• valp1

Lät sonen hoppa av gymnasiet och börja jobba

Hej!
    Min son sökte till bygglinjen, hade exakta poäng för att komma in.
    Men då det var så enormt många sökande så höjde de poängen och han kom inte in.
    Började på sitt andra hands val Hotell& Restaurang skola, men insåg redan efter första dagen att det inte var till honom.
    Efter 3 veckor så förstod vi att vi kommer inte kunna motivera honom att fortsätta i 3 år till.
    Tilläggas bör att han var otroligt skoltrött redan i 9:an, men klarade det med nöd o näppe.
    När jag så sa till honom, att han fick hoppa av så såg jag en STOR Sten falla från hans bröst.
    Idag arbetar han hos sin Pappa på bygge 6 timmar om dagen.
    Tidiga mornar, lite trött ibland.
    Men han tycker att det är mkt mer givande och dessutom tjänar han pengar.
    Min förhoppning är att han ska få motivationen att plugga igen, så att han kan få "bygg kortet" som jag tror de flesta firmor kräver idag.
    Nån som gjort likadant med sin son /dotter?
    Och vilka erfarenheter gav det er?
    Må gott

• Svar på tråden Lät sonen hoppa av gymnasiet och börja jobba
  • gaffsan

Min dotter jobbade ett år, efter det året tyckte hon att det kändes bättre att plugga igen. (hon kom inte heller in på den linjen hon sökte)Funkade väldigt bra för henne. Hoppas det löser sig för din skoltrötte grabb

• valp1

Tack, det var ord jag ville höra.
    Jag hoppas att han kommer känna likadant, att skolan kan bli "kul" igen

• Morbid Mistress

Jag hoppade själv av under sista treminen i trean för att jobba och jag har aldrig ångrat mig. varför pina sig igenom skola om man har alternativ? Jag tog igen det sedan när motivationen kom åter.

Det som skrivs på Internet stannar på Internet
  • LJF

Jag hoppade också av gymnasiet under min första termin, jag jobbade 1 år och började plugga igen. Sen jabbade jag ganska ca 8 år för att börja plugga igen (komvux eftersom jag gått 2-årigt gymnasium) och nu pluggar jag på universitetet så det är ingen katastrof att hoppa av, man kan få tillbaka motivationen i omgångar som jag.

• valp1

Nä, jag håller med dig.
    Har skoltröttheten tagit överhanden, ja då går det ju inte längre lära sig.
    Tack för stödet =0)

• gaffsan

Skönt att din son har förstående föräldrar

• valp1

Tack även till dig LJF, alltid skönt att höra att man gjorde rätt beslut med sonen.
    Men det va tufft kan jag säga, innan vi gjorde det.
    Gör vi rätt, gör vi fel.
    Man har ju ingen tidigare erfarenhet av barn och gymnasuim.
    Men nu börjar lillebror om 2 år, så då kommer jag känna mig "tuffare".
    Tack
    Nu ska jag gå hem för dagen

• Davin

Tycker att det var jättebra att du lät din son hoppa av. Han har ju saker att göra så han går inte bara hemma och "slösar" bort sin tid. Jag slutade också skolan efter högstadiet och jobbade i två år. Det bästa jag någonsin gjort! Nu pluggar jag för fullt och för första gången på flera år känns det roligt då jag vet vad jag vill göra och motivationen har kommit tillbaka. Härligt att du lyssnar och stöttar honom!

• MaijaO

Jag hoppade av gymnasiet och det är absolut inget beslut jag har ångrat. Tvärt om så var det nog det beslutet som lett till mina universitetsstudier. Den enda nackdelen jag kan se var att jag blev tvungen att ta lån för att studera på komvux. Men jag inser också att jag antagligen fått göra det även om jag inte hoppat av eftersom jag under tonåren inte hade motivation tillräckligt för att klara mina gymnasiestudier med godkännt resultat. Nu har jag enbart VG och MVG från komvux istället.

• mammamadeleine

har själv inte så stora barn än, men cred till dej som lät din son ta det steget och själv få välja hur han ville göra! Önskar ngn hade gjort det när jag var i den åldern i stället för o bara jaga mej till skolan!

Meja 2003 & Eddie 2008, ni är mammas guldklimpar!
  • valp1

Precis, att jaga en extremt skoltrött kille/tjej till skolan gör ingen rolig miljö.
    Varken hemma eller i skolan.
    Bara tjat och gnat.
    Känner att det var det bästa vi kunde göra för honom.
    Jättekul att höra om era erfarenheter kring det här

• Pip73

Jag tycker också att du gjort ett jättebra val! Har ingen erfarenhet själv, men vet hur skoltrött jag var efter nian. Jag hade turen att komma in på ett musikgymnasium som var det jag drömde om annars vet jag inte om jag läst något alls.

Idag pluggar jag på distans på universitetet (som hobby) och tycker det är jättekul även om det tog 12 år att komma dit.

Låt sonen jobba lite och kolla upp om det finns nåt alternativt sätt att få "byggkort". När han är redo kommer han nog att ta tag i det igen.

• Jamson

Vad bra att sonen kunde få jobb!
    Min son hoppade av sin linje efter en termin, fick prao nästa termin och efter ett sommarlov kom han in på linjen han ville in på. Han är fortfarande inte den mest studiemotiverade, men det är mycket bättre, och för första gången hävdar han att han trivs i skolan.
    Lycka till!

• delifi2

Jag hoppade själv av 9:an å jag anpassad studiegång dvs gick i skolan 2 dagar i veckan så jag läste huvudämnen å jobbade på dagis 3 dagar i veckan, var super skönt.

Har läst till de utbildningar jag vill nu i efterhand, jobbigt med lån och så men jag har mycket större arbetslivserfarenhet iaf.

• valp1

Just nu funkar det jättebra med att jobba som snickare, han har klivit ner i arbtestid från 07-16:00..till 14:00.
    Det blev för långa dagar, och då blev han ännu mer motiverad.
    Sen får vi se till nästa höst hur det känns med skola kontra arbete..
    Det som håller honom igång och som driver honom får bli det bästa.
    Svårt att göra valen åt dem när de är 16-17, man kan bara stötta, förstå och finnas där.

• Drakgrodan

Min systers son hoppade av efter ca. 3 terminer, han började också jobba direkt i den firma där hans pappa jobbar. Han har mognat enormt och tar ansvar för sitt arbete, kul att se!
    Om min dotter skulle vara skoltrött och inte ha någon motivation skulle jag nog också stötta henne. Jag skulle dock inte acceptera att hon bara skulle gå och dra, ska hon hoppa av så får hon också se till att ha en annan sysselsättning!

• Majsan70

JAG hoppade själv av gymnasiet och jobbade io 10 år innan jag fann motivationen att plugga igen.

sonen som nu går sin första termin på gymnasiet har haft en jobbig start, men än så länge kräver jag faktiskt att han skall gå kvar. Han har ju kanske andra skäl än just skoltrötthet till att tycka det är jobbigt och det måste han komma över.

Än så länge funkar det och sen väntar vi o ser vad som händer.

• Sharky

Skönt att höra era diskussioner.
    Jag har också en kille som går första året på gymnasiet.
    Han är mycket skoltrött, och har faktiskt ett jobb också, samtidigt. Så mellan varven funderar jag nog på att låta honom satsa enbart på jobbet.
    Men så länge han inte klagar desto mera så får han gå kvar. Det skadar säkert inte honom iallafall :)

Den dagen han säger (om den kommer) att han inte vill gå kvar, då skall jag lyssna på honom.

• Takex

Jag gick knappt 2:an och hoppade av helt i 3:an pga ouppmarksammad ADD. Jag tog ett ars paus nar mina vanner gick 3:an och kande mig redo efter mitt sista "sommarlov" att ga Folkhogskolan dar dom ocksa hade stod och forstaelse for mitt handikapp.

Jag tycker inte man behover brusa upp over sabbats ar och tycker du gjorde ett otroligt bra val som mamma. Framfor allt nar jag maste saga att svenska gymnasium inte ar mycket att hanga i julgranen..

Svar på tråden Lät sonen hoppa av gymnasiet och börja jobba