• my0507

Hjälp! Behöver ett klassiskt tjejnamn

Börjar bli panik. Måste välja ett namn! Är tacksam för förslag och synpunkter på tjejnamn. Jag vill gärna ha ett klassisk hållbart namn.
    Har funderat lite på de vanligaste på namntoppen Emma, Ida, Elin..
    Eller kanske Louise? Måste Louise bli Lollo? (gillar inte smeknamn)

Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Hjälp! Behöver ett klassiskt tjejnamn
  • ahlcec

Lisa, åh vad fint jag tycker det är! Lilla Lisa.

• leson76

Linda är kanske inte så vanligt längre MEN till Linda är det svårt att hitta på smeknamn.

Elin är nog det finaste klassiska namnet!! Kort och klingande rent :)

• Tin o Trolls mamma

Emma, Linda och Anna är de namn som jag hört flest "efternamnstillägg" på under uppväxten. Emma O, Emma N och Emma S...

I min klass på lågstadiet hade vi 5 Linda. På högskolan har vi två Anna, en Sanna, en Hannah och Johanna. Hade nåt liknande på gymnasiet.. Där var det 3 Anna, en Sanna, en Hanna och en Johanna. Poppis namn!

Ekorren.

• my0507

Är det någon mera som har erfarenhet av smeknamn? Går de att undvika?
    Blir Louise/Lovisa=Lollo
    Ulrika= Ullis
    etc.

• K S

Maja, Vilma, Ellen, Louise och Klara är fina tycker jag!

• Justess

Alltså det här med smeknamn tror jag man kan styra. Min man heter Jan och har aldrig fått heta Janne, han är ingen Janne. Han har en kompis som heter Lars som aldrigt fått heta Lasse. Själv heter jag Therese och vissa kallar mig Tess medan andra bara säger Therese. Skulle jag inte gilla att bli kallad Tess skulle nog ingen göra det.

Sedan är det ju så att även om man väljer att döpa barnen till namn som inte har några självklara smekvarianter så innebär det inte att barnet INTE får smeknamn. Tex min kompis Elin kallades Nille i gymnasiet. Min bror Jimmy kallades Hägge. En kille som heter Mattias kallas Kuno. Det är dock kompisarna som "döpt" dem till dessa smeknamn.

Så välj ett namn som ni tycker är fint och var konsekventa med att aldrig använda smekvarianter själva så minskar risken att någon annan gör det.

• lill linda 82

Maria och Mia ser ma inte så ofta nuförtiden...men är väldigt fina namn.

• Micaela

Tycker Anna är väldigt fint. Stilrent!

• pummsan

elisabeth är fint eller Birgitta

• gurlie

va glad jag blir,. jag heter Lovisa och här fick jag lite komplimanger för det namnet.. ; )
    Har aldrig kallats för Lollo, puh...hatar det smeknamnet och röt åt folk om dom sa det...; )

• Kaspan67

Emma tycker jag är vackert, det fungerar också internationellt. Tycker det är bra med ett klassiskt namn, det är trots allt barnet som ska dras med det hela livet så det är inte rätt att hitta på något "konstigt namn"
    K.P

• Loriyana

Louise är fint! Min ena syster heter det. 

Vad tycker du om Cecilia? 

• Loriyana
    Nandez skrev 2017-04-15 15:47:56 följande:

Tjejen har nog ett namn då tråden är 12 år gammal.

Lol...ja det får man nog hoppas på i så fall :D
  • Nandez
    Loriyana skrev 2017-04-15 16:09:05 följande:
    Lol...ja det får man nog hoppas på i så fall :D
    Ha, ha, ja
Svar på tråden Hjälp! Behöver ett klassiskt tjejnamn