• rudbeckia

Gallstens besvär under graviditeten - Någon mer?

Jag undrar om det är någon mer som har haft problem med gallstensanfall under graviditeten och hur det har gått för er.
    Vad för smärtstillande har ni ätit? Jag har fått Diklofinak men har läst att man inte ska äta det efter 2:a trimestern för det kan skada barnet.

Själv har jag precis testat positivt men har nu haft 3 gallstensanfall på 2 veckor, var av 2 st har varit så kraftiga så jag var tvungen att åka till akuten. Jag börjar misströsta att det ska fortsätta så här under resten av graviditeten.

• Svar på tråden Gallstens besvär under graviditeten - Någon mer?
  • tesoj

Under min förra graviditet fick jag mitt första gallstensanfall i v. 22. De första anfallen gick över av sig själv, men efter ett tag så fick jag dilaudid atropin mot smärtorna för jag hade så fruktansvärt ont. Har inte kännt av gallan före jag var gravid utan det kom helt plötsligt. Efter ett antal veckor med fler och fler anfall blev jag insatt på Ursofalk och sedan fick jag stemetilsuppar samt alvedon och dexofen att ta hemma vid misstanke om anfall. Efter ungefär v. 33 tror jag slutade jag att ha anfall. Det var ungefär 2 veckor efter att jag blivit insatt på Ursofalk. Opererade bort gallan när sonen var 9 månader för att förhoppningsvis inte behöva råka ut för detta igen om jag får fler barn.

Svar på tråden Gallstens besvär under graviditeten - Någon mer?