• Devins mamma

Någon annan som har problem med ischias?

Är i vecka 21 och har sånna problem med ischias. På dagen när jag rör mig är det inte så farligt förutom att ena benet blir väldigt svagt ibland när jag ska stödja på det. Men på kvällen är det hemskt. Kan knappt lyfta mina ben! Någon annan som har samma problem? Är detta pga foglossningar?

• Svar på tråden Någon annan som har problem med ischias?
  • Team J

Haha...jo, det gör ju det. Man kan inte alls gå! uscha denna förbannade nerv. Men men...vad står man inte ut med när man ska få ett litet underverk!

• Lady Gaga

Jag har ischias i båda benen och har haft det sen förra graviditeten och nu när man är gravid igen och foglossningen har kört på för fulla muggar så gör det sååååå ont! Benen viker sig ibland pga smärtan. 

Bättre bly än illa fäkta
  • Bullan1978

Jag är i vecka 24. Hade ischias i ungefär två månader. Jag hade otroligt ont och kunde inte göra någonting. Dessutom har jag foglossning (fortfarande). Smärtan stegrade och jag var i princip sängliggande tillslut. Gick till sjukgymnast och genom vila, kryckor och akupunktur (endast 2 omgångar akup.) så avtog svullnaden kring ischasneven eftersom nerven och musklerna avbelastades.

För mig fungerade inte stretching utan förvärrade nog mer än förbättrade. Fast jag hade ischias för första gången i våras (var ej gravid eller hade foglossning) och då minskade min smärta av stretching. Lyhördhet inför hur ens kropp reagerar på försök till åtgärder är alltså viktigt.

Foglossningen kan förvärra smärtan av ischiasen eller också i princip vara huvudsaklig orsak tll att man får ischias. För att motverka att få värre ont av foglossning har jag märkt att man ständigt ska sträva efter jämn belastning av bäckenet. Så fort du reser dig upp ska du hålla knän och fötter ihop. Det gör dels mindre ont och ger dels en jämn belastning av bäckenet. Inte ha bråttom så man slarvar utan gå med små steg i lugn takt. Sedan är ju träning av sätesmusklerna och magmusklerna (sneda ej raka sit-ups) bra i förebyggande syfte.

Hoppas du mår bättre snart!

• Limefrukt

Det började med värk på höger sida för mig, för ett par veckor sedan. I början på den här veckan (är nu i v 13), så kändes det plötsligt bättre. Igår var det mycket värre igen, och nu på båda sidorna. Men det var skönt med en vetekudde i sängen!

Team J skrev 2008-11-18 22:30:58 följande:
    Här är en till. Men är bara i v.10. Min mamma var likadan berättade hon, väldigt vanligt när man bli gravid. Undvik att sitta kallt, det är så det kan dra igång. Så sitt på filtar om ni har skinnsoffor, o lägg kanske något varmt om baken när du ska sova:)
    Och jag som sitter i skinnsoffan varje kväll - och det är ju värre på kvällen! Ska genast plocka fram en filt att sitta på! Tack för tipset! I går var jag dessutom på en 1½ timmes prommenad på kvällen i kylan. Inte så bra kanske...

När man dessutom vaknar med sendrag i BÅDA benen, då känns det inte så skönt att gå upp på morgonen...

Hmmm, ska nog be maken rota lite i sin litteratur, han läser till sjukgymnast och har själv haft ischiasproblem tidigare.
  • Mrscaro

Flickor, har ni kollat att de inte e foglossning. För min första graviditet sökte ja upp läkare pga ischias besvär...men de visade sig vara foglossning...man brukar säga att ischias kan kännas ända ner till fötterna, men foglossnings smärta går inte längre ner än knäna, o man känner de om man ligger på rygg på hårt underlag så gör de ont o ännu värre när man försöker resa på sig då.

• Lady Gaga
    Mrscaro skrev 2008-11-21 08:57:39 följande:
    Flickor, har ni kollat att de inte e foglossning. För min första graviditet sökte ja upp läkare pga ischias besvär...men de visade sig vara foglossning...man brukar säga att ischias kan kännas ända ner till fötterna, men foglossnings smärta går inte längre ner än knäna, o man känner de om man ligger på rygg på hårt underlag så gör de ont o ännu värre när man försöker resa på sig då.
    min smärta strålar ända ner i foten.
    Bättre bly än illa fäkta
  • Märy77
    Svar på #25
    Det kanske är det jag har...för det är precis så som du beskriver det. Riktigt jäkla ont gör det, måste sakta sakta försöka rulla runt på sidan innan jag kan försöka ta mig upp när jag ligger på rygg (vilket jag försöker undvika eftersom det inte är så skönt...)
  • Emissima
    Lady Gaga skrev 2008-11-19 20:56:38 följande:

Jag har ischias i båda benen och har haft det sen förra graviditeten och nu när man är gravid igen och foglossningen har kört på för fulla muggar så gör det sååååå ont! Benen viker sig ibland pga smärtan. 

En urgammal tr
  • Emissima
    Lady Gaga skrev 2008-11-19 20:56:38 följande:

En urgammal tråd, o kanske är Lady Gaga inte aktiv-men jag hoppas. För jag har fått ischias i båda benen ner till foten efter förlossning-o undrar vad du fick höra att orsaken var. Till mig säger de att det inte tyder på diskbråck. Men jag vet inte jag. Kanske är det bäckenet.

Hur har det gått för dig?
  • fyrklöver81
    Devins mamma skrev 2008-11-18 21:14:57 följande:

Är i vecka 21 och har sånna problem med ischias. På dagen när jag rör mig är det inte så farligt förutom att ena benet blir väldigt svagt ibland när jag ska stödja på det. Men på kvällen är det hemskt. Kan knappt lyfta mina ben! Någon annan som har samma problem? Är detta pga foglossningar?

Jag har med ischias sk. Falsk ischias. Googla på det så kommer det fram övningar du kan göra. Det finns även en punkt/ muskel på skinkan som du eller partner kan massera hårt. Jag lovar att du vet när du hittat den för det gör vansinnigt ont men hjälper. Jag har

Med foglossning. Hoppas det hjälper lite.
  • Agentkia

OH sådär får jag med. Gud vad bra att gå bekräftat så som jag tänkt med kylan. Jag är inte alls kul i rumpan efter att ha varit igång en dag. Så länge jag rör mig går det bra. Tills jag suttit el för all del legat och ska ta mig upp. Då bränner det av smärta som en rand mitt bak i vänstra låret. Från rumpan och ner till strax ovanför knävecket.

Svar på tråden Någon annan som har problem med ischias?