jag fråga, är det normalt att ha stora ömma bröst vid ÄL? Mina är så ömma och stora så jag vet inte vad, jättespända med.. Men jag hade bara mens för två veckor sen :S Alltså känns det som att det borde vara ÄL på g eller att jag har det nu..

• Svar på tråden Slempropp innan eller efter ägglossning?
  • frujakobsson

hej jag har en fundering. Jag har BIM om 2 dagr och har nu haft ÄL flytningar i snart 2 veckor. Är det så att det kan vara den andra slem proppen som lossnar nu för att förbereda för mens? eller kan flytningarna betyda något annat?

• SnipSnapSnut

Alltså man lär ju inte se en slempropp...det ni ser innan Äl det är ju ägglossningsflytningar. Man har ju flytningar i flera dagar runt ÄL och det är inte slemproppen! Och det är inte heller den som du frujakobsson ser utan det är helt normala flytningar. Slemproppen lossnar vid mensen .....men alltså det är ju inget som går o se varken då eller vid äl. Det ni ser är vanliga flytningar som förändrar sig under cyklen beroende på hormonerna...

• solensolen
    solensolen skrev 2008-11-11 18:48:55 följande:
    Undrar också det där. Fick en sådan slemklump idag. Har kollat med ältest de senaste dagarn och inte fått utslag(inte idag heller). Så isåfall borde det betyda att min äl inte varit ännu.Skulle gärna vilja höra andra som varit med om sama sak.
    Idag på kvällen fick jag positivt utslag på äl test( testade i morses med men då var det negativt). Därmed inte säkert att det blir äl men iallfall verkar det ju vara på gång
  • dosali

Tussilago88 - jag håller tummarna. Tråkigt när det inte blir nåt men som en kompis sa en gång när vi båda suckade över att det inte blev nåt den månaden heller (för nån av oss), dagen man får mens KAN vara dag 1 i en graviditet. Lite krystat kanske men ibland är det skönt med att dra på smilbanden.
    Vad gäller det här med slemproppen tror jag att man kan märka den. Den man har under tiden efter mens fram till ÄL luckras upp några dagar innan ÄL (så spermierna kan ta sej in) och kommer ut som en flytning som en del verkar märka av och andra inte. För mej är den ordentligt tjock och genomskinlig (ursäkta detaljerna hehe). Flytningarna som följer därefter har en annan karaktär - hala och trådiga. Jag är absolut ingen expert på området men informationen jag läst (som verkar pålitlig) beskriver det så och det stämmer med hur min kropp funkar. Sen fungerar ju allas kroppar olika.

• SnipSnapSnut

JA, men det är inte själva slemproppen som är flytningarna! Flytningarna kommer innifrån slidan, du har ju flytningar hela cykeln...de ändrar utseende under Äl för att spermierna ska kunna simma i det och det beror på dina hormoner att de blir sådana. Slemproppen om någon nu mot all förmodan skulle se den kommer ju bara ut liksom tillsammans med flytningen en gång. Precis lika med mensen....så som du säger så skulle ju hela mensen vara en slempropp i så fall. Nej, även då åker slemproppen med mensen ut...men det är inget man kan se då heller. Det är ju skrämmande att tjejer inte kan mer om sina kroppar egentligen...

• dosali

Tydligen har du helt missförstått vad jag skrivit SnipSnappSnut. Jag vet mycket väl att man har flytningar hela cykeln och att mensen inte är en slempropp i sej. Om du tycker det var otydligt skrivet hade du väl kunnat anstränga dej och förklara det bättre själv så vi andra kan lära oss nåt istället för att sänka diskussionen helt och dumförklara mej (och andra?) här på köpet. Jag tycker att den som vill veta nåt visst kan ta hjälp av forum men för sin egen skull bör leta reda på verkliga fakta som står i ett sammanhang och går att bedöma. Därför skickade jag med länken i mitt första inlägg. Kom gärna med andra fakta men lägg till någon referens i så fall så man kan läsa och göra en egen bedömning av innehållet.

Mina argument kommer från: www.woomb.org/bom/lit/teach/fertile.html som ägs av Ovulation Method Research and Reference Centre of Australia 2005
    Det står bland annat "the ovaries are now active and are producing oestrogen ( _ _ _ ), which stimulates the cervix to activity. Fluid mucus is produced and this frees the plug so sperm can now enter the cervix. A change in sensation from dry to no longer dry is now experienced at the vulva. The appearance of the mucus may be thick and cloudy. This cloudy, sticky mucus does not indicate infertility. The fact that it has arrived at the vulva means that it has left the cervix, leaving it open to sperm cells."
    Här finns mer att läsa för den intresserade: www.woomb.org/omrrca/bulletin/vol21/no3/discovery.shtml

• baralillajag

Det stämmer för mig med. Jag har också en ganska tydlig skillnad på det som här kallas slempropp och på flytningarna innan ÄL. De gånger jag har testat med äl-stickor har denna propp föregått äl-stegring med flera dagar. Så att ha som riktmärke att börja sexa när proppen kommit är det jag försöker med : )

• Malinskyy

hmmm... har läst hela tråden med spänning, mkt intressant fakta!
    sist när jag hade äl så fick jag en lite slempropp, alltså en liten slemboll som kom ut, dagarna efter det så fick jag stegring på älstickan men verkade inte som jag hade äl förrens ytterligare en vecka efter det så... jag fattar ingenting faktiskt!
    Nu har jag precis haft mens, en vecka sedan o vet inte riktigt hur lång cykel jag har... försöker tyda flytningar o älvärk... orkar inte hålla på med älstickor igen, blir sex varannandag från imorrn o fram till mens...

*håller tummaran för oss alla*

• SnipSnapSnut

Oki, kanske missuppfattade dej då. Fattade det som att du trodde att hela ägglossningsflytningen var slemproppen. Men som det står i länken du skickade med så hjälper ju dessa flytningar proppen att lossna....Då är vi ju egentligen överens....sorry!!

• SnipSnapSnut

Men återigen så är ju inte konsistensen på ÄLflytningen beroende på att det skulle vara slemproppen. De blir ju hala pga hormonet. Men i dessa hala flytningar åker även proppen med ut....fast man typ inte ser den....eller inte så vanligt...

• dosali

Ehhh, hur lägger men in ikoner i texten egentligen???
    ;)

• pandarinen

Lånar denna tråd lite, fick en sån slemklump i trosorna idag. Vi hade sex igår, glad fast gubbe idag och på em slemklump.
    Var sexet igår meningslöst, eftersom slemklumpen då var kvar... 
    Samtidigr säger man ju att spermier kan överleva upp till 5 dagar men kommer de någon vart om slemproppen är stängd innan äl?

Svar på tråden Slempropp innan eller efter ägglossning?