• Missred

Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?

Vad jag förstått så är det endast Sverige o Finland som ger sina barn välling. Är nyfiken på hur man gör i andra länder då när barnet inte får välling. Vad är så att säga det som förespråkas just i det land ni bor i? Nyfiken!

• Svar på tråden Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?
  • Jogobella

Bor i Tyskland. Vi har gett ersättning och senare gröt. Fick aldrig välling och vi har inte saknat det...

• 3 barn i familjen

3 barn och fulla resvaskor varje gang man kommit fran Sverige, grot (Sempers fullkorn eftersom den har ar sa fin och sot), men nu nar minstingen sa gott som slutat med grot sa har de borjat salja Sempergrot. Mina tva forsta drack aldrig valling, men lillen har fatt valling eftersom han atit sa daligt. Forsoker hitta varianter att bestalla med vanner som aker hit... Att bestalla pa internet tror jag blir ganska dyrt.
    Har i Bulgarien ger man annars modersmjolkersattning och sernare yougurt med lite vatten och socker i (...hm..)

• Cattapult

Jag har en dotter pa 11 manader och har just börjat med välling

för all formula o ersättning utomlands, även i tyskland till exempel, innehaller socker och det är inte jag sugen pa att ge min dotter. ( Vi bor i egypten )
    Sa kompisars kompisar o alla möjliga, tar med välling hit.
    Folk hjälper gärna till när det gäller en sadan sak har jag märkt.
    Dessutom kinkar min dotter ibland med maten och da är det skönt att veta att välling räknas som ett mal mat.
    Även om andra länder inte ens vet vad välling är sa tycker inte jag det är ett bra argument till att inte ge det om jag kan.
    Jag menar i en del andra länder har man inte alls samma förlossnings och mödravard som vi i Sverige, därför föder jag gärna "hemma", alltsa i Sverige.
  • Nasse7

Men alla ni som inte ger ersättning eller välling efter 1 års ålder..., vad får era barn om de vaknar och är hungriga på natten? Min son är 16 mån och vaknar fortfarande då och då och vill ha mat på natten och då får han ersättning. Han är jättenöjd med det och sover lugnt vidare.
    Ger man inte barn mat på natten efter att de har fyllt 1 år i "utlandet"?

• Anouschka

Cattapult skrev 2009-01-09 12:49:53 följande:

Även om andra länder inte ens vet vad välling är sa tycker inte jag det är ett bra argument till att inte ge det om jag kan.Jag menar i en del andra länder har man inte alls samma förlossnings och mödravard som vi i Sverige, därför föder jag gärna "hemma", alltsa i Sverige.
    Först och främst, bara för att välling ges i Sverige betyder det inte att det är "bäst" och att barn nödvändigtvis behöver det. Om barn ammas/får ersättning och sedan går över till vällagad mat behövs det inte. Jag har dock förståelse för att föräldrar emd barn som matstrular ser välling som något positivt. Själv ser jag dock ofta föräldrar som ger välling för att det är "bekvämt och enkelt". För det andra, det är säkert så att mödra- och förlossningsvården är betydligt sämre än den svenska på många håll i världen men det finns även länder där den är bättre! Här i Schweiz är den betydligt bättre, liksom vården i allmänhet.
  • Anouschka

Nasse7 skrev 2009-01-09 12:59:53 följande:

Men alla ni som inte ger ersättning eller välling efter 1 års ålder..., vad får era barn om de vaknar och är hungriga på natten? Min son är 16 mån och vaknar fortfarande då och då och vill ha mat på natten och då får han ersättning. Han är jättenöjd med det och sover lugnt vidare. Ger man inte barn mat på natten efter att de har fyllt 1 år i "utlandet"?
    Min dotter åt aldrig på natten, slutade nattamningen redan efter någon vecka. Hon slutade dricka ersättning vid ett års ålder och äter sedan dess samma som vi andra i familjen. Det fysiologiska behovet av mat på natten finns ju inte hos större barn om de får i sig tillräckligt under dagen (jag pratar inte om spädbarn) - det är en ovana.
  • Lorelei

Nasse7 skrev 2009-01-09 12:59:53 följande:

Men alla ni som inte ger ersättning eller välling efter 1 års ålder..., vad får era barn om de vaknar och är hungriga på natten? Min son är 16 mån och vaknar fortfarande då och då och vill ha mat på natten och då får han ersättning. Han är jättenöjd med det och sover lugnt vidare.Ger man inte barn mat på natten efter att de har fyllt 1 år i "utlandet"?
    Bor visserligen i sverige men ger inte barnen välling iaf. Har en dotter som fortfarande nattammar (9 mån) men det är något vi kommer att sluta med så fort som möjligt. Sonen avvande vi vid nattamning när han var 10,5mån. Sedan finns ingen anledning att ge dem mat på nätterna. Jag tror att det är bättre att vänja barnen vid att man äter på dagarna och sover på nätterna. Kommer inte gå upp och ge mat mitt i natten om hon vaknar, lika lite som jag gjort med hennes storebror. Tror eg inte att barn i den åldern är hungriga på natten utan det är snarare ett behov av närhet och komunikation (att visa att de är där och få hjälp att somna om).
  • Mealla

Jag haller helt med Anouschka om att ata pa natten efter 1 ars alder ar en ovana. Mina barn har fatt sova i var sang da de vaknar och da somnar de om sa gott, det ar ett narhetsbehov, inget annat. Sjalvklart finns undantag da barnet ar sjukt eller sa, men det ar just undantagsfall.

• HeddaBigBum

Jag bor i USA, men barnen är födda i Sverige. Här finns inte välling och precis som saargr säger så uppmanas man att sluta med flaskan från 1 års ålder (det hade något med öronen att göra har jag för mig).
    Men, mina barn (särskilt den äldsta på 4 år) dricker välling (ur mugg) och vi tog med oss ett hästlass när vi flyttade hit.

Jag skulle inte börja med välling om jag bodde i ett land där det inte fanns att köpa. Inget ont om vällingen i sig (jag har som sagt vällingdrickare själv), men det är ju uppenbarligen någon man klarar sig lika bra utan.

• Cattapult
    Anoushka:
    Vill förtydliga att min dotter far VÄLLAGAD mat :) 
    Jag lagar all mat själv, mycket god till pa köpet, och hon är lite över sin viktkurva, sa när jag skriver att hon trilskas sa menar jag tramsar och leker med maten, inte matvägrar.
    (11 manader, 10kg och 72 cm lang)
    Jag ska faktiskt prova ett par kvällar utan välling pga era inlägg här
    Klart att det är bättre om det inte behövs.
    Hon blir snart 1 ar, sa ni har säkert rätt, mammor brukar ha det ju ;)
    Och jag är väl inte dummare än att jag kan ändra mig :)
  • Anouschka

Cattapult skrev 2009-01-12 22:51:27 följande:

Anoushka:Vill förtydliga att min dotter far VÄLLAGAD mat :)  Jag lagar all mat själv, mycket god till pa köpet, och hon är lite över sin viktkurva, sa när jag skriver att hon trilskas sa menar jag tramsar och leker med maten, inte matvägrar.(11 manader, 10kg och 72 cm lang) Jag ska faktiskt prova ett par kvällar utan välling pga era inlägg härKlart att det är bättre om det inte behövs.Hon blir snart 1 ar, sa ni har säkert rätt, mammor brukar ha det ju ;)Och jag är väl inte dummare än att jag kan ändra mig :)
    Det tror jag säkert Jag menade bara att om man tillogodoser näringsbehovet mha vällagad och väl avvägd mat under dagen sa finns inte det fysiologiska behovet av mat pa natten (utan da handlar det om en vana som lätt utvecklar sig till en ovana). Se till att truga i henne sa mycket mat som möjligt pa dagen och ge henne vatten om hon vaknar pa natten.

Lycka till!
  • Två paddlar och en svans

Vi fyller väskorna med välling och gröt! Och nattamma slutade jag helt med när dottern var 8 mån, hon ammade ändå bara någon gång då och då. Blir trött av att gå upp på nätterna + att det inte är bra för tänderna. Om de äter ordentligt på dagen så behöver de inte äta på nätterna, tror jag i alla fall.

Och ja, jag tror helt klart att det är vanligare i Sverige än utomlands att man nattmatar, friammar, sover i samma säng, bär barnet i sjal dygnet runt osv. Det är säkert helt OK för barnet, det är ju föräldrarnas val, men själv skulle jag bli alldeles för trött + att jag helt enkelt saknar tid.

• Made in Taiwan

det beror väl helt och hållet på vilket land man pratar om. I en del länder är det mindre samsovning än i Sverige och i andra är det säkert fler. Desamma gäller att bära barn.

Att man bär ett barn handlar inte om att man gör det för att göra det, utan att man precis som du helt enkelt saknar tid till att göra hushållssysslor eller bege sig någonstans. Man är rätt låst med en barnvagn och går fortare och smidigare att bära barnet. Man får bli stark helt enkelt...

/A.

Made i Taiwan, håller helt med dig om att det är super med bärsele när man ska shoppa osv, där vi bor finns ingen möjlighet att släpa vagnen i tunnelbanan osv. Men att gå omkring med barnet hemma i sjal verkar jobbigt, bättre då att de får lära sig sysselsätta sig på egen hand, bredvid mamma.
    Plus att det är slitigt för ryggen.

Speciellt nu när bebisen väger 10kg är det många som klagar på ryggont om man bär i typ mer än en timme. Och det har inget med styrka att göra, man kan ha ont i ryggen även när man är vältränad (som jag).

Men nu handlade det här om välling.

Jag skickade ut ett mail om välling till den lokala svenska damklubben och det var många som hade män som skulle på affärsresa, eller vänner som skulle på besök. Jag blev i slutändan erbjuden ungefär 20 paket!

Svar på tråden Ni som bor utomlands, hur gör ni med välling?