• VIXIE

Nån som har skäggagam?

Vi har ett jätteproblem med vår skäggagam.Han har varit jättekonstig sen i lördags. Vi vet inte om han lever.Vet att de kan gå i dvala men hur ser de ut då? Kan inte se ifall han andas.Han andades i går så man kunde se det  ibland men ligger nu bara och blundar. Om han är död borde han inte bli stel då? Han är mjuk i kroppen.
    Han är ca 7 år (har bara haft honom i 1 år då vi tog över honom av en familj som inte kunde ha kvar honom.) Han har ätit sämre innan i veckan än vad han brukar göra.Har ringt både till det lokala djursjukhuset och till Blå stjärnan i Göteborg men de har ingen som kan nåt om exotiska djur/reptiler förrän mån.
    Tacksam för svar.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Svar på tråden Nån som har skäggagam?
  • suset

låt honom vara bara så kommer han att bli "normal" igen =)

• Clarissa83

Som suset säger kommer han nog bli sej själv igen! hur länge det tar är olika, men också att matlusten försvann borde vara helt okej!

• VIXIE

Men har läst mig till att de "ska " vakna och "yrvaket" äta lite grönsaker nån gång om dagen? Shaggy har inte rört en fena sen i går lunch förutom att dottern sa att han hade blåst upp sig lite grann som han gör när han ska skrämmas,när hon hade killat honom på svansen.Antingen det eller har han fått gaser. Det är bara så hemskt att inte se ifall han andas.

• iii

Jag kan inget om reptiler, men kan du inte sätta en spegel framför munnen /nosen på honom och se om det blir imma på den? Då ser du om han andas iallafall..

• VIXIE

Bra ide´. men vet inte om det funkar då det är ca 25-27 grader i terrariet.

• Sebastians

Har haft samma problem med min fast han är nog närmare 14. Han har inte ätit något på mer än 2 veckor och rör nästan ingenting på sig. Läste online att det var bara dvala dags och att de kunde göra så i upp till 2 månader. Igår när vi duschade honom så försökte han att ta sig ifrån vattnet och hade lite motstånd i kroppen när man lyfte honom men nu är han helt lealös och hans ögon har sjunkit ihop. Han är väldigt gammal dock så det kommer inte som någon chock.

Svar på tråden Nån som har skäggagam?