• Calles matte

Hur mycket måste man acceptera?

Min mans 16-åring har ett enda intresse - onlinespel på datorn. Han spelar från det han vaknar tills dess att han går och lägger sig, med avbrott för den lilla tid han är i skolan förstås. Det låter kanske som en ganska harmlös hobby men problemet är att när han spelar så sitter han med headset på och "pratar" med sina kompisar som också spelar. Pratar är väl kanske fel ord för han SKRIKER verkligen (och det är inga vackra ord...). Detta pågår alltså från det att han kommer hem från skolan och ofta fram till 03-04 på natten, men minst till kl 00. Killen har ett eget rum i källarvåningen men vårt hus är tyvärr ganska lyhört så man hör honom i hela huset i alla fall. Stänger han dörren om sig så dämpas ljudet något men man hör honom fortfarande tydligt (och jag lovar att det är inget trevligt att lyssna på!).

Vi har självklart försökt gång på gång att prata med killen om att man måste visa varandra hänsyn och inte störa. Har också haft åtskilliga diskussioner om att han måste stänga dörren om sig när han skall spela. Trots detta så blir det ingen förbättring alls. Han glömmer bort sig "i stridens hetta" och sitter och skriker mitt i natten trots att man varit och sagt till honom max 5 minuter tidigare att det är folk i huset som försöker sova. Stänga dörren klarar han heller aldrig så vi får springa ner och stänga om honom så snart han har varit utanför sitt rum.

Han har vid ett antal tillfällen lyckats väcka sin lillebror (snart 2 år) mitt i natten med sitt gapande och jag upplever det dessutom som extremt stressande att alltid ha detta "bakgrundsljud" när man försöker koppla av på kvällarna. Ibland funkar det ju att ha tv:n på så dränker man det mesta ljudet men det är inte alltid man vill behöva "dränka ljudet" ibland skulle det vara så otroligt skönt att bara ha det tyst.

Vi skall få en bebis till i december och jag oroar mig lite för hur det kommer att gå att få denna bebis att sova och slappna av om det ständigt är en massa gap och skrik i huset. Känner dessutom att om JAG skall orka med ännu en omgång med nattamningar osv så är det viktigt att jag också kan få koppla av ibland vilket jag tycker är jättesvårt när man hela tiden blir störd.

Vad skall man acceptera egentligen? Jag är osäker på om det är jag som överreagerar. Vissa saker får man ju "leva med" när man har tonåringar i huset har jag förstått, men detta känns lite för mycket för mig. Och om man nu inte skall behöva acceptera detta, vad kan man göra åt det?

• Svar på tråden Hur mycket måste man acceptera?
  • Kamme

Orkade inte läsa alla svar, dom var för jävla långa allihopa så det skulle ju ta minst en vecka men...

Att ta sladdar, hota med ditt och datt?
    Sorry morsor, helt fel sätt...
    Detta kommer enbart skapa frustration och irritation, förmodligen blir det inget han "glömmer bort" eller slutar med dom närmsta dagarna bara för att ni tar bort sladden heller.

Visst, allt är individuellt egentligen, vad man bör göra från person till person, jag vet ju inte om han hade reagerat på samma sätt som jag hade gjort om föräldrarna gjorde likadant mot honom som mot mig... men...

Ge honom istället ansvar, har han ansvar som det är redan? Ge honom mer...
    Väcker han 2-åringen? då får han se till att han/hon somnar igen...
    Se till att ge honom seriösa saker att ha hand om bara, inte obetydligt skit bara för att ge honom nånting.

Visa att ni är okej med att han spelar, även om ni egentligen kanske tycker att han borde kunna göra annat, vettigare, men säg inte vad han ska göra och inte göra, det väljer han själv. Men förklara att ni tycker han borde se till att ha stängt av och lagt sig innan 2 iaf, kanske lägga sig o glo på tv eller nått vid 1 så han får en chans att lugna sig från spelandet innan han ska sova..
    Spelandet pumpar runt adrenalinet i kroppen, även om det inte alltid är i speciellt höga doser så blir man ändå mer pigg än man egentligen borde vara, därför kan han sitta så länge som fram till 4 - eller ännu längre om polarna han spelar med är uppe längre. Om han dessutom dricker cola/té/oboy/läsk/kaffe/whatever som innehåller socker så håller ju dessutom det igång honom extra och gör det svårare att sova eller känna sig trött osv...

I know this, jag är gamer sedan 10 år tillbaka, likförbannat kan man sitta där vid 2-tiden och tänka "ähh men jag kör en sista match" eller vad man nu gör, fixar lite o'boy och mackor, får i sig nytt socker, nytt adrenalin, vaknar till lite igen istället för att börja känna av tröttheten och får ta smällen på morgonen efter när man ska upp vid 7:30, dvs 4-5h sömn... man drar på snoozen så långt det går innan man måste kuta runt o göra det man ska, stressa som en tok på morgonen och vara allmänt grinig om man inte får tid att sova en timme eller två på dagen också...
    Nu är jag ju inte lika extrem som jag var när jag var runt 15-18 år men det händer ju ändå att man blir uppe till 4 nångång ändå...

Ähh, jag vet inte, kommer inte på något mer just nu... är för trött, gissa varför.. ?
    Vill du fråga något kan du alltid inboxa så kan jag göra mitt bästa för att svara eller förklara

• LCroft

Visst sjutton är det skillnad på en 16-åring och 13-åring, stor sådan dessutom Men åtminstone hemma hos oss så är det jag och mannen som är föräldrar och då även vi som bestämmer, jag skulle inte lyssna en sekund på att nån sitter och ropar och gapar vid datorn, den datorn hade åkt ut genom fönstret fortare än kvickt i såna fall.

Jag flyttade också hemifrån och åkte och studerade vid 16-års ålder och tog ansvar för mig själv. Visste att jag alltid hade mina föräldrar som backade upp mig, men jag klarade mig själv. Vill man "leka vuxen" vid den åldern då ska man även uppföra sig som en vuxen och ta ansvar. Vilket jag inte tycker att den här killen verkar vara.

Och även en 16-åring behöver tydliga gränser och regler tills han visar att han kan respektera de andra människorna han bor med.

• LCroft

En sak till som jag kom att tänka på, hur mycket gör ni tillsammans hela familjen? I och med att han helst sitter vid datorn hela dagarna och nätterna så kan det ju löna sig att försöka göra mera tillsammans allihopa, locka med honom när ni åker ut i skogen en dag ta med er lite fika t.ex.

Ofta så blir ju barn intresserade av det som föräldrarna gör och är intresserade av och det finns ju inget bättre sätt att få en bra kontakt med barn och ungdomar (även om de inte är ens egna) genom att göra saker tillsammans med dem.

Och känner man sig involverad i familjen eller gruppen så vill man oftast hjälpa till mera också och tar hänsyn på ett annat sätt. Kanske pappan har nåt intresse som han kan lura med sonen på? Skruva bilen? Titta på en hockeymatch? Hugga ved? Vad som helst egentligen!

• kaji

om en tonåring skaffar egna pengar och köper en dator får han eller hon gärna ha egen dator för min del. annars inte, tycker det är rätt bortskämt, många ungar verkar liksom tro att egen dator är en mänsklig rättighet och att det på något sätt skulle vara kränkande om de inte fick lov att ha en sådan.

ska den egna datorn sedan användas i mitt hus så är det på villkoret att det inte är störande för mig eller övriga familjemedlemmar. vill man vara högljudd får man skaffa sig en egen bostad där man kan vara det, hemma hos mig är det nämligen inte ok.

• Calles matte
    Svar på #33
    LCroft skrev 2008-11-19 14:01:49 följande:
    En sak till som jag kom att tänka på, hur mycket gör ni tillsammans hela familjen? I och med att han helst sitter vid datorn hela dagarna och nätterna så kan det ju löna sig att försöka göra mera tillsammans allihopa, locka med honom när ni åker ut i skogen en dag ta med er lite fika t.ex. Ofta så blir ju barn intresserade av det som föräldrarna gör och är intresserade av och det finns ju inget bättre sätt att få en bra kontakt med barn och ungdomar (även om de inte är ens egna) genom att göra saker tillsammans med dem. Och känner man sig involverad i familjen eller gruppen så vill man oftast hjälpa till mera också och tar hänsyn på ett annat sätt. Kanske pappan har nåt intresse som han kan lura med sonen på? Skruva bilen? Titta på en hockeymatch? Hugga ved? Vad som helst egentligen!
    Det ligger nog mycket i det som du skriver att det är viktigt att göra saker tillsammans allihopa. Vi är medvetna om att vi är ganska dåliga på det men ambitionen är helt klart att bli bättre. Tyvärr är det inte så lätt att hitta på saker som lockar även en 16-åring så många gånger när vi har planerat saker så blir det att han hoppar av i sista sekund då någonting "roligare" kommer i vägen, trots att han verkat väldigt positiv innan. Det är absolut inte så att vi ALDRIG gör någonting gemensamt (senast i helgen var min man med sin son på hockey t ex...) men det kan ju helt klart bli ännu bättre.
  • Calles matte
    saan78 skrev 2008-11-19 14:20:20 följande:
    om en tonåring skaffar egna pengar och köper en dator får han eller hon gärna ha egen dator för min del. annars inte, tycker det är rätt bortskämt, många ungar verkar liksom tro att egen dator är en mänsklig rättighet och att det på något sätt skulle vara kränkande om de inte fick lov att ha en sådan.ska den egna datorn sedan användas i mitt hus så är det på villkoret att det inte är störande för mig eller övriga familjemedlemmar. vill man vara högljudd får man skaffa sig en egen bostad där man kan vara det, hemma hos mig är det nämligen inte ok.
    Ännu värre blir det om ungarna har en mamma som talar om för dem att om inte pappa köper allt ni pekar på så betyder det att han är snål på grund av att han inte längre bryr sig om er...
  • Calles matte
    Kamme skrev 2008-11-19 13:05:37 följande:
    Orkade inte läsa alla svar, dom var för jävla långa allihopa så det skulle ju ta minst en vecka men...Att ta sladdar, hota med ditt och datt?Sorry morsor, helt fel sätt...Detta kommer enbart skapa frustration och irritation, förmodligen blir det inget han "glömmer bort" eller slutar med dom närmsta dagarna bara för att ni tar bort sladden heller.Visst, allt är individuellt egentligen, vad man bör göra från person till person, jag vet ju inte om han hade reagerat på samma sätt som jag hade gjort om föräldrarna gjorde likadant mot honom som mot mig... men...Ge honom istället ansvar, har han ansvar som det är redan? Ge honom mer...Väcker han 2-åringen? då får han se till att han/hon somnar igen...Se till att ge honom seriösa saker att ha hand om bara, inte obetydligt skit bara för att ge honom nånting.Visa att ni är okej med att han spelar, även om ni egentligen kanske tycker att han borde kunna göra annat, vettigare, men säg inte vad han ska göra och inte göra, det väljer han själv. Men förklara att ni tycker han borde se till att ha stängt av och lagt sig innan 2 iaf, kanske lägga sig o glo på tv eller nått vid 1 så han får en chans att lugna sig från spelandet innan han ska sova..Spelandet pumpar runt adrenalinet i kroppen, även om det inte alltid är i speciellt höga doser så blir man ändå mer pigg än man egentligen borde vara, därför kan han sitta så länge som fram till 4 - eller ännu längre om polarna han spelar med är uppe längre. Om han dessutom dricker cola/té/oboy/läsk/kaffe/whatever som innehåller socker så håller ju dessutom det igång honom extra och gör det svårare att sova eller känna sig trött osv... I know this, jag är gamer sedan 10 år tillbaka, likförbannat kan man sitta där vid 2-tiden och tänka "ähh men jag kör en sista match" eller vad man nu gör, fixar lite o'boy och mackor, får i sig nytt socker, nytt adrenalin, vaknar till lite igen istället för att börja känna av tröttheten och får ta smällen på morgonen efter när man ska upp vid 7:30, dvs 4-5h sömn... man drar på snoozen så långt det går innan man måste kuta runt o göra det man ska, stressa som en tok på morgonen och vara allmänt grinig om man inte får tid att sova en timme eller två på dagen också...Nu är jag ju inte lika extrem som jag var när jag var runt 15-18 år men det händer ju ändå att man blir uppe till 4 nångång ändå...Ähh, jag vet inte, kommer inte på något mer just nu... är för trött, gissa varför.. ?Vill du fråga något kan du alltid inboxa så kan jag göra mitt bästa för att svara eller förklara
    Jag tror att du är inne på rätt spår när du skriver om att ge honom ansvar. Vi har ju märkt att det trots allt funkar rätt bra med att ge honom ansvar för sina läggtider. Han får gå och lägga sig hur sent han vill under förutsättning att han själv tar sig upp i tid på morgonen och kommer iväg till skolan i tid. Kan säga att innan vi införde detta så var det ett evigt tjatande varje morgon om att han skulle gå upp och trots det var han ofta sen till skolan.

Men, det är svårt att koppla lämpliga "ansvarsområden" just till det störande skrikandet. Visst låter det bra i teorin att om han väcker 2-åringen så får han se till att han somnar igen, men det skulle aldrig funka i praktiken (2-åringen skulle tycka att det var alldeles för spännande om storebror dök upp mitt i natten så då skulle han aldrig somna...) resultatet skulle bli att dagen efter så skulle jag och min man stå där med en enormt trött (och jobbig) 2-åring att ta hand om hela dagen, och en 16-åring som inte sovit någonting på en hel natt.

Sen är det ju bara i vissa fall som han lyckas väcka 2-åringen. I "normala" fall gapar han bara tillräckligt för att mig och min man att bli gräsligt irriterade istället för avslappnade på kvällarna. Det är ju lite svårt att få honom att ta ansvar för.
  • kaji

Calles matte skrev 2008-11-20 10:44:28 följande:

Ännu värre blir det om ungarna har en mamma som talar om för dem att om inte pappa köper allt ni pekar på så betyder det att han är snål på grund av att han inte längre bryr sig om er...
    så är det alldeles säkert. måste vara fruktansvärt jobbigt. förhoppningsvis är/blir ungarna så pass förnuftiga att de förstår att det snarare är tvärtom, även om de blir arga för stunden.
  • KiddoT
    Svar på #31

Säg till barnet att 23:00 så stängs internet av och håll sedan fast vid det. Efter ett tag så lär man sig anpassa spelet efter dessa regler.

Sitter och läser vad Kamme säger. Men jag tror man måste ha gränser vad gäller dessa spel (Sitter här och antar att det är world of warcraft) spelet är som en drog. Och hur mer man håller på desto svårare blir det att sluta. Det är tufft när någon tar det ifrån sig. Men till slut så släpper det.
  • Sugardynamite

Jag är ingen expert, men om jag var du skulle jag göra såhär.

För det första tycker jag att du behöver bena ut problemen, för de är flera som jag ser det.

1. En 16 åring som stör resten av familjen och inte tar ansvar för annat än sitt eget välbefinnande, och som utnyttjar situationen att föräldrarna är separerade för att få sin vilja igenom ( i det här fallet spela spel mitt i nätterna och störa resten av familjen).

2. En pappa som inte drar tydliga gränser för att han är rädd för att göra situationen med sonen värre och göra sin egen situation sämre och verka som en dälig pappa eftersom 16 åringens agerande går ut över hans mamma och följdriktigen pappan.

3. En mamma som inte respekterar att sonen behöver fungera i båda familjer, och som förmodligen inte bryr sig om eran familj fungerar alls, så länge hennes familj funkar som hon vill. Hon vill att pappan skall ta sitt ansvar för sonen på hennes villkor. Oavsett konsekvenser för hans nya familj som hon inte är en del av och inte har anledning att bekymra sig över.

Åtgärd till problem 1: 16 åringen skall under inga omständigheter vara den som styr i den här situationen. Just nu verkar han ha alla lindade runt sitt lillfinger, eller snarare i ett strypgrepp, eftersom han hotar att sticka och gör det också så fort saker och ting inte passar honom.
    Här är det tydliga gränser som gäller. Ett rejält snack, med nedskrivning av regler, ansvar, och positiva och negativa konsekvenser. Det är ni som är vuxna och det är ert hem, och då får han rätta sig efter det. Han har ingen som helst rättighet att sitta och spela i den omfattningen. Att få ha egen dator och sitta och spela är ett privilegium som han borde få när han kan hantera det och visar att han förtjänar det och kan ta ansvar för att inte störa andra eller sitta uppe hela nätterna.
    Det är egentligen väldigt enkelt. Sköter han sig, så får han ha datorn och spela. Sköter han sig inte så försvinner det privilegiet. För det tycker jag ni skall göra klart för honom, att det inte är en rättighet. Konsekvenserna blir alltså att han får det han vill mest av allt om han gör det som förväntas och krävs av honom. Och jag tycker inte att det skall gälla enbart att hålla tyst så han inte stör, utan att även hjälpa till hemma och ha ett ansvarsområde. T.ex ta ur diskmaskinen efter skolan eller liknande. Han behöver klara regler för vad som gäller och han behöver få känna att det är värt det för honom. Låt inte honom diktera villkoren för hans boende. Uppenbarligen utnyttjar han situationen, och gör alla, inklulsive sig själv, en otjänst. Han är tillräckligt vuxen för att ta ansvar för sitt beteende, och gör han inte det så skall det kännas.
    Och precis som någon tidigare skrev: beröm och positiv feedback när det fungerar!

Åtgärd till problem 2: Din man och du måste prata med varandra om vad ni båda behöver för att familjelivet skall fungera. Ni behöver alla få sova och vara utvilade.
    Ni måste vara en enad front som vuxna och gemensamt ha regler i ERT hem. Det är ditt hem också och då måste hans barn följa de regler NI har.
    Din man verkar inte riktigt förstå omfattningen av problemet ni har och vad hans rädsla för att ta itu med sonen och stå upp inför hans mamma får för konsekvenser i det långa loppet.
    Om jag var du skulle jag prata med honom och säga att det är dags att det blir lite lugn och ro hemma hos er nattetid. Om din man inte kan få sonen att vara tyst, så får han också ta konsekvenserna av att lillebror vaknar på natten. Då får han välja mellan sitt eget behov av sömn, eller att låta sin 16 åring och hans tvååring styra hans sömn.
    Han måste dessutom sluta bry sig om vad hans ex tycker. Att hon baktalar honom inför hans barn, får i slutändan bara henne att se dålig ut, inte honom. Så länge han förklarar för sina barn hur mycket han älskar dem och förklarar det ohållbara i situationen så kommer de inte att tycka att han är en dålig pappa. 16åringen blir förmodligen förbannad i början, om det innebär att hans datoranvändande inte är villkorslöst, men situationen som den är nu är knappast att föredra för någon, och han måste inse att världen inte snurrar enbart kring hans välbefinnande. Det är dessutom otroligt viktigt att ni aldrig pratar illa om barnens mamma. Det spelar ingen roll hur jävlig och bitchig hon är mot er. Det kan ni ta med henne hos familjerådgivningen/familjerätten istället, där ni har någon som är oberoende som kan hjälpa er tillrätta med familjesituationen. 
    Din man måste med andra ord sluta bry dig om vad hans ex säger, så länge hon inte är beredd på att samarbeta.

Åtgärd till problem 3:
    Det här är den svåra biten, eftersom det inte finns någon åtgärd eller quick fix. Din mans ex, är sin egen vuxna person, och vad hon tycker och tänker kan ni tyvärr inte påverka. Det ni kan göra är att prata med familjerågivningen/familjerätten för att få till ett samtal så att saker förhoppningsvis börjar fungera bättre. De kan hjälpa din man och hans ex att skriva ett slags kontrakt som de båda undertecknar, om vad som skall gälla i forma av grundregler för vistelse för deras gemensamma barn.
    Utöver det så är det enda ni kan göra att prata igenom hur NI vill ha det i er familj och sedan agera efter det. De regler ni har i er familj skall gälla alla barn, både de gemensamma och särkullsbarnen, och ni skall absolut inte tolerera att hans ex försöker styra och ställa i ert liv.
    Han/ni har ansvar för att barnen har det bra. Om 16-åringen rymmer från er till sin mamma, för att de relger ni satt upp för er gemensamma familjefrid inte passar honom, så är det upp till hans mamma att börja inse det ohållbara i situationen och ta sig i kragen. Om inte det fungerar och 16-åringen inte mår bra av det, utan hamnar i kläm, så behöver ni koppla in familjerätten.
    Det är föräldrarnas ansvar att barnen har det bra. Men det är inte meningen att barnen skall utöva utpressning på föräldrarna i syfte att få sin vilja fram. Att de får som de vill, är inte nödvändigtvis likställt med att de har det bra.
    Det gäller med andra ord att vara på det klara med vad som är viktigt för er och se det i ett större sammanhang.

Hoppas det löser sig för er!

• Calles matte
    Svar på #40
    Tack för ditt svar!

Jag håller med om mycket av det du skriver. Att datorspelandet inte är en rättighet utan ett privilegium som man inte kan ta för givet om man inte klarar av att sköta sig i övrigt tycker jag också. 16-åringen är dock inte av samma åsikt...

När det gäller barnens mamma så har jag länge försökt få min man att inse att han inte skall ta någon som helst diskussion med henne utan istället hänvisa till att de kan ta det hos familjerätten/föräldrarådgivningen eller liknande. Han håller med och inser att det är det enda rätta, men i stundens hetta är det inte alltid så lätt att hålla sig till just det utan det blir lätt diskussion i alla fall och det urartar alltid på ett eller annat sätt. Vi får helt enkelt fortsätta jobba på detta. Drömmen vore om barnens mamma en dag kunde tänka sig att följa med till föräldrarådgivningen så att de kunde komma överens om vissa grundläggande regler och förhållningssätt.

Nästa gång (för det lär komma en nästa gång även om den senaste veckan faktiskt har varit ganska konfliktfri hemma) som killen sticker hem till sin mamma så skall jag se till att min man enbart informerar sitt ex om att om HON släpper in sin son i sitt hem så är det också hon som har ansvaret för honom. Vi kan inte ta något ansvar för honom så länge han befinner sig hemma hos henne. Har hon något att invända emot detta så får hon acceptera ett möte hos familjerätten.
  • Sugardynamite

calles matte: Det låter vettigt tycker jag.

Det din man kan göra är också att själv ringa till familjerätten och förklara situationen och be om råd. Jag är lite osäker, men jag tror att de kan ringa upp mamman och be henne komma på samtal och på det sättet övertala henne att det är det bästa för er.

Jag har själv särkullsbarn (min 15 åring bor med sin pappa och hans fru varannan vecka), och det har inte alltid varit en dans på rosor. Men saker och ting blev verkligen så otroligt mycket bättre sedan jag och mitt ex varit till familjerätten och fått lite objektiv input i frågan. Där tvingas man att vara rationell och genomtänkt, eftersom man har andra som lyssnar på bådas sida av problemet. Så även om det kändes otroligt jobbigt att ta kontakt och åka dit, så är jag väldigt glad att vi gjorde det. Det gjorde enorm skillnad när det gäller hur vi nu hanterar varannanvecka och ansvarsbitarna med dottern.

• dottermorochmormor
    Kamme skrev 2008-11-19 13:05:37 följande:
    Orkade inte läsa alla svar, dom var för jävla långa allihopa så det skulle ju ta minst en vecka men...Att ta sladdar, hota med ditt och datt?Sorry morsor, helt fel sätt...Detta kommer enbart skapa frustration och irritation, förmodligen blir det inget han "glömmer bort" eller slutar med dom närmsta dagarna bara för att ni tar bort sladden heller.Visst, allt är individuellt egentligen, vad man bör göra från person till person, jag vet ju inte om han hade reagerat på samma sätt som jag hade gjort om föräldrarna gjorde likadant mot honom som mot mig... men...Ge honom istället ansvar, har han ansvar som det är redan? Ge honom mer...Väcker han 2-åringen? då får han se till att han/hon somnar igen...Se till att ge honom seriösa saker att ha hand om bara, inte obetydligt skit bara för att ge honom nånting.Visa att ni är okej med att han spelar, även om ni egentligen kanske tycker att han borde kunna göra annat, vettigare, men säg inte vad han ska göra och inte göra, det väljer han själv. Men förklara att ni tycker han borde se till att ha stängt av och lagt sig innan 2 iaf, kanske lägga sig o glo på tv eller nått vid 1 så han får en chans att lugna sig från spelandet innan han ska sova..Spelandet pumpar runt adrenalinet i kroppen, även om det inte alltid är i speciellt höga doser så blir man ändå mer pigg än man egentligen borde vara, därför kan han sitta så länge som fram till 4 - eller ännu längre om polarna han spelar med är uppe längre. Om han dessutom dricker cola/té/oboy/läsk/kaffe/whatever som innehåller socker så håller ju dessutom det igång honom extra och gör det svårare att sova eller känna sig trött osv... I know this, jag är gamer sedan 10 år tillbaka, likförbannat kan man sitta där vid 2-tiden och tänka "ähh men jag kör en sista match" eller vad man nu gör, fixar lite o'boy och mackor, får i sig nytt socker, nytt adrenalin, vaknar till lite igen istället för att börja känna av tröttheten och får ta smällen på morgonen efter när man ska upp vid 7:30, dvs 4-5h sömn... man drar på snoozen så långt det går innan man måste kuta runt o göra det man ska, stressa som en tok på morgonen och vara allmänt grinig om man inte får tid att sova en timme eller två på dagen också...Nu är jag ju inte lika extrem som jag var när jag var runt 15-18 år men det händer ju ändå att man blir uppe till 4 nångång ändå...Ähh, jag vet inte, kommer inte på något mer just nu... är för trött, gissa varför.. ?Vill du fråga något kan du alltid inboxa så kan jag göra mitt bästa för att svara eller förklara
    Ja, det låter ju som ett sunt liv.
    Never ever att jag för en sekund skulle tillåta min 16-åring att sitta uppe och spela online till 3-4 på natten när h*n ska till skolan dagen efter!!
    Det finns något som heter föräldraansvar, och det är man tvungen att ta alldeles oavsett om ens 16-åring blir förbannad eller inte.

Jag har en 15-åring (snart 16) som spelar wow online. Vi har tydliga och ganska hårda regler när det gäller hennes spelande. Speciellt när det är skoldag efter. Det är avsläckning kl 22 och då ska hennes laptop bäras ut och ställas i vårt sovrum över natten. Hon accepterar det här, och hon är på pass begåvad att hon inser varför. Det handlar inte om att vara jävlig mot henne utan om att jag vill att hon ska orka sköta sitt skolarbete. Det gör man inte efter ett par-tre timmars sömn.

Våga ta ert föräldraansvar och förklara varför du/ni tar dessa "obekväma" beslut - för att tonåringen ska ha energi över till det viktiga i livet.
  • Sugardynamite

Ina69: Bra sagt. Det är vårt ansvar som föräldrar att se till att tonåringarna får nog med sömn och sköter sitt skolarbete som de ska. Det är inte meningen att de skall ställa villkoren, utan det är vi som som vuxna som skall göra det.

Svar på tråden Hur mycket måste man acceptera?