• Ina78

Min 13åriga dotter gör mig galen! Tips önskas...

Försöker dra mig till minnes hur jag själv var när jag var 13...kan inte minnas att jag var som min dotter.
    Hon är lat, struntar i skolan och tänker bara på kompisar och kläder.
    Är världens sötaste när hon vill ha något.
    Tjatig och gnällig och oftast sur och det har inte blivit bättre för att hon snart ska få ett syskon.
    Är taskig mot andra i hennes skola så vi ska dit på samtal i veckan.
    Ultimatum och hot hjälper inte....
    Vi har våra krig varje dag och hon verkar totalt likgiltig för att jag blir ledsen och besviken på att hon beter sig som hon gör.
    Detta kanske låter som vanliga tomårsproblem i mångas öron det äter upp mig bit för bit.

• Svar på tråden Min 13åriga dotter gör mig galen! Tips önskas...
  • Okaa san

endel barn är svårare att "kontrollera" så att säga, men sätt upp hårdare regler, för inget verkar ju funka, ex, om hon får månadspeng? barnbidrag som de nu heter, så säg till henne att när hon beteer sig illa så drar du in på en del av dom pengarna, och GÖR de cokså så hon inser allvaret! Och detta med skolan, sjukt jobbigt! men de är ju bara något som kan lösas med färldrarsamtal med läraren, be dotter din fråga varför hon är elak, och utgå sedan från problemet, idag så småbråkar kids över saker mer än vad man gjorde för, det har jag märkt på mina yngre syskon!

jag är själv ung, men som sagt, hårdare regler, och MENA de när du säger det eller något, låt inte henne få dig att ge upp, då  vet hon att hon har makt över dig.

oavsett om jag hade dåliga el bra råd så lycka tilL! :)

Life i fragile
  • M i l l a n

Allt hänger tror jag på att kunna upprätthålla en bra kommunikation med sina barn. I vissa kommuner kan man få råd och stöd samt gå kurser. Där man får hjälp i hur man ska hantera problem som uppkommer.
    Sveriges radio och svt har haft flera intressanta radio och tv-program i ämnet. Kanske kan vara intressant att lyssna och titta på. (Går att göra via internet)

länkar till ett radioprogram:
    Kommunen utbildar tonårsföräldrar
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&id=983019

Länk till tv program:
    Känner du ditt tonårsbarn?
    svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=36029&a=664415&lid=puff_664418&lpos=extra_0

Intressant artikel:
    Hur mår ditt barn?
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1168087&lid=is_search527895&lpos=21&queryArt527895=ton%E5rsbarn&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=2

Svar på tråden Min 13åriga dotter gör mig galen! Tips önskas...