• Vaniljkyss

Viftar okontrollerat med armar och händer...

Min son är fyllde 2 år i oktober. Ibland när han äter eller precis ska sova så viftar han med armarna utan att vara medveten om det. Armarna åker in och ut och armar och fingrar rör sig. Svårt att förklara men han märker det inte alls själv. När jag frågar vad han gör med händerna så tittar han och då slutar de att röra sig för nu koncentrerar han sig på dem. Det är när han är ofokuserad och drömmer sig bort detta händer. Eftersom han slutar när han fokuserar så har jag inte varit så orolig över detta som började runt 1-årsåldern. Men jag har frågat en massa vänner och ingen känner igen detta beteende. Har någon av er varit med om samma sak?

• Svar på tråden Viftar okontrollerat med armar och händer...
  • mava

Min son på 3 gör samma sak och har gjort detta sedan han var ett, men han gör det när han är uppspelt tex när han ser något på tv eller när någon gör något med honom som han verkligen gillar, tex bygga m lego mm. Om han är väldigt trött så gör han det mer än dagarna han är riktigt utvilad, då förekommer det knappt.

Jag har ingen aning om varför han gör detta och har tänkt fråga flera ggr på bvc men glömmer alltid bort det.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Vaniljkyss

mava- lustigt! ja, min son gör det också mer på dagar när han är trött. glömmer också alltid att fråga på bvc!

någon mer?

• mava

Skönt iaf att höra att det finns fler som har barn som gör detta, har aldrig sett det själv eller någon i min närhet heller.

Stolt mamma till Edvin & Elina
  • Mollan

Jag tänkte ju direkt på autism, men om han verkar helt "normal" för övrigt behöver du ju säkert inte oroa dig för det.

• Vaniljkyss

nej det tror jag verkligen inte. helt normal för övrigt (gick redan vid 8,5 mån) och väldigt gosig. vill pussas och kramas varje morgon, kväll och mer däremellan

• kron

Har bara döttrar. Men jag har hört talas om en kille i 1-2 årsåldern som gjorde något liknande och föräldrarna oroade sig för någon form av epilepsi. helt normal kille förutom viftande med armarna och liksom hoppade lite med kroppen. blev inlagd på sjukhus för utredning men det visade sig att han onanerade på ett sätt som småpojkar tydligen gör!! Inte alls ovanligt visade det sig. Gned liksom snoppen mellan benen eller kläderna, blöjan eller så. Hände oftast vid trötthet. Hoppas ni förstår, inte tar illa upp .

• lumolo

vilken otippad anledning alltså!

• Vaniljkyss

kron- he he he. gullig historia faktiskt. men jag tror inte att det är av samma anledning min lillkille viftar med armarna. det hela sker ganksa lugnt. han kan sitta helt stilla och rulla på handlederna och röra på fingrarna eller så sträcker han ut armarna och drar tillbaka (i ganska lugn takt) ofta medan han tuggar på god mat och är lite trött... eller när han ska sova...

• Meus Veritas

Min son viftar med armerna och står med gapande mun när han blir exalterad över något, det har han gjort sen han var ca 5 månader och nu är han 22 månader.
    O det är ingen form av onani som nån skrev, han rör juh inte ens på benen.......

Tror bara att de blir så glada eller exalterade att de inte vet vart de ska ta vägen typ.
    Men skönt att höra att fler barn gör så, trodde min lille knasboll var ensam om det

• TessaS

Min mans tonåring flaxar och viftar febrilt med armarna när han blir rastlös eller bara drömmer.
    Han har tydligen gjort så sedan han var liten och även om han just nu är JÄTTEMYCKET tonåring och vi ibland vill skicka honom på kibbutz, så är han normal... sägs det...

• lojsan

hej på er!:)

ser att dessa inlägg är flera år gammalt, men tänkte fråga hur de gått?

känner igen de från min dotter som oxå "håller på" med sina händer.

hon har fått en adhd diagnos å dom tror väl att de hänger ihop..

hon har viftat med händerna sedan hon v typ 1 år.. idag är hon snart 7.

ska börja medicinera hennes adhd snart å hoppas de blir bättre..

ibland går hon upp på tå oxå och spänner änna hela kroppen.

hon gör de oxå helt omedvetet..

en neuropsykolog sa att man kan göra saker så dom jobbar bort dessa "tics"

men då måste dom vara medvetna när dom gör det...

Svar på tråden Viftar okontrollerat med armar och händer...