Ni som fött i vecka 30-33, hur började eran förlossning?
För er som förlossningen började spontant. alltså inte kejsarsnitt eller igångsättning.
För er som förlossningen började spontant. alltså inte kejsarsnitt eller igångsättning.
*puffar*
ingen som vars förlossning börjat spontant?
var i vecka 32+2 fick en liten blödning, åkte in de hittade ingen orsak ,, på kvällen började jag känna lite ont i ryggen som mensvärk nästan. tänkte inte så mycket på det, på natten vart smärtorna kraftigare och kraftigare, vi åkte in , jag fick brikanyl spruta, men sedan gick vattnet och då kunde de inte stoppa det längre.. på kvällen kom hon normala vägen 1835 g
fler?
Mitt vatten gick spontant mitt i natten, då var jag i vecka 33+1. Har inte fått någon förklaring till varför men vissa barnmorskor har teorier om att det var pga att han låg i säte.
började läcka fostervatten i v32+5. Belv inlagd i sängläge, fick kortison sprutor för bebisens lungor och bricanylsprutor för att stoppa samdragningarna, låg inne till 33+3 då värkarbetet startade spontant mitt i natten och lillemanen kom, han vägde 2105g och var 43 lång. Nu är han hela 2 år +lite till så nu är han stora grabben =)
Vattenavgång i v33+3 och de kom ut vaginalt samma dag.
fler?
Spontant med svaga värkar i v. 31+2 Åkte in och fick kortison sprutor och bricanyl dropp. Lyckades hålla mig till 32+5 sen kom hon den naturliga vägen. Vägde knappt 2kg o var 44cm lång =).
Hej
Jag fick i v 31+4 och vattnet gick hemma och sedan hade jag lite ont i magen. Åkte in för det kändes inte bra och var då fullt öppen. 20 minuter senare var min kille född. Chock!!
Man kunde inte hitta någon infektion hos mig eller min kille så det är ett frågetecken varför han kom för tidigt. Min mormor fick sina två första barn för tidigt så kanske kanske kanske kan det var ärftligt....
Vattenavgång i v. 33+3. Åkte in för att ev. få en spruta för bebisens lungutveckling, men väl inne på förlossningen forsade vattnet och värkarna tätnade, och då bebisen låg i säte ( ej fixerad ) så beslutades om akut kejsarsnitt. Allt gick bra. Killen vägde 2395g och var 47cm lång. Lungorna fungerade bra.
Frågade oxå varför detta skedde, men de kunde inte ge något riktigt svar... Hade för övrigt småblödningar under nästan hela graviditeten..
Vattnet gick klockan elva på kvällen när jag var i vecka 31+3. Fem timmar senare plockade de ut min dotter med kejsarsnitt (hon låg i säte). Har inte fått någon förklaring till varför hon kom för tidigt. Nu är jag gravid igen och får gå på täta läkarkontroller på grund av min historia.
Vattnet gick i v.27+3 åkte in till förlossningen.. låg sedan 2v på spec mödravården innan han kom i v.29+5 Vanlig vaginal förlossning. De vet inte varför det startade.. vi mår båda bra.. knodden är nu 2v och 4dagar..
Mitt vatten gick i vecka 34, fyra timmar senare var hon ute! Ingen kan förklara vad som hände men jag hade mycket sammandragningar från vecka 27-28....
Veckan innan var jag hos MVC och frågade flera gånger om det var på G för jag tyckte att jag kände tecken men hon sa det var normalt. Jag hade så önskat att hon hade undersökt mig då för jag är nästan säker på att det var på g redan då.
vattenavgång v 32+1, kom ut vaginalt 10 tim senare.
Vantade tvillingar och hade atit mediciner for att stanna varkar sedan v 25. V 32 sa var jag inne for kontroll, de ville gora ett nonstresstest och de horde att hjartljuden hos en av pojkarna gick ner valdigt lagt, och de ville gora om testet dagen darpa. Dagen darpa gjordes samma test igen, och nu dippade badas hjartljud sa da ville min lakare ta ut dem med kjejsarsnitt genast. Jag ville hellre bli igangsatt, sa de kollade hur mogen min cervix var. jag var redan oppen 7cm, och vattnet gick en timme senare medan de la EDA'n.
Allt gick bra, och mina pojkar blir 7 ar nu i dec.
Fick mitt fösta barn i v 33+0 med att vattnet gick. Åkte in till BB och då var jag öppen 10 cm. Hade inga värka, och 3 st krystvärkar. Allt som allt gick det på ca 45 min.
Väntade enäggstvillingar som delade fostersäck och ena tvillingen hade tagit över. Misstänkte att tvilling2 var tillväxthämmad och slutat växa.
Läkarna beslutade att plocka ut barnen i v30+5. Kejsarsnitt.
Var i v.31+5 när allt började. Hade som mensvärk kvällen den 22 maj -08. Tog värmesäcken och gick till sängs. Värken kändes mer och mer som riktiga värkar. Ganska täta var dom också. Jag och sambon ville inte tro att det var fallet så vi låg och letade info i böcker. Till slut ringde jag in till förlossningen, då sa dom att det kunde vara urinvägsinfektion, för jag hade ont ner mot ryggslutet. Hon sa att jag skulle ringa mvc på morgonen och be att få ta urinprov. Så jag uthärdade täta ordentliga värkar några timmar till. Ringde mvc så fort dom öppnade kl.8:30.
Hon sa direkt: Emelie, du måste åka in, du har ju värkar!! Ringde Danderyd igen och fick en tid direkt på Obstretiska avd.
Vi var väldigt nervösa och jag stod och höll i kameran, sen la jag ner den igen och sa högt till mig själv: Men skärp dig Emelie, du ska inte föda barn idag. Men ack så fel jag hade. Vi for in till Danderyd, till obstretiska där dom tog ctg. Vi kom fram 9:30. Jag hde täta värkar och var inne i en dimma. Det visade sig att jag var öppen 4 cm. Det här blir förlossning sa dom. Hej och hå! Chock!!
Rullades till förlossning, där läkaren sa: Det här vill jag försöka stoppa. Men det gick inte, fick bricanyl och betapred. Visade sig att sonen låg i säte. Skulle bli kjesarsnitt helt plötsligt. Det var bara att hänga på. Allt bara snurrade. Ut kom lilla Vidar 1821 gr och 42 cm lång. Han föddes kl.11:47. Så allt gick mycket fort. Inte konstigt att man var chockad och skakig.
Graviditeten hade varit normal. Inga förvarningar.
Vi fick stanna på Neo avd.21 på Danderyd i 5 veckor.
Det var min historia. Idag mår Vidar bra, han väger drygt 7 kilo och är en glad och sprallig kille som hade 6-månaders kalas igår.
/Emelie