• 891008

Unga som har barn/planerar barn i Norge

Flyttade tillsammans med min sambo till Norge för ett litet tag sedan men känner mig ofta lite ensam då jag inte känner så många här... :)

Någon annan ung förälder, gravid eller kanske bara som jag längtar sönder efter en liten som har lust att snacka lite skit??? :)

• Svar på tråden Unga som har barn/planerar barn i Norge
  • Mamma och son

Var i norge bor ni då?

• NickysMamma

Hej! Var bor ni?
    Vi planerar att flytta till norge i slutet av månaden ska då flytta till kongsberg. Så jag vill gärna lära känna folk i närheten!
    Hur gammal är du då? :)

• 891008

Åh vad kul! :)

Vi bor i Drammen... som ligger precis mitt emellan Oslo och Kongsberg skulle jag tippa! :)

Jag är nitton, och min sambo är 26! :)

• NickysMamma

Men tror det är ca. 4 mil från Kongsberg, så det är ju inte så farligt :) Det var roligt :) Hur länge har ni bott där då? :) Jag är 20 min sambo 29 :)

• niinie

hej hej!
    Jag bor också i Drammen :) jag är 23 och min sambo 29 :D

• niinie

haha..oj då, nu råkade jag komma emot fel tangent...min sambo är 28 år och inte 29 :D

• NickysMamma

Roligt att det verkar finns fler där i närheten som är i ungefär samma ålder :)

• softisch

norge e icke barnvänligt land tycker jag, barnbidrag slutas ges när barnet börjar förskolan-högst till 2 års åldern har jag för mig, om man kommer försent till förskolan vid hämtning betalar man extra, samma sak om man vill att barnet ska vara där extra, extra dagar.Man betalar extra för maten utöver förskolaavgiften.

• Mamma och son

softisch skrev 2009-01-13 00:14:53 följande:

norge e icke barnvänligt land tycker jag, barnbidrag slutas ges när barnet börjar förskolan-högst till 2 års åldern har jag för mig, om man kommer försent till förskolan vid hämtning betalar man extra, samma sak om man vill att barnet ska vara där extra, extra dagar.Man betalar extra för maten utöver förskolaavgiften.
    Barnebidrag ges till 18 år gammal.
    Sen finns småbarnbidrag men det slutas ju att ge nær som slutar vara små liksom. Fattade inte det dær.
    Om man har en privat barnehage å kommer efter dom slutat å dom måste vara kvar å jobba bara før att du inte hæmtat barnet så tycker jag man borde betala men det ær bara i vissa privata barnehager som jag hørt att det ær så.
  • mama no1

Sen får man faktiskt 100% betalt om man är sjuk eller barnet är sjuk, från första dagen, inga karensdagar i norge inte

Bara det tycker jag det är stor skillnad på, jag jobbar där, men bor i sverige.

• Mamma och son

mama no1 skrev 2009-01-13 11:31:43 följande:

Sen får man faktiskt 100% betalt om man är sjuk eller barnet är sjuk, från första dagen, inga karensdagar i norge inte Bara det tycker jag det är stor skillnad på, jag jobbar där, men bor i sverige.
    Och bæst av allt ifall du av lækaren sæger att du har foglossning så betalar staten før hela kostnaden hos fysoterapefter å alla sådana som ska fixa det åt en :P
    + høgre førældrapeng :P
    I LOVE NORWAY
    Å sen finns ju førdelar som mitt jobb att om jag ammar nær jag kommer tillbaka på jobb så får jag ta bort en timmes jobb fast de betalar før den. Før att va hemma med barnet eller amma privat + dom vanliga pauserna som finns. Å sen massa extra saker...
  • mama no1
    Mamma och son skrev 2009-01-13 11:48:03 följande:
    Och bæst av allt ifall du av lækaren sæger att du har foglossning så betalar staten før hela kostnaden hos fysoterapefter å alla sådana som ska fixa det åt en :P + høgre førældrapeng :P I LOVE NORWAY Å sen finns ju førdelar som mitt jobb att om jag ammar nær jag kommer tillbaka på jobb så får jag ta bort en timmes jobb fast de betalar før den. Før att va hemma med barnet eller amma privat + dom vanliga pauserna som finns. Å sen massa extra saker...
    Ja och sen håller inte norska Försäkringskassan och krånglar om allt heller, man FÅR faktiskt vara sjuk!
  • Mamma och son
    mama no1 skrev 2009-01-13 12:02:41 följande:
    Ja och sen håller inte norska Försäkringskassan och krånglar om allt heller, man FÅR faktiskt vara sjuk!Jepp upp till ett helt år med full betalning inte alls som dumma sverge som ger en % av lønnen.
    Å sen blir man ju långtidssjukskriven då...
    Men det jag tycker æ så bra æ ju att lækarna faktiskt ser om man mår otroligt dåligt å då får man sjukskrivning ganska enkelt. Istællet som i sverige dær fk kan gå øver ett lækarbeslut så ær nav snælla som lamm och bara accepterar :P

(vill bara sæga att jag inte ær sjukskriven och jobbar fast, så utnyttjar inte systemet eller ngt sånt)
  • Charlotta

Jag jobbar i barnehage och det extra man betalar vid för sen hämtning är personalens övertidsbetalt vilket jag tycker är rimligt.

• Najsidaniela

Hej!

Jag har en fråga angående en eventuell flytt från Sverige till Norge. Min sambo har fått jobb i norge och jag och dottern skall förmodligen flytta med. Vad är det som gäller:
    * Får man barnbidrag från sverige eller norge om vi alla bor i norge? Hur mycket är det isåfall?
    * Hur blir det med min föräldrapenning? Kan jag ta ut den som vanligt även om jag flyttar till norge eller får man betlaningen från norge?
    * Jag funderar på att vara mamma-ledig från till oktober 2009 och sedan börja jobba som förskollärare i norge (är utbildad till detta här i sverige). Någon som vet vad man kan begöra i lön när man arbetar som förskollärare? Behåller jag då det SGI jag hade i sverige även i norge eller försvinner SGI´n?
    * Hur är skatten i norge? har hört att man kan göra avdrag i deklarationen som utlänning, någon som vet något om detta?
    * Vad är dyrt i norge, vad bör man tänka på?
    * Vad är rimligt att betala för en tre-rums-lägenhet i Hönefoss/Ringerike?

JAG ÄR MYCKET TACKSAM FÖR SVAR, KÄNNER MIG LITE VILSEN I ALLT NYTT INFÖR FLYTTEN...

Kram /Daniela

• llhanna

jag är 20 och väntar mitt första barn bor i trondheim med min sambo sedan augusti.är lite ensamt ibland men annars trivs ja väldigt bra.

• Frk88

Tjena brudar!! Till alla dom som bor i drammen eller i området.. Jag är från Norge, men bor i Sverige med min kille. Jag är själv 21 och han 26. Vi väntar vårt förste barn, och jag flyttar till Norge i mars!!

Är det någon som vill bli kjent? Fast, jag har kompisar i Drammen, men kul att ha någon som vil bli med barn eller som är med barn!! Skriv till mig i inboxen om ni tycker det låter kul=D

Shhiiit va roligt!

Svar på tråden Unga som har barn/planerar barn i Norge