• Martina426

obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning

Vill upplysa alla som har fått missfall och är Rh-negativ att man måste få en spruta inom 48 timmar för att inte nästa graviditet ska sluta på samma sätt eller skador!

Om ni inte vet vilken blodgrupp ni har när ni fått besked om missfall. TA REDA på det på en gång, så att ni får eran spruta. Detta är jätte viktigt för nästa graviditet, både för kvinnan och barnet!

Räkna INTE med att läkaren har koll på detta fast det är en sådan otroligt viktig sak.

En som pratar utav egen erfarenhet!

Kramar Martina

• Svar på tråden obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning
  • Jossan

man får bara sprutan vid mf senare än v 9 eller vid skrapning alt förlossning risken finns bara om mammans och barnets blod blandas vilket risken är lika med 0 innan moderkakan är utvecklad om de inte tex skrapar....
    jag har haft 1 ma och skrapades fick sprutan 2 mf i v 6 ingen spruta

kram J

• vanilla

Jag fick göra ett blodprov till i mitten av graviditeten eftersom jag är rh negativ. Då kollade de att jag inte bildat några antikroppar.

Det är väl först vid förlossningen av nästa barn som det kan bli problem? Innan man kom på detta med sprutan bytte man blod på barnet efter förlossningen så att barnet inte skulle ha antikroppar mot sitt eget blod.

• Smilie

Vanilla, så trodde jag med, Min bror fick byta blod. Nu tar man prov
    i vecka 25 och i vecka 32...

• Venus

Jag har fått denna spruta 3 gånger... En gång vid MF, en gång vid FVP och en gång när jag fick ett "plus"-barn
    Så man får denna sputa varje gång det finns en risk att barnets blod och mammans blod blandats...

Och denna spruta "räcker" i 6 månader, så varje gång som du är hos läkaren under det första halvåret efter att du fått sprutan och det tas blodprov så måste du uppge att du fick denna sprutan så att det skrivs upp för det kan påverka svaret på provet...

Så varje gång man är gravid tas det 2 blodprov där det kollas att man inte kommit i kontakt med barnets blod... Risken ökar tydligen lite mer för varje barn man får och om det hänt en gång så är risken ännu större att det händer igen... Men denna risk är nästintill obefintlig ändå... Så ni som inte fått sprutan och är oroliga behöver inte tänka så mycket på det ändå för om ni är gravida så hålls det bra koll på er och barnet =))

Och jag har för mig att den måste ges inom 72 timmar (?!?!) Fick min senaste efter att sonen var född och den fick jag ca 30 timmar efter att han kommit...

• Martina426

Jag fick ingen spruta och fick mitt missfall i v.11!

• Piraja

Hej!
    Jag är också Rh- och fick MF i vecka 10, men fick ingen spruta. Jag kollade dock upp att det var ok. Det är 72 timmar som gäller och vid MF senare än typ v11, skrapning och abort. När man gör ett fysiskt ingrepp är det större risk att moderns och embryots/fostrets blod blandas.

• kam

Min gynekolog sa att man bara fick en spruta om fostrets och moderns blod hade blandats t.ex. vid skrapning, abort eller förlossning. Om kroppen själv tar hand om missfallet och stöter ut fostret behövs ingen spruta.

• Kuben

Hej,
    Jag fick informationen att riktigt tidiga MF, då kontakt mellan foster och moder inte bildats, då behöver man ingen spruta... hoppas att det var rätt!
    Kram.

• loopy

nu är jag förvånad? jag har fått två mf och båda gångerna har jag fått en spruta i rumpan just eftersom jag är rhesus negativ. gör man inte det i sverige?!?!?!
    så fort jag blev gravid så tog de blodprov för att se vad jag har för blodtyp.

(bor i danmark)

• Jesse

Jag fick en spruta efter skrapningen.

• lilla rosen

Nu vart jag orolig! Jag har inte fått någon som helst spruta när jag fick mina två barn. Väntar mitt tredje och min BM har inte informerat mig om detta, inte ens pratat om detta. Det obligatoriska blodgrupperingen tar hon inte förrän jag är längre fram i graviditeten. Är bara i vecka 25. Har glömt om jag är rh negativ. Jag ska ändå till BM den 29/6 så jag ska fråga henne. Kanske tar hon ett blodprov då.

• Anonym (Ingenspruta)

Hej.
    Jag har fått två missfall, v.11 och v.15.
    Jag har inte fått någon spruta!!!

Varför fick jag ingen spruta och vad kan jag göra nu?

Det var ett halvår sedan senaste missfallet.

• Anonym (g)
    lilla rosen skrev 2004-06-14 18:55:47 följande:

Nu vart jag orolig! Jag har inte fått någon som helst spruta när jag fick mina två barn. Väntar mitt tredje och min BM har inte informerat mig om detta, inte ens pratat om detta. Det obligatoriska blodgrupperingen tar hon inte förrän jag är längre fram i graviditeten. Är bara i vecka 25. Har glömt om jag är rh negativ. Jag ska ändå till BM den 29/6 så jag ska fråga henne. Kanske tar hon ett blodprov då.

Tänk på att denna tråd är 20 år gammal så rutinerna kan se annorlunda ut men hoppas någon vet och kan svara i din tråd.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ingenspruta) skrev 2025-06-22 10:17:55 följande:

Hej.
    Jag har fått två missfall, v.11 och v.15.
    Jag har inte fått någon spruta!!!

Varför fick jag ingen spruta och vad kan jag göra nu?

Det var ett halvår sedan senaste missfallet.

Du fick ingen spruta eftersom du inte behövde det. 
Svar på tråden obs läs detta om missfall + rh-negativ... ùpplysning