• Ell

Sömnfråga till er som har/haft bebisar kring 2500 gram

Junie har sen födseln (v.29 - 728 g) ätit var tredje timme, först genom sonden och sen med flaska men den senaste tiden har hon börjat äta lite tätare framåt eftermiddagen/kvällen för att sedan ha ett längre uppehåll på ca 5 timmar. Hon går upp fint i vikt så jag har låtit henne bestämma själv men inatt sov hon nästan 7 timmar och då fick jag dessutom väcka henne för jag blev så orolig att hon inte skulle vakna för att hon var så svag av hunger (lite löjligt jag vet ). Vi har inte fått några instruktioner kring hur hon ska äta och hur ofta i och med att hon ökar på sig bra, runt 200 gram i veckan.

Hur är det för er med barn i samma viktklass? Får de styra mattider själva? Hur långt uppehåll har de som längst? Kanske ett lyxproblem, men ändå.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Wilmer & Junie ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-19 19:03
    Tack för att ni delat med er! Jag har nu samtalat med neo och då hon ökar bra i vikt ska vi låta henne styra helt själv. Skönt! Men konstigt egentligen att det kan skilja så mycket mellan olika orter!
  • Svar på tråden Sömnfråga till er som har/haft bebisar kring 2500 gram
  • knäppisen

Dottern fick göra det eftersom hon gick så bra upp i vikt men vi diskuterade det med NEO innan vi lät henne sova så länge hon ville.

• muuminmamman

Vi pratade med bvc igår om detta faktiskt. Har en dotter på 2560 g. Sköterska sa till oss att var tredje timme e att rekommendera under dagtid om bebisen e mycket trött, på natten kan det vara ok att sova max fem timmar. Men det beror säkert på vilket barn man har...Våran e bara två veckor (v 36 nu egentligen) Hon vaknar själv hela tiden o talar om att hon e hungrig, men vi har ställt klockan på tre timmar dygnet runt just nu....när vi har vägt henne har hon gått upp ca 350 g per vecka i snitt så då var det ok med att sova fem timmar eftersom hon får i sig så bra...

Jag tror att det viktigaste e resultatet när man ska väga...har barnet gått upp bra e det nog bara att fortsätta. Doktorn som skrev ut oss från neo sa att bebisen inte ska hoppa över något mål för då kanske hon inte orkar nästa...men det e nog nu i början bara...

• Jessica1

Prata med Neo eftersom ditt barn kan ha speciella behov. Vi fick order om att han inte fick vara utan mat mer än 4 timmar vid den vikten.

• MsBeauty

Sonen skulle äta varannan timme dygnet runt vid den vikten, men till slut gick det inte längre eftersom han ville sova på natten och bara somnade med flaskan i munnen utan att äta något.

• Pormoicheia

Med både sonen och dottern hade vi strikt att det inte fick gå mer än 4 timmar mellan tills vi/man såg att hon gick upp i vikt som hon skulle.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • I have a kid

Vi fick tvinga freja att äta med flaska hon bara somnade men var 3 timme tills hon vägde över 3kg.

• Riskiflickan

På neo sa de att vi inte fick släppa mattiderna fria förrän han vägde minst 3 kg å att man såg att han gick upp bra i vikt, annars var det minst var 4:e timme dygnet runt vid den vikten, ännu tätare tidigare....

• Maria C S 75

Jag födde en son 2006 som vägde 1970 gram dock inte prematur. Fick order om att han skulle äta var tredje timme och på fasta tider. Så vi ställde klockan.

Detta för att han hade inte någon riktig hunger i början. Utan var tvungen att vila mellan målen så han skulle orka äta nästa gång och för att han skulle bli lite ivrig (detta det första veckorna).

Vi fick ett schema på hur vi skulle öka ersättningen. Vi började väl på 5-10 ml (per gång)  som nyfödd, efter någon dag var det 20 ml, sedan 60 ml ,sedan 80 ml osv. När han var 4 mån slutade vi med denna hysteri. Lät honom sova när han var trött. Tryckte i honom lite extra på kvällen och morgonen. Det fungerade bra. Han gick upp i vikt och BVC och neo var nöjda.

De ville att han skulle gå upp ca 150-200 g per vecka.

Stolt mamma till Mario. Carpe diem.
Svar på tråden Sömnfråga till er som har/haft bebisar kring 2500 gram