• Erkens mamma

Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?

Har en moderkaka som bråkar en massa med mååånga allvarliga blödningar. Ligger sedan fyra veckor tillbaka inlagd på special förlossningen/bb.

Efter ny blödning idag så har vi fått prata med läkaren som sa att om vi tar oss till vecka 32+0 så kan de tänka sig att ta ut bebisen -eftersom vi är ett extremfall...

Nu undrar jag därför: Hur har det gått för er som fått barn i vecka 32+0 eller runt där? Hur stora var barnen och hur länge fick ni stanna på sjukhuset? Hur gick det med amningen?

Har tusen frågor så snälla skriv gärna allt ni kan komma på som kan vara bra att veta.

Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-08 08:16
    Uppdatering:

Elias föddes med akutsnitt i vecka 29+4.
    Allt har gått bra och nu har vi äntligen kommit hem på permission efter veckor med respirator, CPAP och syrgas i grimma. Han är nu 35+6... Han vägde 1425 gram som minst och är nu uppe i 2318 gram -store killen!
    Han ammar fullt nu och vi hoppas på att bli utskrivna från sjukhuset snart.

• Svar på tråden Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?
  • Erkens mamma

Elias andas själv sedan igår *stolta morsan här *

Nu håller vi på att jobba med matmängden för att han ska slippa droppet. Han ska upp i 32-25 ml och ligger nu på 27 ml. Han har gått ner från 1530 gram till 1435 gram. Känns jobbigt att det går bakåt med vikten.. Hur lång tid tog det för er innan det vände? Hur mycket gick de ner?

Kramar till er alla -mitt stöd i neo-världen!

• Tualisa

Alva gick ner ca 100 gram... till 900 gram, jag tror det tog lite över en vecka innan hon kom upp igen.. 10 dagar eller nått sånt. VI fick stoppa maten efter ett tag, tror det var 14 dagar efter  hon föddes. för dom misstänkte maginfektion, men det var inte det .Hon hade svårt att bajsa, så vi fick lära oss att massera och stimulera.. gör det fortfarande av bara farten, hon bajsar själv nu såklart.

Va kul att höra att han andas själv!!!! jag vet hur det känns. tänker på dig!

Lilla Alva är här
  • zezziz

Theo gick ner från 1615 g till 1390 g alltså 225 g på bara någon dag. Sedan vände det och han klättrar fortfarande uppåt.
    Vet precis hur du känner över att han kan andas själv, är en underbar känsla.

När det väl vänder så vänder det ganska snabbt och det är de 3 första dygnen som är mest kritiska, men bli inte rädd om det kommer något bakslag, det är helt normalt isf.

• ÄngelnDennis

Seb gick ner till 2410 gram, vägde 2737 när han föddes, sen vände det. Han är 2 månader nu och väger över 5 kg.

Vad kul att han andas själv. Det går verkligen framåt! Grattis igen.

• emopantern

Hej, våran lille Noah kom v. 32+2.
    Vi fick stanna på avd 17 ((neontal avdelning i Halmstad) i 3 veckor och 2 dagar! Nu har vi vart hemma i 1 vecka precis=) å det har gått jättebra=) hittils iallafall! Ammningen funkar dock inte men han får flaska å det fungerar utmärkt det oxå!
    När han kom, med akut kejsarsnitt eftersom jag fick havandeskapsförgiftning och blodflödet i naveln var dåligt å hans hjärtslag gick upp så besluta dom att plocka ut honom, vägde han 1585 gram! Sedan gick han ner till 1425 gram..och nu idag när vi var å vägde han så var han 2160 gram tung!!

Lycka till! kramar

• Erkens mamma

Nu är han uppe i 1660 gram. Har fortfarande syrgas i grimma men är annars fin-fina killen. Vi längtar efter att få hem honom så grymt nu. Imorgon är det tre veckor sedan han föddes.

Just nu känns det som att det står still. Han mår bra och ska "bara" växa till sig och mogna men usch vad jobbigt det är att vänta på att han ska bli vår egna bebis.

Hade han legat kvar i magen hade han idag varit 32+3.

• Petras

Hej allihopa!

Undrar om ni som fött barn som vägt 1400g 1600g och 1800g kan berätta hur stort huvudomfånget var?

Vill sy små tomte luvor till tre små barn, men vet ej riktigt huvudmåttet.
    Tacksam för ett snabbt svar, då de ska vara sydda till helgen... *s*.

// Ha en trevlig Jul med era familjer!

• Randig Panda

Petras skrev 2008-12-17 17:23:13 följande:

Hej allihopa!Undrar om ni som fött barn som vägt 1400g 1600g och 1800g kan berätta hur stort huvudomfånget var?Vill sy små tomte luvor till tre små barn, men vet ej riktigt huvudmåttet.Tacksam för ett snabbt svar, då de ska vara sydda till helgen... *s*.// Ha en trevlig Jul med era familjer!
    Mjo min pojke född 31+3 vikt 1685 hade 27,7 ihuvudomfång !
  • Randig Panda

Jo det borde vara bra, colin hade ganska stort huvud också så.

• Lillasyrk

Hejsan!

Vi fick en liten kille den 10 aug (V32+4, beräknad att komma den runt den sista september. Han vägde 1935 g när han kom med över akut kejsarsnitt. När han kom ut så skrek han precis som han skulle och mådde jättebra och fick ha sipap. Loke som han heter gick ner till 1840 g men återhämtade sig på nån vecka genom att vi ökade sondmaten (bröstmjölk ifrån mig). I slutet på augusti fick vi åka hem på lite permis ett dygn vilket var helt underbart att få känna att man är en liten familj. Sen fick vi komma hem på långpermis en vecka och då fullammade jag. Den 3 sep blev vi utskrivna på neo och allt har bara gått bra.

Idag är våran kille 4 mån 12 dagar gammal och väger över 6500 g och matas med flaska sen en månad tillbaka.

• tempest1

Dottern föddes i vecka 33, 1860 gr och 44 cm. Idag 3,5 år och som vilken tjej som helst i den åldern. Första året var jobbigt då hon var "efter" i allt, men efter det har det inte varit några som helst problem. Lycka till!

• Lappen

min dotter kom i vecka 32+4 var 2044g och 44 cm lång och gick bra upp i vikt. första gången jag skulle ge hon bröstet tog hon det direkt men var trött mitt på natten och fick sondmatas men hon gillade inte sonden. var på barn 4 i umeå i två veckor sen fick vi fara hem.

men var less sjukhuset för fick ligga på förlossningen en vecka innan hon kom för vattnet gått.

nu mår hon bra snart 4 månader

MVH två barns mamma
  • Nydahl

jag fick min son i vecka 33 och vi var på sjukhuset i 10 dagar ingen kuvös eller annat, bara värme och sond i 10 dagar :) Lycka till

Svar på tråden Har du barn född vecka 32+0 eller runt där?