• styvmamma

Förstår inte riktigt.....

Min sambo har två barn sedan tidigare. Nu bor pojken hos oss o är hos mamman varannan helg. Tjejen som är yngst bor varannan vecka. Tjejen visar tydliga tecken på att hon inte är ett barn som passa til att bo varannan vecka. Hon blir stressad,förvirrade o väldigt okoncentrerad. Pratade med mamman idag o nämde detta. Hennes svar var : hon får vänja sig för hos mig kan hon inte bo mer o jag vill då inte släppa mer dagar till er. Men hur kan man säga så? För min del får hon gärna bo hos oss, allid. Bara hon mår bra. De e väl viktigast ? Eller? Jag förstår inte hur hon som mamma kan säga så när jag som bonus vill ha henne mer här.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-13 21:46
    Kan lägga till att hon o jag pratar o har väldigt bra relation. Däremot pratar inte pappan o mamman med varandra då dem jämt bråkar. Klart e de deras barn o deras sak. men om jg inte pratar med mamman. vem ska då göra de o hur mår barnen då?

• Svar på tråden Förstår inte riktigt.....
  • styvmamma
    Svar på #9
    Tack för dit stöd. Kul att de finns fler som jag som ser att man är en familj även om alla inte har samma mamma o pappa.....
  • Maggis Nervis

Alltså om min styvmorsa hade ställt upp på det sättet som du gör så hade jag varit ett lyckligare barn! Jag tycker att du har rätt att lägga dig i, ni är en familj.

Fuck Google, ask me
  • styvmamma

Maggis Nervis skrev 2008-11-26 21:37:16 följande:

Alltså om min styvmorsa hade ställt upp på det sättet som du gör så hade jag varit ett lyckligare barn! Jag tycker att du har rätt att lägga dig i, ni är en familj.
    Tack!

De behöver man höra ibland.....
  • fryxan
    Svar på #10
    stå på dig du gör ett kanonjobb!
    det borde alla bli imponerade av, alla vi sk "styvisar" som gör allt för barnen o de vill va med oss för de känner sig trygga.
    o det är inte ens våra egna barn.
    vi gör det för vi älskar barnen o bryr oss, är inte det att vara förälder så vet inte jag.

tips- låt pappan prata med mamman, vill ni att tjejen ska bo hos er mer, så klart jobba för det.
    familjerätten ang mantalsskrivningen om boförälder.
    ovanstående finns i telekatalogen under soc tror jag.
    lycka till
  • styvmamma
    Svar på #14
    Instämmer helt... Stort tack för allt stöd o all uppmuntran....
  • Trollet i skogen

Har inte läst hela tråden.

Tycker föräldrarna att detta är ett problem?? Eller är det du som kan ha lite mer distans som ser att barnet inte mår bra?

Prata igenom det med din man, om ni tycker lika så är det väl bara bra om du kan vara "medlare" Tycker han inte dessamma så är det nog bara att lägga ner.

• hally

Nu kommer jag bli påhoppad
    Men jag tror faktiskt alla barn mår bäst av att ha ett hem. Alltså 1 hem.
    Av alla de barn jag mött med splittade familjer så verkar de som bor på ett ställe (och är tex varannan helg hos den andra föräldern) må bäst. Och det förstår jag. Man behöver en fast och trygg punkt i livet, ett hem som är "hemma". Inte 2 eller 3 "hemma".
    Många barn klarar det säkert bra, men kanske ändå skulle må bäst av att ha en fastare punkt i tillvaron.

Du har väl all rätt i världen att lägga dej i din sambos barns liv, du är ju en del av det. Hoppas verkligen allt löser sej till det bästa för barnen, lycka till!

• Zaria
    fryxan skrev 2008-11-27 00:42:25 följande:
    , alla vi sk "styvisar" som gör allt för barnen o de vill va med oss för de känner sig trygga.o det är inte ens våra egna barn.vi gör det för vi älskar barnen o bryr oss, är inte det att vara förälder så vet inte jag.
    Nej man blir inte förälder bara för att man älskar sitt bonusbarn.
  • Zaria
    hally skrev 2008-12-09 16:02:18 följande:
    Nu kommer jag bli påhoppad Men jag tror faktiskt alla barn mår bäst av att ha ett hem. Alltså 1 hem.Av alla de barn jag mött med splittade familjer så verkar de som bor på ett ställe (och är tex varannan helg hos den andra föräldern) må bäst. Och det förstår jag. Man behöver en fast och trygg punkt i livet, ett hem som är "hemma". Inte 2 eller 3 "hemma".Många barn klarar det säkert bra, men kanske ändå skulle må bäst av att ha en fastare punkt i tillvaron.Du har väl all rätt i världen att lägga dej i din sambos barns liv, du är ju en del av det. Hoppas verkligen allt löser sej till det bästa för barnen, lycka till!
    Det tror jag med.

Även om en del barn anpassar sig så tror jag inte det är det ultimata att bo på 2 ställen utan ha ett tryggt hem på ett ställe.
  • lyckans jag

Zaria skrev 2008-12-10 01:36:54 följande:

Nej man blir inte förälder bara för att man älskar sitt bonusbarn.
    var glad istället för att det finns folk som bryr sig och vill barnen det bästa
    för ibland verkar det faktiskt som att "FÖRÄLDRARNA" är så uppe i sitt tänkande i sina konflikter så att de inte kan se klart eller se till barnens bästa
    tänk bara på dessa ord som en del har skrivit
    det är väll inte din sak?
    du blir inte förälder

lägg fokus på att barnen ska ha det bra istället för tyngden på vem som får och inte får
    det är väll jätte bra om bonusmamman kan och vill ta dessa diskussioner om nu pappan är en tjock skitstövel som inte fattar någonting
    jag förövrigt känner många i min omgivning som är biomammor och som säger
    - jag tog det med lisa istället (bonusmamman) för Kalle förstår ingenting och vi blir så irriterade på varandra när vi pratar, lisa har mer koll på läget också alltså med schema och dagar och datum
    och vad som finns i tvättkorgen och inte
    vad för saker som finns i rummet och inte

varför vara så isstadig varför inte tänka praktiskt istället
    nej slappna av och dra nytta över situationen om bonusmamman är positiv och vill samarbeta
  • Zaria
    lyckans jag skrev 2008-12-10 06:14:36 följande:
    Zaria skrev 2008-12-10 01:36:54 följande: var glad istället för att det finns folk som bryr sig och vill barnen det bästaför ibland verkar det faktiskt som att "FÖRÄLDRARNA" är så uppe i sitt tänkande i sina konflikter så att de inte kan se klart eller se till barnens bästatänk bara på dessa ord som en del har skrivitdet är väll inte din sak?du blir inte förälderlägg fokus på att barnen ska ha det bra istället för tyngden på vem som får och inte fårdet är väll jätte bra om bonusmamman kan och vill ta dessa diskussioner om nu pappan är en tjock skitstövel som inte fattar någontingjag förövrigt känner många i min omgivning som är biomammor och som säger - jag tog det med lisa istället (bonusmamman) för Kalle förstår ingenting och vi blir så irriterade på varandra när vi pratar, lisa har mer koll på läget också alltså med schema och dagar och datumoch vad som finns i tvättkorgen och intevad för saker som finns i rummet och intevarför vara så isstadig varför inte tänka praktiskt iställetnej slappna av och dra nytta över situationen om bonusmamman är positiv och vill samarbeta
    Var har jag skrivit något negativt om bra bonusföräldrar? INEGNSTANS vad jag kan se.

Däremot skrev jag att man INTE BLIR BARNETS FÖRÄLDER bara för att man bryr sig om bonusbarnet. Det är en viss skillnad.
  • lyckans jag

Zaria skrev 2008-11-12 23:40:46 följande:

Undrar jag med
    fam kaos skrev 2008-11-12 21:45:14 följande: Undrar jag med
    ditt tidigare inlägg
  • Zaria
    lyckans jag skrev 2008-12-10 15:59:02 följande:
    Zaria skrev 2008-11-12 23:40:46 följande: ditt tidigare inlägg
    Som jag skrev innan TS skrev att hon hade god kontakt med barnens biomamma.
    men i många fall verkar det som att bonusmamman gärna vill ta på sig hela rollen för hur föräldrarna får samarbeta,vad de får prata om,hur ofta och att de absolut inte får prata om hon inte får veta allt.

I Detta fallet var det inte så, men i många fall. Som biomamma pratar jag självklart med pappan om umgänge och viktiga saker i första hand.

Nåt mer du vill fabricera ihop att jag tycker?
Svar på tråden Förstår inte riktigt.....