• ronja123

Vilken del av förlossningen var värst??

Födde för en vecka sedan. Hade värkar av och till i 48 timmar. Var öppen 4 cm när vi kom in och därefter tog det ca 15 timmar innan hon kom ut. Allt gick bra och jag hade bra smärtlindring, både EDA och lustgas. Det jag inte var förberedd på var hur ONT det gjorde från det att jag var öppen 10 cm tills krystvärkarna började. De två timmar det tog för lilltjejen att komma ner var rena helvetet, tur att lustgasen fanns då. Vad tyckte ni var mest smärtsamt under er förlossning?

• Svar på tråden Vilken del av förlossningen var värst??
  • Fialottis

Samma här!

Veladis skrev 2009-01-09 13:35:58 följande:
    Sista delen av öppningsskedet, innan krystvärkarna.När krystvärkarna sedan kom, var det som en befrielse, då fick man vara med och jobba och kände att någonting hände. Dessutom visste man ju då att det rörde sig om minuter innan man fick träffa sin bebis.
  • Ova

Veladis skrev 2009-01-09 13:35:58 följande:

Sista delen av öppningsskedet, innan krystvärkarna.När krystvärkarna sedan kom, var det som en befrielse, då fick man vara med och jobba och kände att någonting hände. Dessutom visste man ju då att det rörde sig om minuter innan man fick träffa sin bebis.
    Jag trodde inte heller att man skulle ha krystvärkar särskilt länge. Är glad att jag inte visste från början att det skulle ta 1,5 timma. Då hade jag aldrig orkat.
  • SofiaD

Svårt att svara på!
    Med ettan var det värkarna jag hade innan jag fick EDA.
    Med tvåan var allt lika hemskt! Öppningsskedet gick rasande fort, var fullt öppen på drygt en timme. Krystvärkarna började sen en kvart efter min ankomst till förlossningen. Det gjorde ju också svinont, men öppningsskedet var nog snäppet värre. För att sen inte tala om den brännande sveda när bebben skulle ut *ryser*
    Trean är född med snitt

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • malinkent

Vi åkte in på natten mellan 25-26 kl 23. Jag var då öppen endast 1 cm. BM bad oss åka hem igen. Sedan GICK jag säkert tusen varv runt köksbordet hemma mellan 01.00 tills 07.00, då sa min sambo ifrån på skarpen att "nu kan du inte gå runt längre, du är ju dödstrött" (tål att tillägga att jag haft värkar i ca två dygn innan så jag har inte sovit så mycket). När jag kom in var jag öppen 7 cm.

Tiden mellan 1.00-7.00 gjorde mest ont. Sedan fick man ju lustgas ;)

• bellaaan

Det ända jag egentligen tyckte gjorde riktigt ont var öppningsskedet från 3-10cm då jag öppnade mig 7cm på ungefär 2timmar:)
    Jag kom inte vid 3cm o fick åka hem var tillbaka efter 2timmar med krystvärkar och fick ingen bedövning då det var försent och jag ville endast ha EDA men det gjorde inte alls så ont som jag hade förväntat mig:)

• Skärtuss

Öppningsvärkarna 7-10cm. Lilltjejen kom ut på två krystvärkar efter det.

• Svart ros

Det smärtsammaste och absolut värsta var när de var inne med fingrarna och körde runt för att känna om och hur öppen man var. Fy fan vad ont det gjorde!! Jag vred mig av smärta och skrek som om jag blev torterad. Usch det var riktigt hemskt. Och ondare gjorde det i samband med värkarna som jag hade utan någon som helst paus emellan.

• Lappen

men pojken hade jag värkar av och an i 36 timmar och kunde inte sova på natten före han kom ändå kom han på em.
    Med tjejen var det värre kom in på förlosningen i vecka 31 för vatnet gick och låg i en vecka med värkar då och då. Och 22 kvällen före då fick jag såna värkar så jag inte kunde sova och dom gick inte stoppa var då i vecka 32+4 och hon kom 07:19 på morgonen och epudiralen hade inte tagit när hon ville ut. som tur var så tog det bara 4 min från först akrysningsvärken till hon var ute och hon var liten så det käntes inte så mycket.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Emanuel & Ristin ♥¸.?°´¯) ♥
  • Raihana

För mig var det absolut hemskaste och mest smärtsamt när dom sydde mig efteråt. Trots nåt enstaka stygn så minns jag den ilande, brännande smärtan än idag.
    Har haft 3 otroligt bra/lätta och snabba förlossningar kan tilläggas.

• SandraWiggo

Skärtuss skrev 2009-01-13 22:27:31 följande:

Öppningsvärkarna 7-10cm. Lilltjejen kom ut på två krystvärkar efter det.
    Håller med, sista centimetrarna var inte kul alls. Fast värkarna innan var inte roliga dom heller. Jag hade hört innan att när väl krystvärkarna kom så blev allt bättre men dom var hemska och fan vad det brände när hon kom ut. Jag fick inte ha lustgasen vid krystvärkarna och hade inte heller EDA så det var lite jobbigt.
  • cocos87

Jag åkte in när jag kände att jag inte kunde vara hemma längre, med dottern var jag öppen 7cm när jag kom in och med sonen 6,5cm.
    Jag behövde inte vara på förlossningen särskilt länge och jag hann inte få någon bedövning förutom lustgas men jag är glad att jag kunde vara hemma såpass länge.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • cocos87
    cocos87 skrev 2011-03-04 10:11:00 följande:

Jag åkte in när jag kände att jag inte kunde vara hemma längre, med dottern var jag öppen 7cm när jag kom in och med sonen 6,5cm.
    Jag behövde inte vara på förlossningen särskilt länge och jag hann inte få någon bedövning förutom lustgas men jag är glad att jag kunde vara hemma såpass länge.

Kan tillägga att det var dom sista cm som var HEMSKA, jätteskönt när jag fick börja krysta.
    Nathalie 090607, Leo 101105
  • Sundri

Sista cm, fyyyyyyy men sen när man får krysta blir det verkligen en lättnad!!!

• Knabbo

öppningsvärkarna från 6-10 cm, tack o lov för lustgasen!! sedan när huvudet var på väg ut, usch!!!
    att bli sydd  efteråt var ingen höjdare heller..

• Krake

Krystvärkarna innan jag fick krysta. Det var en otrolig KRAFT som inte gjorde ont men var mycket obehaglig.

Öppningsvärkarna var piece of cake, de typ två-tre sista gjorde rejält ont men inte mer. När jag väl fick krysta var det också helt ok.

Födde utan smärtlindring, det tog ca 10 timmar, och jag sprack minimalt.

Moster, inte monster.
Svar på tråden Vilken del av förlossningen var värst??