Runt Málaga finns det både engelska och spanska skolor. Även en svensk eller skandinavisk skola, den har flyttat så jag vet inte exakt var den ligger nu, innan låg den i Fuengirola. De privata skolorna är ju rätt dyra i jämförelse med vad man tjänar. Mina brorsbarn går på en som kostar 300 Euro i månaden och sen tillkommer böcker, uniformer etc. De får något avdraget så de betalar inte hela summan men det är ändå mycket för två barn. Med de blir också hämtade av en buss och lämnade så det passar med mammans arbetstider. Hennes lön går åt att betala allt med skola och dagis (hon har tre barn), så betalar mannen allt annat.
De kommunala skolorna är oftast mellan 9-14, 15 om man betalar matsal. De har inte fritids på samma sätt som i Sverige. De har aktiviteter på eftermiddagarna som kostar extra. Jag vet där vi bodde så var det en mamma som betalade ett dagis så fick hon lämna flickan där och de följe och hämtade henne från skolan, men det kostade ju. Det finns både bra och dåliga områden i Málaga. Ett område jag tycker om som är rätt billigt är Arroyo de la miel som ligger utanför Málaga, ca 25 min med tåg.