Gravid och migrän hjälp?!
Hej! Testade plus i tisdags efter mitt första IVF. Har alltid haft mycket migrän och har haft det i tre dar nu men vågar ju inte ta nån medicin! Nån som känner igen sig och har några tips?
Hej! Testade plus i tisdags efter mitt första IVF. Har alltid haft mycket migrän och har haft det i tre dar nu men vågar ju inte ta nån medicin! Nån som känner igen sig och har några tips?
Jag har precis haft ett sånt tre-dagarsanfall... Hemskt! Tyvärr funkade inte Citodon... fick några av mormor som jag prövade. Jag har fått Dexofen utskrivet men det funkar inte heller.
Akupunktur har jag provat tidigare under två omgångar, det hjälpte inte då, men vem vet, kanske är annat nu?
Hej. Min dr sa att man kan ta migränmedicin, jag äter zomig. Man vet att det bara påverkar blodkärlen i hjärnan och inte livmodern som de gamla preparaten gjorde. men man ska ha ätit medicinen innan så man vet att man tål den och att den fungerar på just dig. Det är klart, om det fungerar med alvedon, citodon eller dexofen kan man ju ta dem eftersom de funnits längre på marknaden=säkrare. Dessa fungerar INTE på mig tyvärr.
Min dr sa också att det var sämre för barnet att ligga utslagen i 1-2 dygn och spy (som jag gör) än att ta medicin. Har man lindriga besvär ska man inte ta medicin sa han... ajg känner mig trygg med det svaret.
Jaha? I FASS står det ju att det inte finns tillräckligt med undersökningar gjorda på gravida. Fast det står också att inget negativt har kunnat påvisats... svårt att veta! Dexofen och Citodon funkar inte vid kraftig migrän, bara vis spänningshuvudvärk... ibland...
Min dr sa att för att få klassningen A i fass måste preparatet ha funnit väldigt länge, som alveddon och dexofen. Dr kan ju aldrig GARANTERA att det är ofarligt, men jag litar på honom då han säger att det inta ska skada barnet. Men man ansvarar ju själv för det man stoppar i sig och jag har stora problem med migrän och känner att jag behöver medicin då och då. Använd ALL medicin med måtta, är mitt måtto. Tror inte att han skulle ha rekomenderat Zomig om det fanns risk för missbildningar.
Nej, det skulle han säkert inte ha gjort! Visst ska man ta medicin med måtta, men har man kraftig migrän så är det ju hopplöst ibland.
Hej tjejer, försvinner den någonsin eller kommer det att vara så här hela graviditeten?
Jag är i vecka 10+3 och jag vet inte hur mycket mer man klarar..
Hej på er,
Jag har mycket migrän i vanliga fall och när jag blev gravid blev det värre. Första doktorn jag träffade sa att jag kunde ta sumatriptan som vanligt. När jag hade haft ett anfall som varade i 4 dagar och ringde desperat till specmödravården för att se om de kunde sätta akupunktur sa de att de gjorde inte det och rekomenderade inte att man satte på gravida för migrän. Blev sjukskriven tills jag är i v 25 (är i 21 nu) och har fått citodon utskrivet. Citodonet tar i alla fall udden av anfallet. Vill inte skrämma någon men de sa att det brukar bli bättre efter v 25.
För en som råkat slinka in på denna gamla tråd:
I FASS står inget vettigt om mediciner och graviditeter, bara friskrivningar från ansvar! Man kan gå in på janusinfo.se och där kolla upp medicinerna om man vill kolla själv.
Triptaner (Zomig, Almatriptan, Sumatriptan etc.) går bra att ta.
Citodon går bra.
Diklofenak (Voltaren, Eeze) höjer risken för de vanligaste missbildningarna något om man tar det i tidig graviditet, ffa om man tar det en längre tid. Man ska inte den sent i graviditeten eftersom det kan fördröja förlossningen.
Lid inte i onödan!
(leg. läkare och själv migräniker)
här en till migränare, min förra grav hade ja extremt myk migrän, zomig nasal och citadon tog jag men inte varje gång då ja panikade ibland av att ta så starka preparat, men ut kom en frisk bebis.
alla har säkert egna trix för att lindra, jag har is mot bakhuvudet för att de svullna blodkälen minskar. knyta hårt en halsduk för ögonen, vissa gånger bad jag min man lugga mig, det gjorde faktiskt skillnad.
sen ha koll på järnvärdet, mitt sjönk jättesnabbt och när jag började med järn niferex märkte jag skillnad.
inne i grav nr 2 och har haft 4 hemska anfall men då hjälpe verkligen inget, trodde ja skulle dö i migrän,
Det finns en låg risk för fosterskador vid ALLA graviditeter. Man måste jämföra med en grupp som förväntas få "normalt" med fosterskador. I just fallet med Zomig var det något FÄRRE fosterskador med Zomig, än hos gravida som inte tagit läkemedel alls. Naturligtvis ska vi inte säga att Zomig därmed skyddar mot fosterskador, det är inom felmarginalen.
Lyckligtvis verkar min migrän ganska oberörd av graviditeten - dvs ganska sällsynt, helt oförutsägbar och alla symptom som finns i läkarboken. Migrän med aura har annars en tendens att försämras av graviditet.