• NicoleLouice

Hjälp, jag har diarre och det SPRUTAR, vad göra?

Åh, jag kom hem från Thailand igår. Har sedan 6 dagar tillbaka haft världens grymmaste diarre. Det (ursäkta!) sprutar ut som om man sätter på en vattenkran och vattnet är rostigt. Jag har haft salmonella tidigare i mitt liv, och då hade jag feber. Likaså har jag haft kampylobakter (ngn bakterie) tidigare och då hade jag också feber. Denna gång har jag ingen feber, men eftersom jag är gravid blir man ju orolig för fostrets skull. Jag är rätt trött och hängig, men inte dödstrött. Jag äter ingenting så det beror ju säkerligen på det. Sätter i mig skorpor, Proviva blåbärsdryck och sånt. Har någon något gott råd, en bra huskur? Ja, och så dricker jag så mycket vatten jag kan och orkar. Åh, varför diarre???

• Svar på tråden Hjälp, jag har diarre och det SPRUTAR, vad göra?
  • YvonneM

Jag skulle absolut ringa sjukvårdsupplysningen och fråga!

• Hexx

Ta kontakt med vården är mitt råd!!!!!!! Att vara gravid och ha sådana diareer låter inte som någon kanonkombination.... Och 6 dagar.... Ring NU! Lycka till.

• LillaEm

Skulle inte heller tveka på att söka hjälp. Extra viktigt när du varit i Thailand. Så kan du lämna in ett avföringsprov så de kan utesluta att du inte fått med dig något konstigt hem. Vätskeersättning Resorb på apoteket är bra. Fick rådet att köpa det när jag var jätte dålig i magsjuka i början av min graviditet. Krya på dig!

• Tant T

När vi var i Goa, Indien förra vintern fick jag shigella och var rent ut sagt skitdålig när vi kom hem med hög feber, kraftiga magsmärtor och -kramper samt otrolig diarré! Läkaren sa att Shigella är allvarligare och kan vara smittsammare än salmonella så jag hoppas att det inte är det du fått!
    Har du varit varit i kontakt med sjukvården och fått hjälp? Mot diarrén finns tabletter att ta som stoppar upp men jag har ingen aning om hur de funkar att ta när man är gravid.

• Carråå

Det finns tabletter som heter Trevis på Apoteket som är i princip bara mjölksyrabakterier i koncentrerad form (precis som yoghurt eller filmjölk). Jag tror att man kan ta dem även när man är gravid. Du kanske borde få i dig lite vätskeersättning också så att du inte blir uttorkad.

• HelenN

Man ska inte ta trevis om man är gravid! Det finns inte tillräckliga forskningsresultat på det i samband med graviditet!

Men jag säger som övriga här uppe, ring sjukvårdsupplysningen!

• nicolefalici

Jag har det likadant. Jag ligger och är höggravid nu, har sprutdiarre och igår satt jag 1 timme på toaletten och det bara kom hela tiden. Nu är klockan 10 och jag har redan varit på toa 6 gånger med diarre. Jag ska till barnmorskan idag och hon ska få kolla lite så ska jag se hur min mage är.

• ostpaj

Vi får hoppas att TS diarré har upphört sen 2005 :'D annars kan det finnas risk för uttorkning.

• Vet hur det känns
    ostpaj skrev 2017-02-10 10:30:03 följande:

Vi får hoppas att TS diarré har upphört sen 2005 :'D annars kan det finnas risk för uttorkning.

Hahahaha
Svar på tråden Hjälp, jag har diarre och det SPRUTAR, vad göra?