• Alvi

Kan era 5-7åringar sätta ena armen över huvudet och nå örat på andra sidan?!

Jag läste en gång för länge sen, att i nån liten by eller stam eller nåt... så kollade man om barnen var skolmogna, genom att de fick ta ena armen över huvudet (rätt över högsta punkten på huvuduet alltså) och se om de kunde nå örat. Kunde de det, var de skolmogna!

Kan era barn det, och hur gamla är de!?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Kan era 5-7åringar sätta ena armen över huvudet och nå örat på andra sidan?!
  • Hannah76

Shit min stora dotter har vääldigt långa armar och överrörliga leder, så hon har nog kunnat göra det länge haha. Nu är hon iof 8 år.

• Söderböna

Det har jag också hört, och fick testa när jag var liten.

Tror dock att det inte stämmer alls, för skolmognad handlar mer om psykisk mognad än kroppsliga proportioner. Det som gör att det kan stämma lite (och därmed uppkommit som myt) är att ju större barnen blir, desto mindre blir huvudet i förhållande till övriga kroppen. En baby når knappt sina öron, som vuxen kan jag ta armen över huvudet och klia bakom örsnibben...

• ninmid

Haha ja det kunde han, men han har lika mycket myror i baken när han ska sitta still

ändå ; )
  • Leica

Var tvungen att testa på sonen. Han är nyss fyllda 7 år och fixade det galant

• Göteborgstjej

Min 4åring kan inte... Var ju bara tvungen att testa ju...

• sjö

det måste jag testa på kompisens barn.

• chrissandra
    Alvi skrev 2008-11-26 22:00:26 följande:
    Jag läste en gång för länge sen, att i nån liten by eller stam eller nåt... så kollade man om barnen var skolmogna, genom att de fick ta ena armen över huvudet (rätt över högsta punkten på huvuduet alltså) och se om de kunde nå örat. Kunde de det, var de skolmogna!

Kan era barn det, och hur gamla är de!?
    Det man kan kolla på det viset är att deras armar har nått en sådan längd att de fixar att torka sig efter de bajsat. :)

Skolmognad däremot vet jag inte. ;) 
  • stickkontakt

Mina föräldrar hade en bekant som kom från Java, och i hans kultur var det inte tradition att hålla reda på hur gamla barnen var. Enligt honom fick barnen börja skolan när de kunde nå örat. Det är fortfarande bara hörsägen men jag har träffat mannen i fråga så jag tror inte att det är en myt. Jag vet inte exakt var han kom ifrån, men Java var det i alla fall. Denne man skulle ha varit runt 75-80 år nu, så det ganska länge sedan han fick göra detta skolmognadstest.

Jag har provat på ganska många barn, och det brukar vara i 7-årsåldern de når över till örat. Självklart säger det inte något om barnets mognad egentligen, men det gör å andra sidan inte åldern 7 år heller. Ändå börjar alla (med få undantag) svenska barn skolan då. Så vad säger att "kan nå örat" är ett sämre mått på skolmognad än "7 år gammal"?

Svar på tråden Kan era 5-7åringar sätta ena armen över huvudet och nå örat på andra sidan?!