• Anonym (Klippet)

Ledsen, besviken och rädd pga klipp + bemötande kring detta (synsätt inom vården/förlossning)

Under min förra förlossning (1,5 år sedan) blev jag klippt. I efterhand sa BM att klippet berodde på en stram kant som inte ville ge vika. Hon sa även att det säkert hade gått även utan att klippa, något som gjorde mig mycket ledsen eftersom jag tydligt uttryckte vid ankomsten till förlossningen att just klipp var något jag var mycket rädd för.

I efterhand har jag fått förklarat för mig att man idag endast klipper vid två tillfällen. Antingen att barnet verkar må dåligt eller att mamman ser ut att spricka mycket. INGEN av dessa anledningar har min BM uppgett, jag har frågat henne om något av dessa alternativ är orsak till klippet men nej, det är det inte enligt henne. Jag uppfattar det därmed att jag är omotiverat klippt.

Idag var vi på rutin-UL eftersom jag är klippt igen. Det var en förlossningsläkare som utförde UL. Hon frågade om min förra förlossning och jag svarade att jag var mycket nöjd förutom det klipp som gjordes eftersom jag inte fått något motivering till klippet i efterhand trots TVÅ samtal med den BM som klippte. Jag sa även att jag har frågat om klippet gjordes för att barnet mådde dåligt eller för att jag såg ut att riskera brista mycket men att BM bestämt svarat nej på dessa två frågor vid båda dessa samtal.

Vet ni vad denna förlossningsläkare då säger? Att ett klipp är en bagatell, att man förr i tiden klippte alla förstföderskor och att jag med hänvisning till detta inte ska lägga energi på detta klipp. Hon upprepade flera gånger att ett klipp är en bagatell och inget att bry sig om.

Jag blev alldeles stum. Sa ingenting. I efterhand har jag blivit asförbannad och ångrar djupt att jag inte frågade henne "Menar du att du tycker det är en bagatell att barnmorskor klipper födande mammor utan egentlig orsak och motivering"? Men såklart så fann jag mig inte i stunden och frågade.

Så nu sitter jag här med noll förtroende för personalen på mitt sjukhus. Uppenbarligen så finns det både barnmorskor samt förlossningsläkare som menar att omotiverade klipp är en bagatell och inget att bry sig i. Jag vill inte föda barn på detta sjukhus igen men nästa närmsta ligger nästan 30 mil från oss så det finns inte som alternativ.

Hur ska jag göra nu? Som jag uppfattar det så kan de ju klippa bäst de vill eftersom det tydligen är en "bagatell" som inte kräver motivering.

Maken var närvarande vid samtalet så jag har inte hört fel.

• Svar på tråden Ledsen, besviken och rädd pga klipp + bemötande kring detta (synsätt inom vården/förlossning)
  • Anonym

Har bara läst TS och jag förstår egentligen inte vad som är problemet...Jag har fött 3 barn, snart 4.....Och vid första förlossningen blev jag klippt vilket var helt underbart då de syr ihop en snyggt, tajt och bra Vid andra förlossningen fick jag självspricka och det var verkligen hell.....Vid tredje förlossningen klippte de inte heller och jag sprack inte, så då blev det ju till att börja knipa....Klippet är det bästa som hänt mig och mitt sexliv och jag hoppas verkligen att det händer igen....Men jag tycker verkligen synd om dig ts om du upplevde det så negativt och inte har fått ngn riktig förklaring till varför det blev så.

• Anonym (irriterad)

Gnäll inte. Personalen får skit oavsett vad de gör, antingen så gör de saker och barnet mår bra, då heter det att de gjorde det i onödan, eller så avvaktar de och när barnet kommer mår det sämre, då heter det att de skulle gjort något tidigare/förebyggande!!!

Hur vill du ha det om du får välja? Vill du att ditt barn ska vara påverkat (och då är marginalerna till livslånga handikapp små!) eller vill du ha någon som gör något och ditt barn är opåverkat hela vägen???

Jag tar klippet alla gånger!

• Anonym (Lägg av...)

nej, detta förstår jag inte..... dom frågade ju och rekommenderade detta för en anledning. De klipper ju inte för att det är roligt utan för att man ska ha så lite besvär som möjligt...Hon gjorde ju den bedömning för ditt bästa just då. Det måste du ju lita på. Du tror väl inte att hon gjorde detta för att göra dig illa?

Allt vet man inte i förväg vetdu - det kunde ju varit värre om hon inte klippt - det vet ju inte du.

Varför bråkar du om detta? Har du inga större problem?

Nejdu - du fick en bebis.....dom skulle kunna klippa mig mitt itu om jag fick en..... är det verkligen något att hänga upp sig på och lägga negativ energi på egentligen?

Lycka till i alla fall.
    Kram

• Anonym (Klippet)
    mamaleona skrev 2008-11-27 11:11:53 följande:
    Svar på #3De e synd att du upplever det så där hemskt negativt / traumatiskt. Det är ju svårt att vara efterklok o fundera hur det hade kunnat vara ifall att..., de får vi aldrig veta, kanske du rämnat ner till sfinktern, kanske du fått 1 sutur satt - omöjligt att säga. Däremot vet jag inte hur bm jobbar i sverige, men här i finland diskuterar vi inte med föderskan om hur o när o hur stort klipp vi ska göra utan vi avgör vid stunden D om vi klipper eller inte o gör det om vi anser det behövligt. Jag tycker du ska fokusera på din graviditet nu o lämna det där klippet bakom dej, det är ju gjort o kan ej ändras på o du o barnet mår bra. Frid o fröjd. Eller?
    Nej, det är inte frid och fröjd. Jag har noll förtroende för svensk förlossningsvård.
  • Anonym (Klippet)
    mkp skrev 2008-11-27 12:32:47 följande:
    Jag tycker det låter som att det stora problemet här är bemötandet snarare än klippet i sig. När man är rädd och känner obehag inför något behöver man verkligen att ens känslor tas på allvar. Man behöver få höra att "jag förstår att detta är en stor sak för dig, men ur vår synvinkel är detta ett mindre ingrepp som vi gjorde därför att xxx". Jag tror att vården ofta skulle kunna upplevas bättre om det fanns/visades en större förståelse och tålamod för patientens känslor trots att vårdpersonalen ur utförarperspektiv tycker något är bagatellartat. Jag själv har varit rädd för tandläkaren tidigare, vilket nonchalerats. När en tandläkare säger "nu är du larvig, det här är en bagatell och inget att vara rädd för" blir jag inte lugnad utan istället livrädd eftersom jag inte tas på allvar... När jag började gå hos min nya tandläkare sade jag att jag är rädd, och fick total acceptans för det. Han frågade vad som kunde göra mig tryggare och anpassade sig efter det (förklaringar av vad som hände och förvarningar bl a), även om behandlingen i slutet blev densamma. Egentligen är inget utöver bemötandet annorlunda, men för mig gör det hela skillnaden - jag är inte rädd längre. Klart att man fortfarande kan vara rädd för klipp, men kanske det kan underlätta om man känner full förståelse för det, och om någon tar sig tid att verkligen förklara. För naturligtvis far de inte fram med saxen hej vilt bara för att det är kul, det finns ju orsaker. Vet inte om jag tillför så mycket, men min upplevelse är att man som patient behöver även den mänskliga dimensionen, och att den ibland hamnar på undantag bland alla ingrepp som är rutin i utförarnas vardag. Missnöje med vård beror inte inte alltid på om ingrepp är korrekt gjorda eller inte, utan även i hög grad hur patienten upplevt helheten kring omhändertagandet.
    Du beskriver verkligen så exakt det jag känner! Jag var så peppad inför min första förlossning, kände mig stark och trygg. Avstod bedövning för att det gick så bra, mådde prima hela tiden och kände aldrig den där "nu dör jag av smärta" som en del beskriver.

Men visst är det bemötandet i efterhand som känns jobbigt. Och att det finns personal som ser ett klipp som en bagatell. Har svårt att tänka mig att en man skulle se det på samma sätt om man klippte lite i hans penis utan egentlig orsak. Bara en tanke.
  • Anonym (Klippet)

Anonym (kajsa) skrev 2008-11-27 11:20:48 följande:

Men ge dig! Du har väl nu ett friskt och välmående barn?Inga problem efter klippet?Var tacksam för det du har!
    Ja, jag har världens finaste dotter som är frisk och mår bra. Om jag inte hade några problem av klippet skulle jag ju inte sitta och skriva här.
  • Anonym (Klippet)
    astro skrev 2008-11-27 12:48:37 följande:
    Håller med ovanstående (mkp) - det handlar om bemötande. Om att tappa förtroende. Att ha hävdat sin vilja och sedan bara bli överkörd "fast det inte var nödvändigt" vilket ju BM tydligt och klart hävdat här.Det är inte undra på att ts känner sig maktlös och kränkt, bagatelliserad - och detta vid en förlossning, när alla tjatar om förlossningsbrev och mammans vilja osv.Om det inte behövs för barnets skull SKALL inte BM eller förlossningsläkare göra saker som den födande inte vill. Det är direkt hänsynslöst! Och inte i linje med en modern, öppen förlossningsvård alls, tycker jag.Så säg inte åt ts att "släppa det här" eller "du fick ju i alla fall ett friskt barn", det är ju inte vad det handlar om, det handlar om ett förlorat förtroende för vården. Rätteligen förlorat!
    Kloka ord som värmer. Tack!
  • Anonym (Klippet)

Anonym (irriterad) skrev 2008-11-27 17:16:24 följande:

Gnäll inte. Personalen får skit oavsett vad de gör, antingen så gör de saker och barnet mår bra, då heter det att de gjorde det i onödan, eller så avvaktar de och när barnet kommer mår det sämre, då heter det att de skulle gjort något tidigare/förebyggande!!!Hur vill du ha det om du får välja? Vill du att ditt barn ska vara påverkat (och då är marginalerna till livslånga handikapp små!) eller vill du ha någon som gör något och ditt barn är opåverkat hela vägen???Jag tar klippet alla gånger!
    Mitt barn var aldrig påverkat. Hjärtljuden var fina och hon mådde bra hela tiden.

Menar du att man borde klippa alla för att undvika att barnets kanske börjar må dåligt?
  • Anonym (Klippet)

Anonym (Lägg av...) skrev 2008-11-27 17:50:26 följande:

nej, detta förstår jag inte..... dom frågade ju och rekommenderade detta för en anledning. De klipper ju inte för att det är roligt utan för att man ska ha så lite besvär som möjligt...Hon gjorde ju den bedömning för ditt bästa just då. Det måste du ju lita på. Du tror väl inte att hon gjorde detta för att göra dig illa?Allt vet man inte i förväg vetdu - det kunde ju varit värre om hon inte klippt - det vet ju inte du.Varför bråkar du om detta? Har du inga större problem?Nejdu - du fick en bebis.....dom skulle kunna klippa mig mitt itu om jag fick en..... är det verkligen något att hänga upp sig på och lägga negativ energi på egentligen?Lycka till i alla fall.Kram
    Jaså? Vilken anledning då? Eftersom varken förlösande BM eller någon annan har kunnat ge en förklaring men att DU ändå kan påstå det så får du gärna berätta den för mig, jag har undrat i snart två år.
  • Anonym (Anna)

Själv fick jag total sfinkterreptur grad 4. Ilfart från förlossning till operationsbordet för att sy ihop anal och hela tarmen. Kanske skulle du haft samma om du inte fick ett litet klipp?

• Anonym (Klippet)

Anonym (Anna) skrev 2008-11-27 19:50:57 följande:

Själv fick jag total sfinkterreptur grad 4. Ilfart från förlossning till operationsbordet för att sy ihop anal och hela tarmen. Kanske skulle du haft samma om du inte fick ett litet klipp?
    Ja, så är det. Ibland tänker jag på det, att det hade kunnat brista massor och att jag då i efterhand varit ledsen över att de inte klippte. Så visst är det dubbelt.

Dock så är det ju svårt att veta hur det hade gått om de inte hade klippt, det är svårt att sörja det man inte varit med om. Men eftersom BM hade tid att diskutera med mig hur mycket hon skulle klippa (vilket flera andra BM jag har pratat med tycker är MKT konstigt eftersom klipp endast ska ske som en akut handling) samt att hon i efterhand sa att det säkert hade gått även utan klippet så känns det jobbigt och olustigt.

Tack för att du delade med dig av din erfarenhet, det ger mig kanske perspektiv på min händelse.
  • Anonym (Lägg av...)

Jag tror att Barnmorskan gjorde vad hon tyckte var bäst då - jag tror absolut inte att hon försökte vara nonchalant. Jag tycker också att det är att ta i att du inte har något förtroende för förlossningsvård p g a detta. Hon sa ju att du hade en sträng som var ivägen och att hon bedömde att det var bättre att klippa.

Jag förstår inte varför du fastnar i detta? Dom gör så gott dom kan och har garanterat inte velat dig något illa alls.

Hoppas du inte åker till förlossningen med hat i hela kroppen för detta. Alla kommer vara där för din skull och de gör garanterat sitt bästa. Jag har svårt att förstå detta - du sa ju JA till det själv?

• Anonym (Klippet)

Anonym (Lägg av...) skrev 2008-11-27 20:27:03 följande:

Jag tror att Barnmorskan gjorde vad hon tyckte var bäst då - jag tror absolut inte att hon försökte vara nonchalant. Jag tycker också att det är att ta i att du inte har något förtroende för förlossningsvård p g a detta. Hon sa ju att du hade en sträng som var ivägen och att hon bedömde att det var bättre att klippa.Jag förstår inte varför du fastnar i detta? Dom gör så gott dom kan och har garanterat inte velat dig något illa alls.Hoppas du inte åker till förlossningen med hat i hela kroppen för detta. Alla kommer vara där för din skull och de gör garanterat sitt bästa. Jag har svårt att förstå detta - du sa ju JA till det själv?
    Jag sa inte JA till klippet. Hon frågade om hon skulle klippa mycket på en gång eller lite för att ta en värk och se om dottern kom ut. Klippa lite till om så inte blev fallet, ta en ny värk osv.

Andra BM har sagt att detta är ytterst märkligt eftersom klipp endast får göra som en akut åtgärd. Och akut är det ju inte om man har tid att diskutera med mamman hur mycket man ska klippa.
  • Anonym (Lägg av...)

ja, i efterhand kan man säkert ofta ha gjort på ett annat sätt. Jag missförstod - jag trodde du sa JA.

Men jag ger dig verkligen ett råd från hjärtat: du kan inte göra något åt det nu, så försök se fram emot den finaste stund du kan få. Om du säger innan att du är besviken så tror jag verkligen att de kommer göra allt för att du ska bli nöjd denna gången.

Lycka till.
    Hälsar en avundsjuk....

• Anonym (Klippet)

Anonym (Lägg av...) skrev 2008-11-27 20:35:58 följande:

ja, i efterhand kan man säkert ofta ha gjort på ett annat sätt. Jag missförstod - jag trodde du sa JA.Men jag ger dig verkligen ett råd från hjärtat: du kan inte göra något åt det nu, så försök se fram emot den finaste stund du kan få. Om du säger innan att du är besviken så tror jag verkligen att de kommer göra allt för att du ska bli nöjd denna gången.Lycka till.Hälsar en avundsjuk....
    Tack! Jag ska träffa BM på Norea. Där skriver man tillsammans in i journalen vad man önskar/inte önskar. Misstänker de en stor bristning eller att barnet mår dåligt får de såklart klippa igen. Men inte om det inte finns anledning.

Tack för lyckönskandet!
  • Anonym (men)

din bm sa att det ANTAGLIGEN gått bra utan klipp men och andra sidan kunde det ju gått fel med hon gjorde det ju av NÅN anledning jag menar som nån annan skrev varför skulle hon göra det annars hon kanske var lite orolig att du skulle spricka eller nåt finns nog ingen bm som tycker det är roligt att klippa

kan tillägga att jag själv med är LIVRÄDD av tanken att klippas men litar på att bm gör det som ser bäst ut just då och då ser jag hellre ett klipp än att spricka en massa

tycker du kanske borde ta och prata med en kurator om detta för det kanske ligger nåt annat än just klippet bakom är ingen expert men fick bara känslan av att det egentligen är nåt annat med som oroar dig

lycka till med allt i alla fall

• Cherry123

Jag förlöstes med sugklocka och önskar att dom hade klippt istället. Fick en andra gradens bristning som syddes av läkare och jag är nu slappare i underlivet och lider av inkontinens. Vad jag har förstått, om man klipper, så slipper man att spricka så himla mycket och dom syr ihop det otroligt bra.

Svar på tråden Ledsen, besviken och rädd pga klipp + bemötande kring detta (synsätt inom vården/förlossning)