• Little Pooch 05

Tips pa aktiviteter for svenska forskolebarn i utlandet

Hej

Jag behover lite tips!
    Mina barn och jag ar numera medlemmar i en forening som har skolaktiviteter pa helger for svenska barn. Vi har en bra larare som tar hand om de aldre barnen (5 ar och uppat), lar dem skriva, lasa svenska etc.

Nu till min fraga, for barnen under 5 ar, behover vi nagra aktiviteter - har ni nagra tips?? Jag vill garna ha tips pa nagot "typiskt svenskt" som passar sma barn (sanger, pyssel, olika lekar etc).

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Tips pa aktiviteter for svenska forskolebarn i utlandet
  • Karinski

I svenska kyrkan i London har vi sangstund med svenska sanger.
    Jobbade som barnbibliotekarie tidigare och sagostund var populart. Ritsagor och rim och ramsor med bilder sa barnen kan lasa med, Man kanske kan visa lite svensk barnfilm, som Laban, Alfons och Mamma Mu.

Ar gift med man fran NZ och ibland funderar vi pa att flytta dit. Kul att hora att det finns lite andra svenskar dar. Hur trivs du?

• 3 barn i familjen

Skriv garna en rad hur skolaktiviteterna gar till, vad anvander ni for material, mm? Jag vill garna starta nagot liknande har i Bulgarien, men det finns inte sa manga svenska barn an sa lange... Vi sysselsatter oss har hemma bara an sa lange... Men det finns ju mycket man kan hitta pa med de sma, lite enkelt klipp och klistra, pa skapligtenkelt.se finns ju massa kul ideer som man kan forenkla. Rorelsesanger, verser, forsok hitta nagon bra sangbok... Man kan ha olika tema, svenska hogtider, Astrid Lindgren sagor, natur, mm...

• Little Pooch 05

Tack for svar.

Karinski: joda, jag trivs val ratt ok. Vi bor strax norr om Wellington. Men det ar ju ALLDELES for langt hem, speciellt med barn.
    Har du nagra tips pa sanger eller ramsor vi kan kora?

3 barn i familjen: vi har en jattebra larare (hon ar utbildad forskolelarare tror jag) som forst sjunger och spelar gitarr (svenska sanger) med alla barn, sedan far barn under 5 ga till en del av rummet medan de aldre stannar kvar. Da jag bara har smabarn har jag inte varit med pa en lektion pa riktigt (svart att fokusera sig med en 1 aring som springer omkring!) men alla barn har skrivbocker att jobba i, och foraldrarna gar omkring och hjalper. Var larare bestaller laro- och skrivbocker fran Sverige. Alla barn ar ju i olika aldrar och har olika kunskaper, sa det ar val svart att ha riktiga lektioner. Men hon anvander sig av en ABC bok, de diskuterar etc. Bra for att halla svenskan vid liv.

Ska kolla in skapligtenkelt - tack!

Svar på tråden Tips pa aktiviteter for svenska forskolebarn i utlandet