• Nati

Gör jag rätt eller fel?

I morse hände det att min 17 åriga dotter inte går ur sängen för att hinna med bussen till skolan.Ren slöhet.( har hänt ofta att hon går upp i sista minuten men hinner samt att jag kört en gång tidigare) Jag skulle väcka 0700 gör så och påminner om klockan fram till 0745 bussen går 0755, 200 m härifrån. Hon börjar 0830. Nästa buss går 0930. Hon går ur sängen 0745 saktfärdigt och struntar i klockan. Tycker hon kan ha sina egna tider och missa lektioner om hon är trött. Jag vill inte uppmuntra till detta utan säger att då har du 15 minuter på dig så kör jag dig extra, för du ska iväg om du inte är sjuk.
    Jag ser det ur två håll och blir inte klok på den rätta vägen
    1. Hon ska ju ta ansvar själv men det bryr hon sig inte i för hon her "egna" tider, på sikt fungerar det ju inte dessutom missa ett ämne hon ligger efter i som då ju visar sig längre fram. Jag skulle strunta i det hela?men då uppmuntrar jag med mitt beteende att det är okej att skolka.
    2. Kör jag så tar jag ju över ansvaret men samtidigt markerar jag att hon ska dit och passa tiden

Skulle jag kört eller inte?

• Svar på tråden Gör jag rätt eller fel?
  • tessa84

Min mamma vickade ur mig ur sängen.. de funkade..

Tycker iaf absolut att du sak stå på dej, att hon ska till skolan alltså!!!

♥ Mathilda 070727 ♥ Skrutt 2. BF 4 Feb -09 ♥ www.tessa84.blogg.se
  • Imox

Var bra att du körde!
    Men se till att hon inte får det till en vana att hon kan sova lite längre så du måste köra!

• gaffsan

Jättesvår fråga. Min dotter var likadan ett tag, jag gav henne en väckarklocka, tog ett snack med henne och sa: Nu väcker jag dig inte, så får du ta ansvar själv. Samtidigt påminde jag henne om att, får man för stor frånvaro i skolan, kan de dra in studiebidraget. Detta fungerade på henne. Min andra dotter var så skoltrött att hon blev deprimerad och var tvungen att ta ett sabbatsår. Efter ett år med arbete ,var det kul att plugga igen.

• Bevabus

Jättebra! Hon får sitta hungrig i skolan utan att ha ätit frukost, har väl knappt dragit en borste genom håret kan jag tänka mig. Men hon får skylla sig själv! Det handlar om att ta ansvar! Man kan inte bara strunta i skolan sådär. Hon riskerar att förlora studiebidraget om hon är borta för mycket. Allt för många lektioner här och där kan bli otroligt många tilsammans!

Svar på tråden Gör jag rätt eller fel?