• Vanilj

Ni som bor eller ha bott i fast landet Spanien

Var är bäst att bo i Spanien med skolor, jobb m.m.

Det måste vara barnvänligt och finnas jobb och bra spanska skolor.
    Tänker mycket på Costa blanca eller på Costa del sol.
    Var skulle ni rekomendera?
    Tacksam för alla tips.

• Svar på tråden Ni som bor eller ha bott i fast landet Spanien
  • Cassanna

Hej!
    Jag o min sambo har bott i Torrevieja, Spanien. Jag i 3 år och sambon i 5. Nu har vi flyttat hem men hans mor, syster och bror bor fortfarande kvar där nere och driver restauranger. Både systern och broren har barn där nere. Systern med en spanjor och broren med en svensk tjej. Barnen har gått och går på en enligt dom väldigt bra privat förskola. Älsta sonen till brodern på 4 år har börjat skolan vilket man gör när man är 3 år där nere och då måste barnen vara blöjfria. Spansk skola vilken även enligt dom är väldigt bra. Barnen blir både svensk, engelsk och spanskspråkiga vilket är kanon!
    Lycka till!

• Vanilj
    Svar på #1
    Hej!

Tack så mycket för ditt svar.
    Mina döttrar på 4 & 6år går i internationella skolan (Engelsk) idag i sverige så det är en bra början men det är eftersom deras pappa är från England och vi tänker flytta min son är på vanlig förskola eftersom han är för liten man måste vara 3år. Alla är blöjfria.
    Vad tyckte du om Torrevieja?
    Är det trivsamt?
    Lätt att få jobb?
    Varför flytta ni hem?
  • Vanilj

Var kan man hitta information om spanska skolor?

• Cassanna

Jag gillar Torrevieja eftersom det finns det mesta där och nära till Alicante, bara 5 mil med stora shoppingcenter osv. Nu har dom även byggt shoppingcenter i Torrevieja
    Ja, alla ställen har väl sina trivsamma och icke trivsamma ställen så man får ju ganska snabbt favoriter vad gäller affärer o restauranger osv. Just nu vet jag inte om det är vidare lätt att få jobb men det är bara att ge sin f*n på att man ska ha ett och inte ge upp. En fördel vore ju att ha ett jobb som väntar på en när man kommer ner annars måste man nog ha besparingar att leva på ett tag tills man fått ett jobb.
    Jag och min sambo flyttade hem av den enkla anledningen att borta e bra men hemma är BÄST
    Jag blev trött på det livet man lever där nere och att vi inte hade råd att köpa något eget ställe och fick flytta runt hela tiden. Många som hyr ut sina ställen vill ju bara hyra ut halvårsvis eller så eftersom dom själv ska bo där nere under antingen några veckor på sommaren eller under vinterhalvåret. Man ska ha lite tur om man hittar uthyrning för en bra peng där man kan bo året om!
    Information om spanska skolor vet jag tyvärr inte...Men i Torrevieja finns det några stycken om man säger så.

• bebben Elias mamma

Runt Málaga finns det både engelska och spanska skolor. Även en svensk eller skandinavisk skola, den har flyttat så jag vet inte exakt var den ligger nu, innan låg den i Fuengirola. De privata skolorna är ju rätt dyra i jämförelse med vad man tjänar. Mina brorsbarn går på en som kostar 300 Euro i månaden och sen tillkommer böcker, uniformer etc. De får något avdraget så de betalar inte hela summan men det är ändå mycket för två barn. Med de blir också hämtade av en buss och lämnade så det passar med mammans arbetstider. Hennes lön går åt att betala allt med skola och dagis (hon har tre barn), så betalar mannen allt annat.

De kommunala skolorna är oftast mellan 9-14, 15 om man betalar matsal. De har inte fritids på samma sätt som i Sverige. De har aktiviteter på eftermiddagarna som kostar extra. Jag vet där vi bodde så var det en mamma som betalade ett dagis så fick hon lämna flickan där och de följe och hämtade henne från skolan, men det kostade ju. Det finns både bra och dåliga områden i Málaga. Ett område jag tycker om som är rätt billigt är Arroyo de la miel som ligger utanför Málaga, ca 25 min med tåg.

Svar på tråden Ni som bor eller ha bott i fast landet Spanien