• DollyD

Stegring på CB:s äl-test med Pergo, men enl. blodprov (progesteron) ingen äl? Någon mer?

Hej, Som jag skrev i rubriken, så käkade en Pergotimekur dag 5-9, och fick enl. CB:s äl-test LH-stegring dag 22 och 23 (tagit flera dagar innan, men inget utslag). Tog blodprov dag 21 och 23 för att kolla progesteronvärdet, men enl. barnmorskan var de inte bra, och jag ska enl. dem inte ha haft äl? Fick ta om provet dag 29 och har fortfarande inte fått svar på det. Kan det vara så att jag faktiskt hade äl (var så himla glad, för det var min allra första sen i feb. 08), men att provet togs för tidigt? Kan man få stegring på äl-test utav Pergo??

/Dolly

• Svar på tråden Stegring på CB:s äl-test med Pergo, men enl. blodprov (progesteron) ingen äl? Någon mer?
  • LoveP

Hej. Jag fick positivt på ÄL test samma dag jag tog blodprov. Dag 23 på cykeln. Lite sent men ändå. Så vi "sexade" på... Efter en vecka kom resultatet på blodprovet och det visade ingen ÄL. Efter 3 veckor fick jag istället ett positivt gravtest. Så jag tror det faktiskt kan bli fel på blodprovet. Jag kände av ÄL rätt rejält också som jag aldrig gjort förut. Hoppas allt går bra för dig. Det är ett "litet" kämpande när man behöver hjälp men så en dag........ LYCKA TILL!

• DollyD
    Svar på #1
    Tack.. du gav mig hopp! Jag har nästan glömt hur det känns att ha ägglossning, men anledningen till varför jag provade var ju för att jag kände "nått". Nu en vecka efter har jag lite molnade verk, så kanske är det någtt på gång =) Ingen skulle bli lyckligare än jag. Är det länge sedan du blev gravid, LoveP?
  • kulan2010

Men ska inte progesteronprovet tas 7 dagar efter äl? Det är ju då man har en topp med progesteron. OM man har haft äl vill säga.

• LoveP

Ja det kanske är så. Jag åt dubbel kur pergotime för jag hade ingen egen ägglossning. Men min ÄL kom ganska sent i cykeln. Det kanske är så att du också får prova dubbel kur om det inte har fungerat nu vill säga. Men isåfall borde ju det nya blodprovet visa att du har haft ÄL eftersom det iallafall togs 7 dagar efter?
    Jag blev gravid i mars och barnet beräknas till nästa v. 21 nov.
    Hoppas allt blir bra. det är jättebra att gå in här och läsa och skriva själv tycker jag. Man fick massa stöd och tips här under tiden man kämpade. Kram

• Solan Gundersen

Hej! ÄL-testerna visar, enligt den info jag fått, bara att ett ägg är redo att släppas, men inte att det faktiskt gör det. Det är tydligen relativt ofta (några ggr/är för varje kvinna) som ägget inte släpps pga att man hormonerna varit en aning för låga just då.

• DollyD
    Svar på #1
    Jag hoppas i alla fall bara att proverna togs för tidigt (får ju lov att tro lite på kroppen), och det lär ju visa sig när barnmorskan ringer om det nya provet som togs. Jag tycker det varierar mycket på info om när och hur man ska ta pergo, och när man ska ta proverna beroende på vem man går hos. Novis som man är, får man ju bara le och se glad ut och göra som de säger. Tycker fl är en ypperlig sida för att fiska information, och tackar för era inlägg.

LoveP - då är det ju snart dax!! Vad roligt =)

Kram
Svar på tråden Stegring på CB:s äl-test med Pergo, men enl. blodprov (progesteron) ingen äl? Någon mer?